Formação docente

Discussão internacional e a atualidade das ideias de Anísio Teixeira

Authors

DOI:

https://doi.org/10.31639/rbpfp.v14i31.616
Abstract views: 532 / PDF downloads: 487

Abstract

The article aims to present the main international discussions on teacher training, as well as to rescue the ideas of the great Brazilian educator Anísio Teixeira, who was a visionary for his time as he addressed important topics about education and teacher training. Anísio Teixeira's innovative ideas, even though they have not always been put into practice, remain current and meet international initiatives that have been successful in the educational field, focusing mainly on teacher training.

Downloads

Download data is not yet available.
 PlumX Metrics

References

REFERÊNCIAS

ABRUCIO, Fernando. L.; SEGATTO, Catarina I. Desafios da profissão docente: experiência internacional e o caso brasileiro. São Paulo: Moderna, 2021. BRASIL. Ministério da Educação (MEC). Plano Trienal de Educação (1963-1965). Brasília, DF: MEC, 1963.

CASTIONI, Remi; DUTRA, N. L. L. ; KUNZ, Sidelmar Alves da Silva . Acesso Diferenciado aos Cursos de Pedagogia e Licenciaturas - Contribuir para a melhoria da qualificação dos docentes da Educação Básica. In: Centro Brasileiro de Pesquisa em Avaliação e Seleção e de Promoção de Eventos. (Org.). Caderno de Pesquisa 2. 1ed.Brasília: CEBRASPE, 2019, v. 2, p. 361-442.

DUTRA, Norivan Lustosa Lisboa. A terceira derrota de Anísio Teixeira: o reuni na UnB. 2019. 354 f., il. Tese (Doutorado em Educação) - Universidade de Brasília, Brasília, 2019.
FILHO, Naomar A. Nunca fomos Flexnerianos: Anísio Teixeira e a educação superior em saúde no Brasil. Cadernos de Saúde Pública [online]. 2014, v. 30, n. 12 [Acessado 11 Novembro 2021] , pp. 2531-2553. Disponível em: ISSN 1678-4464. https://doi.org/10.1590/0102-311XET011214.

LEVY, Santiago. Prefácio. In: Profissão professor na América Latina: por que a docência perdeu o prestígio e como recuperá-la? ELAQUA, Gregory et al.Banco Interamericano de Desenvolvimento, 2018. Disponível em: https://publications.iadb.org/publications/portuguese/document/Profiss%C3%A3o-professorna-Am%C3%A9rica-Latina-Por-que-a-doc%C3%AAncia-perdeu-prest%C3%ADgio-e-comorecuper%C3%A1-lo.pdf. Acesso em: 09 out. 2021

OLIVEIRA, Ana Carla Nascimento de. A formação de educadores dos anos iniciais: um estudo comparado entre a Unb e a McGill. 2017. 127 f., il. Dissertação (Mestrado em Educação)— Universidade de Brasília, Brasília, 2017.

TEIXEIRA, Anísio. Escolas de educação. Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos. Rio de Janeiro, v.51, n.114, abr./jun. 1969. p.239-259. Disponível em: http://www.bvanisioteixeira.ufba.br/artigos/escolas.html. Acesso em 21 de nov. de 2021.

Todos Pela Educação (2021), A Educação no Brasil – Uma perspectiva Internacional. Disponível em: https://todospelaeducacao.org.br/wordpress/wp-ontent/uploads/2021/06/AEducacao-no-Brasil_uma-perspectiva-internacional.pdf. Acesso em 20 de out. de 2021.

Published

2022-12-15

How to Cite

SATO, B. A.; CASTIONI, R. Formação docente: Discussão internacional e a atualidade das ideias de Anísio Teixeira. Formação Docente – Revista Brasileira de Pesquisa sobre Formação de Professores, [S. l.], v. 14, n. 31, p. 125–138, 2022. DOI: 10.31639/rbpfp.v14i31.616. Disponível em: https://revformacaodocente.com.br/index.php/rbpfp/article/view/616. Acesso em: 22 dec. 2024.