The reflective moves presented in the researches of the core of ufms in the network project observatory of education

Authors

  • Patrícia Sândalo Pereira

DOI:

https://doi.org/10.31639/rbpfp.v9i16.164
Abstract views: 347 / PDF downloads: 344

Keywords:

Continuous Formantion, Observatory of Education, Collaborative Research

Abstract

This article brings some results of the first researches developed in the Core of UFMS, they are linked in the project of research in network, aproved in the notice 049/2012, of the Program Observatory of Education of CAPES, titled “collaborative work with professors that teach Math in the basic education in public schools of the northeast and midwest”. The researches use as theorethical and metodological frameworks the premises of the collaborative research, founded by Desgagné (2007) and Ibiapina (2008). The collaborative research differs from other metodologies for its participatory nature, collaborative and reflective, i. e., has a double identity: the research and the formation. The results obtained in the researches revealed the conjunct action between researchers and professors of the basic education allowed participative moves, collaboratives and reflexives, allowing professors explore and question their own knowledges and practices, as well as provide the confrontation and overcoming of the presented necessities in the development of their teaching practices.

Downloads

Download data is not yet available.
 PlumX Metrics

References

ALARCÃO, I. Professores reflexivos em uma escola reflexiva. São Paulo: Cortez, 2003.

BOAVIDA, A. M.; PONTE, J. P. Investigação Colaborativa: Potencialidades e Problemas. In GTI (Org). Reflectir e investigar sobre a prática profissional. Lisboa: APM, 2002, p. 43 – 55.

DESGAGNÉ, S. O conceito de pesquisa colaborativa: a ideia de uma aproximação entre pesquisadores uni-versitários e professores práticos. Revista Educação em Questão. Natal, v. 29, n. 15, mai/ago 2007, p. 7 – 32.

FERREIRA, A. C. Metacognição e desenvolvimento profissional de professores de matemática: uma ex-periência de trabalho colaborativo. Tese (Doutorado em Educação: Educação Matemática), FE-UNICAMP. Campinas/SP, 2003.

FIORENTINI, D. Pesquisar Práticas Colaborativas ou Pesquisar Colaborativamente? In: BORBA, M. C.; ARAÚJO, J. L. (Orgs.). Pesquisa Qualitativa em Educação Matemática. 5 ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2013a, p. 53-85.

_______________ . Aprendizagem profissional e participação em comunidades investigativas. Anais do XI ENCONTRO NACIONAL DE EDUCAÇÃO MATEMÁTICA. Curitiba, Paraná. 2013b.

_______________. Quando Acadêmicos da Universidade e Professores da Escola Básica Constituem uma Comunidade de Prática Reflexiva e Investigativa. In: FIORENTINI, D.; GRANDO, R. C.; MISKULIN, R. G. S. Práticas de Formação e Pesquisas de Professores que Ensinam Matemática. Campinas: Mercado das Letras, 2009, p. 223-256.

_______________. A pesquisa e as práticas de formação de professores de matemática em face das políticas públicas no Brasil. Bolema. (UNESP. Rio Claro. Impresso), v. 21, 2008, p. 43-70.

GATTI, B. A. Formação Continuada de professores: a questão Psicossocial. Cadernos de Pesquisa, n. 119, julho 2003, p. 191-204.

IBIAPINA, I. M. L. M. Pesquisa colaborativa: investigação, formação e produção de conhecimentos. Brasília DF: Líber Livro Editora, 2008.

JORGE, N. M. Reflexões sobre a prática docente de um professor de matemática a partir da pesquisa cola-borativa. Dissertação (Mestrado em Educação Matemática). UFMS, 2015. 179p.

LIBERALI. F. C. O diário com ferramenta para a reflexão crítica. 166 f. Tese (Doutorado) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo. 1999.

MAGALHÃES, M. C. C.; OLIVEIRA, W. A colaboração crítica como uma categoria de análise da atividade do-cente. In: MAGALHÃES, M. C. C.; FIDALGO, S. S. (Orgs.) Questões de método e de linguagem na formação docente. Campinas, SP: Mercado de Letras, 2011.

NÓVOA, A. Formação de professores e profissão docente. In: NÓVOA, António (org.). Os professores e a sua formação. 2. ed. Lisboa: Dom Quixote, 1995, p. 13-33.

PARDIM, J. F. S. Reflexões e interações de um professor da educação básica em um projeto colaborativo.

Dissertação (Mestrado em Educação Matemática). UFMS, 2015. 77p.

PONTE, J. P. Perspectivas de desenvolvimento profissional de professores de Matemática. In J. P. Ponte, C. Monteiro, M. Maia, L. Serrazina, & C. Loureiro (Eds.), Desenvolvimento profissional de professores de Matemática: Que formação? Lisboa: SPCE, 1995, p. 193 – 211.

SOUSA, M. C. Parcerias Compartilhadas entre Universidades e Escolas na Formação de Professores. Anais do XI Encontro Nacional de Educação Matemática. Curitiba, Paraná. 2013.

ZEICHNER, K. Repensando as conexões entre a formação na universidade e as experiências de campo na formação de professores em faculdades e universidade. Educação, v. 35, n. 3, maio/ago, 2010, p. 479-504.

_____________. Uma análise crítica sobre a “reflexão” como conceito estruturante na formação docente. Educ. Soc., Campinas, vol. 29, n. 103, maio/ago. 2008, p. 535-554.

_____________. A formação reflexiva de professores: ideias e práticas. Lisboa: Educa, 1993.

Published

2017-06-30

How to Cite

PEREIRA, P. S. The reflective moves presented in the researches of the core of ufms in the network project observatory of education. Formação Docente – Revista Brasileira de Pesquisa sobre Formação de Professores, [S. l.], v. 9, n. 16, p. 95–108, 2017. DOI: 10.31639/rbpfp.v9i16.164. Disponível em: https://revformacaodocente.com.br/index.php/rbpfp/article/view/164. Acesso em: 22 nov. 2024.

Issue

Section

Articles