Teacher education and education in prison: building skills, mapping perspectives

Authors

  • Elenice Maria Cammarosano Onofre
  • Camila Cardoso Menott

DOI:

https://doi.org/10.31639/rbpfp.v8i15.146
Abstract views: 1660 / PDF downloads: 2546

Keywords:

Teacher’s training, Teaching practice inside prison, Youth and adults education in prison

Abstract

The present article intends to provide a few insights into the education of teachers who act in places of deprived freedom, considering the intricacy of pedagogical tasks and the mastering needed to execute the teaching profession inside prison. Set in repressive circumstances, the school inside prison should enhance emancipatory practices the school training and the teacher represents a fundamental actor in this process. Based on theoretical references that approach the particularities of the prison context and on teachers education, the proposed reflections indicate the necessary specific basic training for the Youth and Adult Education programme (EJA) and for continuing education, through reflective moments of sharing experiences with their pairs, the adjustment to deal with the area contingencies and educational practices based on the experiences of students, which may contribute to the building of life projects.

Downloads

Download data is not yet available.
 PlumX Metrics

References

BEISIEGEL, C. de R. A qualidade do ensino na escola pública. Brasília: Líber Livro, 2005.

BRASIL. Constituição (1988). Constituição da República Federativa do Brasil, 1988. Brasília: Senado Federal, Centro Gráfico, 1988.

BRASIL. Decreto n.º 7.626, de 2 de novembro de 2011.

BRASIL. Lei de execução penal n.º 7.210, de 11 de julho de 1984.

BRASIL. Parecer CNE/CEB n.º 11/2000: Diretrizes Curriculares Nacionais para a Educação de Jovens e Adultos. Brasília: MEC, 2000.

BRASIL. Lei nº 12.433, de 29 de junho de 2011.

BRASIL. Resolução CNE/CEB n.º 2/2010: Diretrizes Nacionais para a oferta de educação de jovens e adultos em situação de privação de liberdade nos estabelecimentos penais. Brasília: MEC/CNE/SECAD, 2010.

CARREIRA, D.; CARNEIRO, S. Relatoria nacional para o direito humano à educação: educação nas prisões brasileiras. São Paulo: Plataforma DhESCA Brasil, 2009.

CARVALHO, O. F. de. Entre celas e salas de aula: um estudo sobre experiências educacionais de educadores presos no sistema prisional paulista. 2014. Tese (Doutorado em Educação) – Programa de Pós-Graduação em Educação, Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2014.

DI GIORGI, C. A. G. Uma outra escola é possível! Uma análise radical da inserção social e da democracia na escola do mundo globalizado. Campinas: Mercado de Letras/Associação de Leitura do Brasil, 2004.

FREIRE, P. Pedagogia do oprimido. 49ª edição. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2005.

FREIRE, P. Política e educação. São Paulo: Cortez, 1995.

FOUCAULT, M. Vigiar e punir. Tradução de Lígia M. Pondé Vassallo. Rio de Janeiro: Vozes, 1977.

GATTI, B. A.; BARRETO, E. S. de S. Professores do Brasil: impasses e desafios. Brasília: UNESCO, 2009.

GHEDIN, E. Professor reflexivo: da alienação da técnica à autonomia da crítica. In: PIMENTA, S. G; GHEDIN, E. (Orgs.). Professor reflexivo no Brasil: gênese e crítica de um conceito. São Paulo: Cortez, 2002. p. 129-150.

GOFFMAN, E. Manicômios, prisões e conventos. Tradução de Dante Moreira Leite. 5ª edição. São Paulo: Perspectiva, 1996.

IBGE. Censo demográfico 2010. Disponível em:. Acesso em: 13 jan. 2014.

JULIÃO, E. F. A ressocialização através do estudo e do trabalho no sistema penitenciário brasileiro. 2009. Tese (Doutorado em Educação). Instituto de Filosofia e Ciências Humanas. Programa de Pós-graduação em Ciências Sociais. Universidade do Estado do Rio de Janeiro – UERJ, Rio de Janeiro, 2009.

