Prática docente na educação profissional e tecnológica: os conhecimentos que subsidiam os professores decursos técnicos
DOI:
https://doi.org/10.31639/rbpfp.v8i15.142Keywords:
Teaching at PTE, Teaching, Technical subjectsAbstract
This work aims at discussing teaching in the professional and technological education (PTE), seeking to identify and analyze the knowledge that underlies the teaching practice in PTE, more specifically in techni-cal secondary school courses in the teaching of technical subjects. This study presents some results of a dissertation that investigates the knowledge, practices and challenges of teaching in the PTE, in a Federal Institute of Education, Science and Technology. The survey was developed through a case study that used, in its first stage, questionnaires and documentary analysis and, in the second step, classroom observations and interviews as data collection instruments. For this paper, it was made a cutout in order to present and analyze some of the data obtained from the interviews that were conducted with six teachers. They all teach in the technical secondary school courses, have different years of work experience, have been enrolled in post graduation programs, but without teaching training. The data show that the teaching practice in PTE is resulting from the combination of different types of knowledge, which are valued differently by the teachers, that give greater emphasis to content and practical knowledge in the technical course local context, and less emphasis on pedagogical knowledge. The analysis points to the need of further questioning and reflection about the constitution of teaching practice of PTE teachers and about their training process.
Downloads
References
ANDRÉ, M. Estudo de caso em pesquisa e avaliação educacional. Brasília: Liber Livro, 2005. (Série Pesquisa, v. 13).
ARANHA, A. V. S. Formação docente para a educação profissional: especificidades da área de saúde. Trabalho & Educação, Belo Horizonte, v. 17, n. 3, p. 131-148, 2008.
ARAÚJO, R. M. L. A formação de professores para a educação profissional e tecnológica e a necessária ati-tude docente integradora. In: DALBEN, A. L.; DINIZ, J.; LEAL, L. de F. V.; SANTOS, L. (Org.). Convergências e tensões no campo da formação e do trabalho docente. Belo Horizonte: Autêntica, 2010. (Coleção Didática e Prática de Ensino).
BOGDAN, R.; BIKLEN, S. K. Investigação qualitativa em Educação: uma introdução à teoria e aos métodos. Tradução: Maria João Alvarez, Sara Bahia dos Santos e Telmo Mourinho Batista. Porto: Porto Editora, 1994.
BRASIL. Lei n.º 11.741, de 16 de julho de 2008. Altera dispositivos da Lei n.º9.394, de 20 de dezembro de 1996, que estabelece as diretrizes e bases da educação nacional, para redimensionar, institucionalizar e integrar as ações da educação profissional técnica de nível médio, da educação de jovens e adultos e da educação profissional e tecnológica. Diário Oficial da União, Brasília, DF,17 jul. 2008. p. 5.
BRASIL. Ministério da Educação. Lei n.º 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Diário Oficial da União, Brasília, 23 dez. 1996.
BRASIL. Ministério da Educação. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira (INEP). Sinopse estatística da Educação Básica 2013. Disponível em <http://portal.inep.gov.br/sinopses--estatisticas-da-educacao-basica> Acesso em 15 abr. 2015.
GARIGLIO, J. A.; BURNIER, S. Saberes da docência na educação profissional e tecnológica: um estudo sobre o olhar dos professores. Educação em Revista, Belo Horizonte, v. 28, n.1, p.211-236, mar. 2012.
GAUTHIER, C. et al. Por uma teoria da pedagogia: pesquisas contemporâneas sobre o saber docente. Tradução de Francisco Pereira. Ijuí: Ed. da UNIJUÍ, 1998.
KUENZER, A. Z. A formação de professores para a educação profissional e tecnológica. In: DALBEN, A. L.; DINIZ, J.; LEAL, L. de F. V.; SANTOS, L. (Org.). Convergências e tensões no campo da formação e do trabalho docente. Belo Horizonte: Autêntica, 2010. (Coleção Didática e Prática de Ensino).
KUENZER, A. Z.; FRANCO, M. C.; MACHADO, L. R. de S. Formação de professores para a educação profis-sional e tecnológica: perspectivas históricas e desafios contemporâneos. In: Formação de Professores para Educação Profissional e Tecnológica. Brasília: MEC/INEP, 2006.
MACHADO, L. R. de S. Diferenciais inovadores na formação de professores para a educação profissional.
Revista Brasileira da Educação Profissional e Tecnológica, Brasília, v. 1, n. 1, jun. 2008.
MASETTO, M. (Org.). Docência na universidade. Campinas: Papirus, 1998.
MELO, S. D. G. Trabalho docente na educação profissional. In: OLIVEIRA, D.A.; DUARTE, A. M. C.; VIEIRA, L. M. F. Dicionário: trabalho, profissão e condição docente. Belo Horizonte: UFMG/Faculdade de Educação, 2010. CD-ROM.
MOURA, D. H. A formação de docentes para a educação profissional e tecnológica. In: Simpósio Brasileiro de Política e Administração da Educação, 23, 2007, Porto Alegre. Anais... Porto Alegre: ANPAE, 2007.
OLIVEIRA, M. R. N. S. Mudanças no mundo do trabalho: Acertos e desacertos na proposta curricular para o Ensino Médio (Resolução CNE 03/98). Diferenças entre formação técnica e formação tecnológica. Educação & Sociedade, ano 21, n. 70, abr. 2000.
OLIVEIRA, M. R. N. S. e BURNIER, S. Perfil das licenciaturas nos Institutos Federais de Educação, Ciência e Tecnologia. In: CUNHA, D. et al. (Org.). Formação/profissionalização de professores e formação profissional e tecnológica: fundamentos e reflexões contemporâneas. Belo Horizonte: Ed. da PUC Minas, 2013.
POUPART, J. et al. A pesquisa qualitativa: enfoques epistemológicos e metodológicos. 2. ed. Tradução de Ana Cristina Nasser. Petrópolis: Vozes, 2010.
REHEM, C. M. Estudo sobre o perfil do professor de educação técnica e contribuições para um projeto contemporâneo de formação docente no Brasil, numa perspectiva do trabalho e da educação no início do século XXI. Rio de Janeiro: UFRRJ, 2005. Dissertação (Mestrado em Educação Agrícola) – Programa de Pós-Graduação em Educação Agrícola, Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2005.
SHULMAN, L. S. El saber y entender del a profesión docente. Estudios Públicos, Santiago de Chile, n. 99, p. 196-224,2005a.
SHULMAN, L. S. Conocimiento y enseñanza: fundamentos de nueva reforma. Profesorado: Revista de cur-riculum y formación del profesorado. Granada, ES. Vol. 9. n. 2 - 2005b. Disponível em: <https://www.ugr. es/~recfpro/rev92ART1.pdf> Acesso em: 7 ago. 2010.
SILVA, M. A. Professores da educação profissional e tecnológica: formação, saberes e práticas profissionais. In: SANTOS, L. L. de C. P. e FAVACHO, A. M. P. (Org.). Políticas e práticas curriculares: desafios contempo-râneos. Curitiba, PR, CRV, 2012.
TARDIF, M. Saberes docentes e formação profissional. 9. ed. Petrópolis: Vozes, 2008.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright belongs exclusively to the authors. The license rights used by the journal are the Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) license: sharing (copying and distribution of material in any medium or format) and adaptation (remixing), transformation and creation of material from the content are allowed.