The diffusion of black culture and its interface in eja teacher education: an analysis of ethnic and racial issues in Mariana schools

Authors

  • Marcelo Donizete da Silva
  • Katia Universidade Federal de Ouro Preto

DOI:

https://doi.org/10.31639/rbpfp.v12i23.304
Abstract views: 643 / PDF downloads: 399

Keywords:

Youth and adult education - EJA, Didactic manual, Education for ethnic-racial relations, Educational policies, Teacher training

Abstract

This article aims to contribute to the analysis of the production of critical teaching material, about the black culture worked in the school context of Mariana-MG. Entitled “The diffusion of Black Culture and its interface in EJA Teacher Education: an analysis of ethnic and racial issues in Mariana schools”, the object of the analysis will be made from the systematic investigation of the thought and proposed materials, with regard to ethnic-racial issues, for Youth and Adult Education (EJA). To that end, it was also proposed to analyze the ideological foundations of contemporary educational themes in terms of their influence on the training of teachers and young people in peripheral schools. In this sense, this research will have as a theoretical basis a critical perspective that involves the areas of Teacher Education, Epistemology and educational theories and History of Black Education in Brazil.

Downloads

Download data is not yet available.
 PlumX Metrics

References

ALVES, Gilberto Luiz. O trabalho didático na escola moderna: formas históricas. Campinas, SP: Autores Associados. 2005.
ALVES, Gilberto Luiz. FORMAÇÃO DE PROFESSORES: UMA NECESSIDADE DE NOSSO TEMPO? Disponível em: http://www.histedbr.fae.unicamp.br/revista/edicoes/31/art08_31.pdf
BENTO, Maria Aparecida Silva, Cidadania em Preto e Branco discutindo as relações raciais. Ática Editora, São Paulo 2001.
BRASIL, Ministério da Educação (MEC). Orientações e Ações para a Educação das Relações Étnico-Raciais. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/dmdocuments/orientacoes_etnicoraciais.pdf
BRASIL. Ministério da Educação (MEC) Orientações e ações para a educação das relações étnico-raciais. Brasília, 2006.
CAVALLEIRO, Eliane dos Santos (Org.). Racismo e anti-racismo na educação: repensando nossa escola. São Paulo: Summus, 2001.
FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido. Editora Paz e Terra, Rio de Janeiro, 1987.
FREIRE, Paulo Educação como prática da liberdade. 11e. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1990.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da Esperança: Um encontro com a Pedagogia do Oprimido. Editora Paz e Terra, Rio de Janeiro 1993.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da Autonomia: saberes necessários a prática educativa, Editora Paz e Terra, São Paulo, 2007.
FREITAS, Maria de Fátima Q. de. Educação de jovens e adultos, educação popular e processos de conscientização: intersecções na vida cotidiana. Educar, Curitiba, n. 29, p. 47-62, 2007. Editora UFPR
GODOI, Guilherme C. de Souza. O Recorte Étnico-Racial na Cobertura Social Brasileira: uma ausência flagrante. Disponível em: http://www.usp.br/nce/wcp/arq/recoedeetnicoracial_4texto.pdf
GOMES, Nilma Lino. Escola e diversidade étnico-cultural: um diálogo possível. In: DAYRELL, Juarez (Org.). Múltiplos olhares sobre educação e cultura. Belo Horizonte: Editora UFMG, 1996.
GOMES, Nilma L. Relações Étnico-Raciais, Educação e Descolonização dos Currículos Currículo sem Fronteiras, v.12, n.1, pp. 98-109, Jan/Abr 2012

