Universidade e Escola Básica: Formação inicial e continuada de professores que ensinam matemática em espaços colaborativos

Authors

  • Mercedes Carvalho

DOI:

https://doi.org/10.31639/rbpfp.v9i16.162
Abstract views: 671 / PDF downloads: 493

Keywords:

collaborative work, mathematics teaching, group

Abstract

This article is about the project in network Observatory of Education, Federal University of Alagoas core (UFAL). During the period 2013-2016 the university has developed collaborative work with two state schools of basic education, in Maceió. The group with the participation of three students of the degree in mathema-tics, three educators: manager, coordinator and teacher of the 5th grade of elementary school, a teacher of mathematics and a PhD student. During this period, pedagogue, teaching the 5th grade of elementary school and mathematics teacher worked in partnership aiming to promote mathematics student learning. educational workshops for teachers and school reinforcement workshops for students of the 9th grade of elementary and secondary education were also developed. The experience proved fruitful for the whole group that sought to understand the school routine and seek possible solutions to the real problems of school learning.

Downloads

Download data is not yet available.
 PlumX Metrics

References

ALBERTONI, M H. B. Professores em tempos de mudança resenha In: Revista Brasileira de Educação 1999, Set/Out/Nov/Dez nº12 http://www.anped.org.br/rbe/rbedigital/rbde12/rbde12_resenhas/rbde12_resenhas_02_os_professores_em_ tempos_de_mudanca.pdf acesso dia 29 de novembro de 2013.

Carvalho, M. O ensino da Matemática nos cursos de Pedagogia. A formação do professor polivalente. São Paulo, 2009. Tese (Doutorado em Educação Matemática) – PUC-SP.

Cunha, M. I da; ZANCHET, B M B. A. Desenvolvimento profissional docente e saberes da educação superior: movimentos e tensões no espaço acadêmico. In: Revista Brasileira de Pesquisa em Formação Docente. Belo Horizonte, v. 06, n. 11, p. 11-22, ago./dez. 2014. Disponível em http://formacaodocente.autenticaeditora.com. br. Acesso em 20 de agosto de 2016.

Fiorenti, D. Learning and professional de development of the mathematics teacher in research communities. In: Sisyphus - Journal of Education. Lisboa. Instituto de Educação, UL. 2013. p.153-181

Fiorentini, D. Pesquisar práticas colaborativas ou pesquisar colaborativamente? In: BORBA, Marcelo de Carvalho; Araújo, Jussara de Loiola. Pesquisa qualitativa em Educação Matmeática. 3ª ed. Belo Horizonte. Autêntica. 2010.

Fiorentini, D.; Castro, F. C. de. Tornando-se professor de Matemática: o caso de Allan em prática de ensino e estágio supervisionado. In: FIORENTINI, D. (Org.). Formação de professores de Matemática: explorando novos caminhos com outros olhares. Campinas: Mercado das Letras, 2003.

Fullan, M.; Hargreaves, A. A escola como organização aprendente: buscando uma educação de qualidade. 2ª ed. Porto Alegre: Artes Médicas. 2000.

González, E. G. Análisis de la presencia de los principios de sostenibilidad en propuestas metodológicas universitarias. Estudio de propuestas concretas en la Universidad de Cádiz. Tese de doutorado. (Didáctica de las Ciencias Experimentales)

Espanha. Universidad de Cadiz.2016. Disponível em: http://ensciencias.uab.es/thesis/view/36 Acesso em julho de 2016.

HArgreaves, A. Os professores em tempos de mudanças. O Trabalho e a Cultura dos Professores na Idade Pós-Moderna. Alfragide, Portugal: McGraw-Hill. 1998.

Ibiapina, I. M. L. de M. Pesquisa colaborativa: investigação, formação e produção de conhecimentos. Brasília: Liber Livros. 2008.

Imbernón, F. Formação docente e profissional: formar-se para a mudança e a incerteza. 6a ed. São Paulo: Cortez. 2006.

Lins, A.F.; Pereira, P.S; Carvalho, M. Colaborative research work project with teachers who teach mathematics at basic level education in the north east and center east brazilian state schools. In: anais... 13º International Congress on Mathematic Education. Hamburg, july 2016 (in press).

Menezes Correia, J. L. Investigar para ensinar matemática: Contributos de um projecto de Investigação colaborativa para o desenvolvimento profissional de professores. Dissertação de doutorado: Universidade de Lisboa. 2004

Nóvoa, Antônio (1995). O passado e o presente dos professores. In: Nóvoa, Antônio (org.). Profissão profes-sor. Porto: Porto Editora. (2 ª edição).

Ponte, J. P. da. A formação do professor de Matemática: passado, presente e futuro, 2005. Disponível em: <http://repositorio.ul.pt/bitstream/10451/3169/1/05-Ponte%20%28Conf%20P-Abrantes%29.pdf>. Acesso em: 20 maio 2015.

_________; MATA-PEREIRA, J.; QUARESMA, M.; VELEZ, I. Formação de professores do 1.º e 2.º ciclos: articulando contextos de formação e de prática. In: PONTE, J. P. da. Práticas profissionais dos professores de Matemática. Lisboa: Universidade de Lisboa – Instituto de Educação, 2014. Disponível em: . Acesso em: 10 maio 2015.

Resolução n. 2/2015 – Diretrizes Curriculares Nacionais para a formação inicial em nível superior (cursos de licenciatura, cursos de formação pedagógica para graduados e cursos de segunda licenciatura) e para a formação continuada. Ministério da Educação. Conselho Nacional de Educação. Disponível em: http://portal. mec.gov.br/index.php?option=com_docman&view=download&alias=17719-res-cne-cp-002-03072015&cate-gory_slug=julho-2015-pdf&Itemid=30192. Acesso setembro de 2015.

SANDALO, P., LINS, Abigail; CARVALHO, M. (2013). La formación continua de professores de matemáticas através de practicas colaborativas: experiência de três universidades públicas brasileñas. In: Anais de VII Congreso Iberoamericano de Educación Matemática. Montevideo.

SHULMAN, L. S.). Those who understand: knowledge growth. Teaching Educational Researcher. 1986, v. 15, n. 2, p. 4-14.

TARDIF, M. Saberes profissionais dos professores universitários. In: Revista Brasileira de Educação. São Paulo. 2000. n. 13, p. 5-24, jan./fev./mar./abr.

______. Saberes docentes e formação profissional. Petrópolis: Vozes. 2002.

Published

2017-06-30

How to Cite

CARVALHO, M. Universidade e Escola Básica: Formação inicial e continuada de professores que ensinam matemática em espaços colaborativos. Formação Docente – Revista Brasileira de Pesquisa sobre Formação de Professores, [S. l.], v. 9, n. 16, p. 65–76, 2017. DOI: 10.31639/rbpfp.v9i16.162. Disponível em: https://revformacaodocente.com.br/index.php/rbpfp/article/view/162. Acesso em: 3 jul. 2024.

Issue

Section

Articles