Law nº 10. 639/2003 and some implementations for their implementation in schools: a highlight for the specific formation of teachers in the area of care related to ethnic-racial relations in Maranhão

Authors

  • Vanja Maria Dominices Coutinho Fernandes UFMA
  • Walter Rodrigues Marques PPGEEB/UFMA
  • Luis Félix de Barros Vieira Rocha PPGEEB/UFMA

DOI:

https://doi.org/10.31639/rbpfp.v11i22.265
Abstract views: 1311 / PDF downloads: 1472

Keywords:

Public policies, Diversity, Education of / in ethnic-racial relations., Teacher training

Abstract

The research proposed by the study was to "know actions developed in the State of Maranhão that are directed sharply to meet the training of teachers to respond to the demands related to teaching focused on ethnic-racial relations". And aiming to build a path for research it was necessary to achieve the following actions: characterize the historical, political, social and legal elements that govern the implementation of Law No. 10. 639/03; to highlight mishaps that have hindered the positive implementation of Law No. 10. 639/03 and identify specific actions aimed at the training of teachers that should operationalize through the pedagogical practices the precepts of the legislation under study. This investigative path led us to the development of a bibliographic and documentary research. The authors used were Santos (2005), Cunha Junior (2011), Silvério & Trinidad (2012), Asunción (2015) among others. The documents consulted revolve around Law No. 10. 639/03 and the Curriculum Guidelines of Maranhão (2014). The results showed that in the State of Maranhão, the most significant teacher training action in the area of ​​ethnic-racial relations will be a higher level undergraduate course called 'Degree in African and Afro-Brazilian Studies offered by Federal University of Maranhão.

Downloads

Download data is not yet available.
 PlumX Metrics

References

ASSSUNÇÃO Ana Valéria L. Lima. O estudo de história e cultura africana no ensino de arte em uma escola do campo quilombola: problemáticas e desafios. / Ana Valéria Lucena Lima Assunção. – São Luís, 2015.

ALMEIDA, C. M. de C. Concepções práticas artísticas na escola. In: FERREIRA, S. (org.). O Ensino das Artes: construindo caminhos. São Paulo: Papirus, 2001.

BRASIL. Lei 10.639/2003 de janeiro de 2003. Disponível em: <http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/2003/L10.639.htm>. Acesso em: 26 ago. 2017.

__________. Medida Provisória nº 111 de 21 de março de 2003. Disponível em: < http://sislex.previdencia.gov.br/paginas/45/2003/111.htm>. Acesso em: 08 set. 2017.

__________. Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros Curriculares Nacionais: arte / Secretaria de Educação Fundamental. – Brasília: MEC/SEF, 1997. 130p. (Ensino de 1ª à 4ª série).

__________. Constituição (1988). Constituição da República Federativa do Brasil. Brasília: Senado Federal, 1988.

__________. Lei nº 9.394, de 20 de dezembro 1996. Estabelece as diretrizes e bases educação nacional. Diário Oficial [da] República Federativa do Brasil. Brasília, DF, 20 dez. 1996. Disponível em:<http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/L9394.htm>.Acesso em: 08 set. 2017.

__________. Parecer CNE/CP 003/2004. Diretrizes Curriculares Nacionais para a educação das Relações Étnico-Raciais e para o Ensino de História e Cultura Afro-Brasileira e Africana. Disponível em:<http://www.acaoeducativa.org.br/fdh/wp-content/uploads/2012/10/DCN-s-Educacao-das-Relacoes-Etnico-Raciais.pdf>. Acesso em: 08 set. 2017.

__________. Parecer 02/2007. Diretrizes Curriculares Nacionais para a Educação das Relações Étnico-Raciais e para o Ensino de História e Cultura Afro-Brasileira e Africana. Disponível em:<http://portal.mec.gov.br/cne/arquivos/pdf/pceb002_07.pdf>. Acesso em: 08 set. 2017.

_________. Educação anti-racista: caminhos abertos pela Lei nº 10.639/03. Secretaria de Educação Continuada, Alfabetização e Diversidade. – Brasília: Ministério da Educação, 2005. 236 p. (Coleção Educação para todos).

CASTRO, Daniela Alves Pereira de. História local e o ensino de história. Disponível em:<http://www.uesb.br/anpuhba/artigos/anpuh_II/daniela_alves_pereira_castro.pdf>Acesso em: 08 set. 2017.