GONÇALVES, Clézio R, GOMES, Janaína D. e MUNIZ, Kassandra da S. (Orgs.) Pensando Áfricas e suas Diásporas: aportes teóricos para a discussão negro-brasileira. Belo Horizonte, Nandyala 2015.
KUHN, Thomas S. A estrutura das revoluções cientificas. 10. ed. São Paulo: Perspectiva 2011.
LOBO, Andreia. Educação de Jovens e Adultos, Alcance EJA Anos Finais do Ensino Fundamental. Editora Positivo, Curitiba – PR 2013.
LOPES, Paulo da M. Identidades Fragmentadas: a construção de raça, gênero e sexualidade na sala de aula. Mercado das Letras, Campinas 2002 (Col. Letramento, Educação e Sociedade).
MÉSZÁROS. Istvan. A Educação para Além do Capital. São Paulo, Boitempo Editorila, 2005.
MORAES, Maria. C. Pensamento Eco-Sistêmico: educação, aprendizagem e cidadania no século XXI. Petrópolis-RJ, Vozes 2ª ed., 2008.
MORIN, Edgar. Os Sete Saberes necessários à Educação do Futuro. Brasília DF UNESCO, São Paulo: Ed. Cortez, 2003.
MUNANGA, Kabengele. Educação e Relações Raciais: discutindo algumas estratégias de atuação: Superando o Racismo na escola. Ministério da Educação, Secretaria de Educação Continuada, Alfabetização e Diversidade, Brasília: 2005.
MUNANGA, Kabengele. Rediscutindo a mestiçagem no Brasil: identidade nacional versos identidade negra. – 3. Ed. – Belo Horizonte: Autêntica. 2008.
REIS, Luis C. D. dos. E SILVA, Marcelo D. da A formação étnico-racial nas escolas públicas de Mariana Os ecos da Lei 10.639/03 São Paulo, Novas Edições Acadêmicas 2015.
SANTOS, Isabel Aparecida. A responsabilidade da escola na eliminação do preconceito racial: alguns caminhos. In: CAVALLEIRO, Eliane (org.) Racismo e anti-racismo na educação – repensando nossa escola. São Paulo: Summus, 2001.
SILVA, Eliana Ribeiro da. Leitura da palavra e Leitura do mundo: os desafios da leiturização na universidade. Dissertação de Mestrado, programa de pós em educação PUC-São Paulo, São Paulo 2005.
SILVA, Marcelo D. da A Miséria Ideológica dos Paradigmas Educacionais Contemporâneos: os modimos do pensamento complexo. In BATISTA, Eraldo et all (orgs) Desafios de Perspectivas das Ciências Humanas na Atuação e na Formação Docente. Jundiaí-SP, Paco Editorial 2012 p. 109-126.
SILVA, Marcelo D. da Educação Ideologia e Complexidade: contribuição para a crítica ao pensamento de Edgar Morin e sua interface com a educação brasileira. Jundiaí-SP, Paco Editorial, 2012b.
SILVA, Marcelo D. da e LOPES, Jussara. Fundamentos das Políticas Públicas para as relações étnico-raciais. In GONÇALVES, Clézio R. e MUNIZ, Kassandra da S. (Orgs.) Educação como Prática da Igualdade Racial na Escola. Belo Horizonte, Mazza Edições.
SILVA, Rogério Forasteri da. Histórico das Constituições Brasileiras.Editora Núcleo, São Paulo 1989.
SILVA, Thalles Ricardo de Melo Coleção Tempo de Aprender, Educação de Jovens e Adultos 6º Ano do Ensino Fundamental Vol.1 Editora Global,
SILVA, Thalles Ricardo de Melo Coleção Tempo de Aprender, Educação de Jovens e Adultos 9º Ano do Ensino Fundamental Vol.4 Editora Global,
SILVA, Thales Ricardo de M. As Relações Étnico-raciais no Ensino de Jovens e Adultos: Educação de Jovens e Adultos Dissertação de Mestrado UFSM – 2017
STRECK, Danilo R, REDIN. Euclides, ZITKOSKI. Jaime J. (orgs) Dicionário Paulo Freire, Editora Autêntica 2ª Ed., São Paulo, 1992.

Published

2020-02-21

How to Cite

DA SILVA, M. D.; KATIA MARIA DOS SANTOS. The diffusion of black culture and its interface in eja teacher education: an analysis of ethnic and racial issues in Mariana schools. Formação Docente – Revista Brasileira de Pesquisa sobre Formação de Professores, [S. l.], v. 12, n. 23, p. 153–166, 2020. DOI: 10.31639/rbpfp.v12i23.304. Disponível em: https://revformacaodocente.com.br/index.php/rbpfp/article/view/304. Acesso em: 22 jul. 2024.