Continuing training for ethnic and racial diversity: repercussions on the pedagogical practices of teachers from Contagem, Minas Gerais

Authors

  • Silvani dos Santos Valentim CEFET-MG
  • Jackson Almeida Leal Centro Federal de Educação Tecnológica de Minas Gerais, CEFET-

DOI:

https://doi.org/10.31639/rbpfp.v11i22.280
Abstract views: 1168 / PDF downloads: 896

Keywords:

Teacher education, Ethnic-racial diversity, Pedagogical practice

Abstract

Abstract: This study aimed at analyzing the repercussions of the course "Working Groups: Education for Ethnic-Racial Relations" pedagogical practices of teachers of the Municipal Board of Education of Contagem, MG, in the period from 2012 to 2016. The research had as methodological reference the qualitative approach and as strategy the case study. The instruments used for data collection were: document analysis, questionnaire, semi-structured interviews and participant observation. The obtained results showed the relevance of the course for the teachers, interlocutors of this study, since the format of work groups made possible the interaction, a network of exchange of information, knowledge and experiences, allowing them to redefine knowledge that resulted in pedagogical practices against racism.

Downloads

Download data is not yet available.
 PlumX Metrics

References

BRASIL. Lei nº 9.394, de 20 dezembro de 1996. Estabelece as Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Diário Oficial da República Federativa do Brasil, Brasília, DF, 23 dez. 1996.

BRASIL. Lei 10.639 de nove de Janeiro de 2003. Altera a Lei 9.394, de 20 de dezembro de 1996, que estabelece as Diretrizes e Bases da Educação Nacional, para incluir no currículo oficial da Rede de Ensino a obrigatoriedade da temática “História e Cultura Afro-Brasileira” e dá outras providências. Diário Oficial da República Federativa do Brasil, Brasília, DF, 10 de jan. 2003.

BRASIL. Lei n° 11645, de 10 de março de 2008. Altera a Lei no 9.394, de 20 de dezembro de 1996, modificada pela Lei no 10.639, de nove de janeiro de 2003, que estabelece as diretrizes e bases da educação nacional, para incluir no currículo oficial da rede de ensino a obrigatoriedade da temática "História e Cultura Afro-Brasileira e Indígena". Disponível em:<http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2007-2010/2008/lei/l11645.htm> Acesso em: 10 junho 2016.

BRASIL. Resolução CNE/CP 1/2004. Diretrizes curriculares nacionais para a educação das relações étnico-raciais e para o ensino de história e cultura afro-brasileira e africana. Brasília, 2004.

BRITO, José Eustáquio de. Trabalho, Educação e Relações Étnicorraciais: diálogos pertinentes a partir da atividade docente. Educação em Foco. UEMG Ano 17 - n. 24, dez., p. 71-92, 2014.

CAVALLEIRO. Eliane dos Santos. Racismo e antirracismo na educação: repensando a escola. São Paulo: Summers, 2001, p. 141-160.

CAVALLEIRO, Eliane dos Santos. Discriminação racial e pluralismo em escolas públicas da cidade de São Paulo. In: Secretaria de Educação Continuada, Alfabetização e Diversidade. Educação anti-racista: caminhos abertos pela Lei Federal nº 10.639/03. Brasília: Ministério da Educação, Secretaria de Educação Continuada, Alfabetização e Diversidade, 2005.

CONTAGEM. Secretaria Municipal de Educação. Relatório de Gestão. Contagem: SEDUC, 2013.

CONTAGEM. Secretaria Municipal de Educação. Relatório do Departamento de Educação Continuada, Alfabetização de Adultos, Diversidade e Inclusão (DECADI). Contagem: SEDUC, 2015.

FRANCO, Maria Amélia Santoro. Pedagogia e prática docente. São Paulo: Cortez, 2012

GATTI, Bernadete Angelina. Análise das políticas públicas para a formação continuada no Brasil, na última década. Revista Brasileira de Educação. Rio de Janeiro, n.37, v. 13, 2008.

GOMES. Nilma Lino. Diversidade e currículo. In: BEAUCHAMP, J.; PAGEL S.D.; NASCIMENTO, A. R. do. Indagações sobre currículo: diversidade e currículo. Brasília: Ministério da Educação. Secretaria de Educação Básica, 2007.

