O observatório da educação (OBEDUC) e sua contribuição para a formação docente na UFPI

Authors

  • Antonia Dalva França Carvalho

DOI:

https://doi.org/10.31639/rbpfp.v9i16.161
Abstract views: 465 / PDF downloads: 651

Keywords:

OBEDUC, Teacher training, Full Time School

Abstract

This article presents the contributions of the Program Observatory of Education (OBEDUC/CAPES) con-ducted by NIPEEPP / PPGEd, University Piauí Federal for teacher training. The development of the project “The school full-time from the perspective of integral education: a study on school epistemology consisting of the management and organization of pedagogical work” under the OBEDUC, encouraged the academic research on the subject, linking the Graduate the degree and basic education schools involved. Its results have a direct impact on the formation of their subjects, since the same-driven research, practice, by reflec-tion; therefore more solid, critical and reflective, based on commitment, autonomy and emancipation of the subject. Our experience and results show the significant impacts of OBEDUC for education and especially for the training of teachers. For this reason it would be interesting to be maintained and expanded CAPES, whether in the form of individual projects or network.

Downloads

Download data is not yet available.
 PlumX Metrics

References

ALARCÃO, Isabel. Professores reflexivos em uma escola reflexiva. 7. ed. Coleção Questões da nossa época. v.8. São Paulo: Cortez, 2010.

AMARAL, Elaine Abrahão. Escola em tempo integral: espaço de construção ou de precarização do processo educacional? 2013. Disponível em: . Acesso em: 15 ago. 2016.

ANDRÉ, Marli Eliza D. A de. Etnografia da prática escolar. 2. ed. Campinas-SP: Papirus, 1995.

ARROYO, Miguel Gonzales. O direito ao tempo de escola. Cadernos de Pesquisa, s.l., v.01, n. 65, p. 3-10, maio. 1988.

BRASIL. Manual Operacional de Educação Integral. Brasília/DF, 2014. Disponível em: <http://portal.mec.gov. br/index.php?option=com_docman&view=download&alias=15842-manual-operacional-de-educacao-integral--2014&category_slug=junho-2014-pdf&Itemid=30192>. Acesso em: 25 set. 2016.

________. Portaria normativa Interministerial nº 17, de 24 de abril de 2007. Institui o Programa Mais Educação, que visa fomentar a educação integral de crianças, adolescentes e jovens, por meio do apoio a atividades socioeducativas no contraturno escolar. Disponível em: <http://portal.mec.gov.br/arquivos/pdf/mais_educa-cao.pdf>. Acesso em: 25 set. 2016.

________. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira - INEP. Relatório Problematização da Qualidade na Pesquisa: levantamento do custo-aluno ano em escola de educação bási-ca que oferecem condições para oferta de um ensino de qualidade. Brasília: INEP, 2004.

________. Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Dispõe sobre as Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 23 dez. 1996. Disponível em: < http://www.planalto.gov.br/ ccivil_03/leis/L9394.htm>. Acesso em: 25 set. 2016.

DEWEY, John. Vida e educação. Tradução Anísio S. Teixeira. 10. ed. São Paulo: Melhoramentos, 2002.

CAVALIERE, Ana Maria Villela. Educação integral: uma nova identidade para a escola brasileira? Revista Educação e Sociedade, Campinas, v. 23, n. 81, p. 247-270, dez. 2002.

COSTA, Antonia Flávia Moraes da. A prática do coordenador pedagógico no contexto da Escola de Tempo Integral: desafios da educação integrada. 2015. 113 f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Federal do Piauí, Teresina, 2015.

COULON, Alain. Etnometodologia. Tradução Epharim Ferreira Alves. Petrópolis-RJ: Vozes, 1995.

DELORS, Jackes. Educação: um tesouro a descobrir: relatório para a UNESCO da Comissão Internacional sobre Educação para todos. 6. ed. São Paulo: Cortez; 2001.

DOURADO, Anne Caroline Soares. A racionalidade pedagógica do professor de escola de tempo integral e sua interface com o currículo. 2016. 107f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Programa de Pós-Graduação em Educação, Universidade Federal do Piauí, Teresina, 2016.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 1996.

GADOTTI, Moacir. Educação integral no Brasil: inovações em processo. São Paulo: Instituto Paulo Freire, 2009.

GONÇALVES, Antonio Sérgio. Reflexões sobre educação integral e escola de tempo integral. Cadernos Cenpec, n. 2, Educação Integral, jul-dez. 2006.

HABERMAS, Jürgen. Racionalidade e comunicação. Tradução Paulo Rodrigues. Lisboa: 70/Biblioteca de Filosofia Contemporânea, 2002.

MOREIRA, Herivelto; CALEFFE, Luiz Gonzaga. Metodologia da pesquisa para o professor pesquisador. 2. ed. Rio de janeiro: Lamparina, 2008.

MORIN, Edgar. Os sete saberes necessários à educação do futuro. Tradução de Catarina Eleonora F. da Silva e Jeanne Sawaya. 12. ed. São Paulo: Cortez, 2007.

NOVOA, Antonio (Coord). As organizações escolares em análise. Lisboa: Dom Quixote, 1999.

SCHÖN, Donald. A. Educando o profissional reflexivo: um novo design para o ensino e a aprendizagem. Tradução Roberto Cataldo Costa. São Paulo: Artes Médicas, 2000.

TARDIF, Maurice. Saberes docentes e formação profissional. São Paulo: Vozes, 2002.

TEIXEIRA, Anísio. Educação para a democracia. Rio de Janeiro, Editora UFRJ, 1997.

______. Educação não é privilégio. Rio de Janeiro: Editora UFRJ, 1994.

Published

2017-06-30

How to Cite

CARVALHO, A. D. F. O observatório da educação (OBEDUC) e sua contribuição para a formação docente na UFPI. Formação Docente – Revista Brasileira de Pesquisa sobre Formação de Professores, [S. l.], v. 9, n. 16, p. 49–64, 2017. DOI: 10.31639/rbpfp.v9i16.161. Disponível em: https://revformacaodocente.com.br/index.php/rbpfp/article/view/161. Acesso em: 23 nov. 2024.

Issue

Section

Articles