Contributions of professor Marli André to the production of knoledge about beginner teachers
DOI:
https://doi.org/10.31639/rbpfp.v13i28.539Keywords:
Professor iniciante. Desenvolvimento profissional docente. Formação continuada. Necessidades formativas.Abstract
The article analyses the main academic productions of the Professor Marli André on the study of beginning teachers selected in her CV Lattes, in the Projects, Productions, Events and Orientations tabs, with the search terms: beginner; incoming; beginning of teaching; professional induction; and professional insertion. After analyzing the texts, it presents analyzes related to policies and programs for professional insertion/induction; the key concepts of professional teacher development; continuing education; beginning, freshman and professional induction teachers; beginning directors; training needs; and research methodology. After analyzing the works, it presents analyzes related to policies and programs for professional insertion/induction; the key concepts of professional teacher development; continuing education; beginning, incoming teachers and professional induction; beginning directors; training needs; and research methodology. It highlights the author's relevant contribution to the elaboration of public policies, which disqualifies government authorities and development agencies from claiming the absence of contributions from Brazilian researchers to this task. Invites professionals interested in the subject under analysis to complement the text or discuss the reading exposed in it about the productions of Marli André.
Downloads
References
ANDRÉ, Marli Elisa D. A. Políticas e programas de apoio aos professores iniciantes no Brasil. Cadernos de pesquisa, São Paulo, v.42 n.145 p.112-129 jan./abr. 2012.
ANDRÉ, Marli Elisa D. A. Professores iniciantes: egressos de programas de iniciação à docência. Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, v.23. 2018.
ANDRÉ, Marli Elisa D. A. Políticas de apoio aos docentes em estados e municípios brasileiros: dilemas na formação de professores. Educar em Revista, Curitiba, n. 50, p. 35-49, out./dez. 2013.
ANDRÉ, Marli Elisa D. A. Políticas de formação continuada e de inserção à docência no Brasil. Educação Unisinos, Porto Alegre, 19(1):34-44, janeiro/abril 2015.
ANDRÉ, Marli Elisa D. A.; CALIL, Ana Maria G. C.; MARTINS, Francine de Paulo; PEREIRA, Marli Amélia Lucas. O papel do outro na constituição da profissionalidade de professoras iniciantes. Revista Eletrônica de Educação, v.11, n.2, p. 505-520, jun./ago., 2017.
BARBOSA Rafael Conde; ALFONSI Selma; BACHIEGGA, Sylvia; ANDRÉ, Marli Elisa D. A. Um momento importante na formação dos licenciandos do pibid: a transição de aluno a professor e a constituição de sua identidade profissional. Olh@res, Guarulhos, v. 2, n. 1, p. 302-319. Maio, 2014.
BENEDITO, Vicente A.; IMBERNÓN, Francisco M.; FÉLEZ, Beatriz R. Necesidades y propuestas de formación del profesorado novel de la Universidad de Barcelona: profesorado. Revista de Currículum y Formación del Profesorado, Granada, España, v. 5, n. 2, p. 1-24, 2001. Disponível em: <http://hdl.handle.net/10481/19020>. Acesso em: 30 mar. 2013.
CALIL, Ana Maria G. C. A formação continuada no município de Sobral (CE). Tese de Doutorado em Educação - Psicologia da Educação - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo. São Paulo, 2014.
CALIL, Ana Maria G. C.; ANDRÉ, Marli Elisa D. A. Uma política de formação voltada aos professores iniciantes de Sobral – CE. Rev. Diálogo Educ., Curitiba, v. 16, n. 50, p. 891-909, out./dez. 2016.
DINIZ, Thaís. Os percalços e necessidades no caminho do professor iniciante. Dissertação de Mestrado Profissional em Educação: Formação de Formadores. Pontifícia Universidade Católica de São Paulo. São Paulo/SP, 2019.
FRANCISCO, Rosangela de Lima. Profissão diretor: contribuições de um curso semipresencial para a formação dos ingressantes da rede estadual de ensino de São Paulo. Dissertação de Mestrado Profissional em Educação: Formação de Formadores. Pontifícia Universidade Católica de São Paulo. São Paulo/SP, 2020.
GIORDAN, Miriane Z.; HOBOLD Márcia de S.; ANDRÉ, Marli Elisa D. A. Professores iniciantes da rede municipal de ensino: formação continuada e os reflexos no desenvolvimento profissional. Revista Cocar, Belém/PA, vol 8, n. 16, p. 39-51. Ago-Dez, 2014.
GIORDAN, Miriane Z.; HOBOLD Márcia de S.; ANDRÉ, Marli Elisa D. A. Professores iniciantes dos anos finais do ensino fundamental: indicação das necessidades formativas. Educação: Teoria e Prática/ Rio Claro, SP/ Vol. 27, n.55/ p.308-326/ Mai-Ago. 2017.
GONÇALVES SIGNORELLI, Glaucia. Inserção profissional de egressos do Pibid: desafios e aprendizagens do início da docência. Tese de Doutorado em Educação -Psicologia da Educação - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo. São Paulo, 2016.
HEES, Luciane Weber B. O início da docência de professores da Educação Superior. Tese de Doutorado em Educação -Psicologia da Educação - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo. São Paulo, 2016.
HEES, Luciane Weber B.; ANDRÉ, Marli Elisa D. A.; SOUZA, Francislê Neri; BRITO, Dayse Cristine Dantas. Inserção de professores em início de carreira no Ensino Universitário. Indagatio Didactica, vol. 10 (5), dezembro 2018.
HUBERMAN, Michaël. O Ciclo de vida profissional dos professores. In: NÓVOA, A. (Org.). Vidas de professores. 2. ed. Portugal: Porto Editora, 2013. p. 31-61.
LIMA, Emília F. de. Análise de necessidades formativas de docentes ingressantes numa universidade pública. Rev. bras. Estud. pedagog. (online), Brasília, v. 96, n. 243, p. 343-358, maio/ago. 2015.
PRÍNCEPE Lisandra; ANDRÉ, Marli Elisa D. A. Condições de trabalho na fase de indução profissional dos professores. Currículo sem Fronteiras, v. 19, n. 1, p. 60-80, jan./abr. 2019.
PRÍNCEPE Lisandra; ANDRÉ, Marli Elisa D. A. Fatores facilitadores e dificultadores do desenvolvimento profissional de professores iniciantes: uma análise das condições de trabalho. Revista de Estudos Aplicados em Educação, v. 3, n. 6, jul./dez., 2018.
PRÍNCEPE, Lisandra. Condições de trabalho e desenvolvimento profissional de professores iniciantes em uma rede municipal de educação. Tese de Doutorado em Educação - Psicologia da Educação - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo. São Paulo, 2017.
SIGNORELLI, Glaucia; ANDRÉ, Marli Elisa D. A. Contribuições do programa institucional de bolsas de iniciação à docência (PIBID) para a inserção profissional de professoras iniciantes. Rev. Devir Educação, Lavras, vol.3, n.2, p.27-52 jul./dez., 2019.
SILVA, Cristiane Ferreira da. Necessidades Formativas dos diretores de escola iniciantes na Rede Municipal de Ensino de São Paulo. Dissertação de Mestrado Profissional em Educação: Formação de Formadores. Pontifícia Universidade Católica de São Paulo. São Paulo/SP, 2018.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright belongs exclusively to the authors. The license rights used by the journal are the Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) license: sharing (copying and distribution of material in any medium or format) and adaptation (remixing), transformation and creation of material from the content are allowed.