LEITE, Y. U. F; DI GIORGI, C. A. G. Saberes docentes de um novo tipo na formação profissional do professor: alguns apontamentos. Revista Educação, Universidade Federal de Santa Maria, v. 29, n. 02, p. 135-145, 2004.

MENOTTI, C. C. O exercício da docência entre as grades: reflexões sobre a prática de educadores do sistema prisional do estado de São Paulo. 2013. Dissertação (Mestrado em Educação) – Programa de Pós-Graduação em Educação, Universidade Federal de São Carlos, São Carlos, 2013.

ONOFRE, E. M. C. Escola da prisão: espaço de construção da identidade do homem aprisionado? In: ONOFRE, E. M. C. (Org.). Educação escolar entre as grades. São Carlos: EdUFSCar, 2007. p. 11-28.

ONOFRE, E. M. C. Docência na prisão: professores duplamente iniciantes, aprendendo com os pares e com o contexto. In: Congreso Internacional sobre profesorado principiante e inserción profesional a la docência, Buenos Aires. Anais… Buenos Aires: Ministerio de Educación de la Nación, 2010. p. 1-11.

PAIVA, V. P. Educação Popular e Educação de Adultos. 5ª edição. São Paulo: Loyola, 1987.

PENNA, M. G. de O. O ofício do professor: as ambiguidades do exercício da docência por monitores--presos. 2003. Dissertação (Mestrado em Educação) – Programa de Pós-Graduação em Educação, Pontifícia Universidade Católica, São Paulo, 2003.

PEREIRA, A. A educação-pedagogia no cárcere, no contexto da pedagogia social: definições conceituais e epistemológicas. Revista de Educação Popular, Uberlândia, v. 10, p. 38-55, 2011.

PEREIRA, C. M. Educação de jovens e adultos: uma contribuição à discussão da proposta pedagógica de rede estadual de ensino. Rio Negro, 2014. p. 1-16. Disponível em: <http://www.diaadiaeducacao.pr.gov.br/ portals/pde/arquivos/983-4.pdf> Acesso em: 10 maio 2016.

PIMENTA, S. G. Formação de professores: identidade e saberes da docência. In: PIMENTA, S. G. (Org.). Saberes pedagógicos e atividade docente. São Paulo: Cortez, 1999. p. 15-34.

PORTUGUÊS, Manoel Rodrigues. Educação de adultos presos: possibilidades e contradições da inserção da educação escolar nos programas de reabilitação do sistema penal do estado de São Paulo. 2001. Dissertação (Mestrado em Educação) – Programa de Pós-Graduação em Educação, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2001.

RIOS, T. A. Ética e competência. 13ª edição. São Paulo: Cortez, 2003.

SYKES, G. M. The society of captives: a study of a maximum security prison. Princeton: Princeton University Press, 1958.

UNESCO. Conferência internacional sobre a educação de adulto. Declaração de Hamburgo: agenda para o futuro. Brasília: SESI/UNESCO, 1997.

UNESCO. Declaração universal dos direitos humanos. Resolução 217 A (III) de 10 dez. 1948. Disponível em: . Acesso em: 13 jan. 2014.

VIEIRA, E. de L. G. Trabalho docente: de portas abertas para o cotidiano de uma escola prisional. 2008. Dissertação (Mestrado em Educação) – Programa de Pós-Graduação em Educação, Pontifícia Universidade Católica, Rio de Janeiro, 2008.

Published

2016-12-31

How to Cite

ONOFRE, E. M. C.; MENOTT, C. C. Teacher education and education in prison: building skills, mapping perspectives. Formação Docente – Revista Brasileira de Pesquisa sobre Formação de Professores, [S. l.], v. 8, n. 15, p. 149–162, 2016. DOI: 10.31639/rbpfp.v8i15.146. Disponível em: https://revformacaodocente.com.br/index.php/rbpfp/article/view/146. Acesso em: 4 dec. 2024.

Issue

Section

Articles