GOMES, Nilma Lino e GONÇALVES E SILVA, Petronília Beatriz. O desafio da diversidade. In: GOMES, Nilma Lino e GONÇALVES E SILVA, Petronília (Orgs.). Experiências étnico-culturais para a formação de professores. Belo Horizonte: Autêntica, 2011.
GOMES, Nilma Lino. O movimento negro no Brasil: ausências, emergências e a produção dos saberes. Política & Sociedade, v. 10, n. 18, p. 133-145, abril de 2011.
GOMES, Nilma Lino. Práticas pedagógicas de trabalho com relações étnico-raciais na escola na perspectiva da Lei 10.639. 1ª ed. Brasília: MEC/UNESCO, 2012.

IMBERNÓN, Francisco. Formação permanente do professorado: novas tendências. Tradução: Sandra Trabucco Valenzuela, São Paulo: Cortez, 2009.

JESUS, Rodrigo Ednilson de; MIRANDA, Shirlei Aparecida. O processo de institucionalização da Lei nº 10.639/03. In: GOMES, N. L. (Org.). Práticas pedagógicas de trabalho com relações étnico-raciais na escola na perspectiva da Lei nº 10.639/03. Brasília: MEC/UNESCO, 2012. p. 49-71.

KISHIMOTO, Tizuko Morchida. Jogo, brinquedo, brincadeira e a educação. 3. ed. São Paulo: Cortez, 2011.

LEAL, Jackson Almeida; OIKO, Eliana; VALENTIM, Silvani dos Santos. A implementação da Educação das Relações Étnico-Raciais na Rede Municipal de Ensino de Contagem (2006 -2016). V Seminário Nacional de Educação Profissional e Tecnológica. Anais. Belo Horizonte, 2017

LIBÂNEO, José Carlos. Organização e Gestão da Escola: Teoria e Prática, 5ª. ed. Goiânia, Alternativa, 2004.

LIBÂNEO, José Carlos. Que Destino os educadores darão à Pedagogia? In: PIMENTA, Selma Garrido (Coord.). Pedagogia, Ciência da Educação? 5ª. ed. São Paulo: Cortez, 2006.

MUNANGA, Kabengele. Superando o racismo na escola. 2ª. Ed. Brasília: MEC/SECAD, 2005.

NOVOA, António. Formação de professores e profissão docente. In: NÓVOA, António (org.). Os professores e a sua formação. 2. ed. Lisboa: Dom Quixote, 1995. p.13-33.

PINTO, Regina. Pahim. Movimento Negro e Educação do Negro: a ênfase na identidade. Cadernos de Pesquisa. São Paulo: Fundação Carlos Chagas, 1993.

ROMÃO, José. Eustáquio. Avaliação dialógica: desafios e perspectivas. 3. ed. São Paulo: Cortez, 2001.

SANTOS, Lorene dos. Saberes e práticas em Redes de Trocas: a temática africana e afro-brasileira em questão. 2010. 334 f. Tese (Doutorado em Educação). Universidade Federal de Minas Gerais. Belo Horizonte.

SILVA, Petronilha Beatriz Gonçalves e. et al. Ensinar e aprender, na perspectiva de raízes africanas, em contextos multiculturais. São Carlos: UFSCar, Núcleo de Estudos Afro-Brasileiros, 2006. In: IV Congresso Brasileiro de Pesquisadores/as Negros/as. Salvador, 2006.

SOUZA, João Francisco de. Prática pedagógica e formação de professores: Ensaio para concorrer ao cargo de professor. UFPE, Recife, 2006.

VALENTIM, Silvani dos Santos. Ensino médio integrado à educação profissional: práxis multiculturalista e desenvolvimento local como aportes à organização do trabalho escolar. In: Ensino Médio Integrado à Educação Tecnológica Profissional: Integrar para quê? Secretaria de Educação Básica/MEC. Brasília: Ministério da Educação, Secretaria de Educação Básica, 2006. P. 103-121.

VALENTIM, Silvani dos Santos; SANTOS, Renato Lopes dos. Relações étnico-raciais na educação profissional integrada à EJA: Reflexões acerca da formação continuada de professores. In: VALENTIM, Silvani dos Santos; PINHO, Vilma Aparecido de; GOMES, Nilma Lino. [Org.]. Relações étnico-raciais, Educação e Produção do Conhecimento. Belo Horizonte: Nandyala, 2011.

Published

2019-12-02

How to Cite

VALENTIM, S. dos S.; LEAL, J. A. Continuing training for ethnic and racial diversity: repercussions on the pedagogical practices of teachers from Contagem, Minas Gerais. Formação Docente – Revista Brasileira de Pesquisa sobre Formação de Professores, [S. l.], v. 11, n. 22, p. 31–44, 2019. DOI: 10.31639/rbpfp.v11i22.280. Disponível em: https://revformacaodocente.com.br/index.php/rbpfp/article/view/280. Acesso em: 21 nov. 2024.