CUNHA JUNIOR, Henrique. Africanidades e educação: pensando sobre a inclusão universitária dos afrodescendentes. In: AQUINO, Mirian Albuquerque; GARCIA, Joana Coeli Ribeiro (Org.). Responsabilidade ético-social dasuniversidades públicas e a educação da população negra. João Pessoa: Universitária da UFPB, 2011. p. 61-70.

GOMES, Flavio. Palmares: escravidão e liberdade no atlântico sul. São Paulo Contexto, 2005.

GOMES, Nilma Lino (org.). Práticas pedagógicas de trabalho com relações étnico-raciais na escola na perspectiva da Lei nº 10.639/03. 1. ed.- Brasília: MEC; Unesco, 2012.

GIROUX, Henry A. Os professores como intelectuais: rumo a uma pedagogia crítica da aprendizagem. Trad. Daniel Bueno. - Porto Alegre: Artes Médicas, 1997.

LASTÓRIA, Andrea Coelho. Educação das Relações Étnico-Raciais. In: Paidéia, 2006, 16(34), 275-276. Resenha de: Ministério da Educação. Secretaria da Educação Continuada, Alfabetização e Diversidade. Orientações e Ações para a Educação das Relações Étnico-Raciais. Brasília: SECAD, 2006. Disponível :<http://www.scielo.br/pdf/paideia/v16n34/v16n34a15.pdf>. Acesso em: 04 set. 2017.

MARANHÃO. Diretrizes curriculares / Secretaria de Estado da Educação do Maranhão / SEDUC, 3. ed. São Luís, 2014. Disponível em:<http://www.educacao.ma.gov.br/files/2015/11/Seduc-Ma-Diretrizes-Curriculares-A4-3%C2%AA-Edicao-09092014-1.pdf>. Acesso em: 14 jun. 2017.

NASCIMENTO, Luzienni de Fátima Mouzinho de Souza. A aplicabilidade da lei 10.639/03 na escola municipal de educação infantil e ensino fundamental Severino Basílio Ribeiro, Sapé – PB. Monografia (Especialização em Educação Étnico-racial na Educação Infantil), Programa A cor da cultura. Universidade Estadual da Paraíba, 2015. Disponível em:<http://dspace.bc.uepb.edu.br/jspui/bitstream/123456789/12204/1/PDF%20-%20Luzienni%20de%20F%C3%A1tima%20Mouzinho%20de%20Souza%20Nascimento.pdf >. Acesso em: 08 set. 2017.

RICHTER, Ivone Mendes. Interculturalidade e estética do cotidiano no ensino das artes visuais. São Paulo: Mercado de Letras, 2003.

SANTOS, Sales Augusto dos. A Lei 10.639/03 como fruto da luta anti-racista do Movimento Negro. In: BRASIL. Educação anti-racista: caminhos abertos pela Lei nº 10.639/03. Secretaria de Educação Continuada, Alfabetização e Diversidade. – Brasília: Ministério da Educação, 2005. 236 p. (Coleção Educação para todos).

SILVA, Maria José Lopes da. As Artes e a Diversidade Étnico-Racial na Escola Básica in MUNANGA, Kabengele (org.). Superando Racismo na Escola. (Brasília): Ministério da Educação, Secretaria de Educação Continuada, Alfabetização e Diversidade, 2005. Disponível em:<http://portal.mec.gov.br/secad/arquivos/pdf/ racismo_escola.pdf>. Acesso em: dez. 2015

SILVÉRIO, Valter Roberto; TRINIDAD, Cristina Teodoro. Há algo novo a se dizer sobre as relações raciais no brasil contemporâneo? In: Educ. Soc., Campinas, v. 33, n. 120, p. 891-914, jul.–set., 2012. Disponível em: <http://www.scielo.br/pdf/es/v33n120/13.pdf>. Acesso em: 04 set. 2017.

UNESCO/MEC. Ações Afirmativas e Combate ao Racismo nas Américas. – Brasília: Ministério de Educação: Sales Augusto dos Santos (Org.), UNESCO, 2005.

Published

2019-12-02

How to Cite

DOMINICES COUTINHO FERNANDES, V. M.; MARQUES, W. R. .; ROCHA, L. F. de B. V. . Law nº 10. 639/2003 and some implementations for their implementation in schools: a highlight for the specific formation of teachers in the area of care related to ethnic-racial relations in Maranhão. Formação Docente – Revista Brasileira de Pesquisa sobre Formação de Professores, [S. l.], v. 11, n. 22, p. 45–58, 2019. DOI: 10.31639/rbpfp.v11i22.265. Disponível em: https://revformacaodocente.com.br/index.php/rbpfp/article/view/265. Acesso em: 21 nov. 2024.