REFLECTIONS ON MORAL VALUES BY SCIENCE TEACHERS IN A CONTINUED TRAINING COURSE
DOI:
https://doi.org/10.31639/rbpfp.v14i31.641Keywords:
Continued teacher training, socio-scientific issues, moral values, critical reflectionAbstract
The approach to socio-scientific issues in Science teaching enables the articulation of knowledge from different fields, the mobilization of and reflection on values, attitudes and norms, and training for citizenship. Despite this, there are gaps regarding the didactic proposals, especially regarding the treatment of the attitudinal dimension of the teaching content. In the present work, we analyzed, in an intrinsic case study and from the point of view of moral values, how the reflections of three Science teachers, participants of a continued training course, made it possible to justify and/or review their points of view on animal consumption. The results indicated an expansion of the teachers' moral consideration, made possible by the explicit discussion and critical reflection around the values that supported their points of view. These results highlight the potential of the attitudinal dimension to contribute to the moral development of subjects.
Downloads
References
AUTOR 2 e colaboradores (2022).
AUTOR 3 e colaboradores (2021).
AUTOR 3 e colaboradores (in print).
COHEN, L., MANION, L., & MORRISON, K. (2011). Research Methods in Education (7 ed.). London and New York: RoutledgeFalmer.
CONRADO, D. M.; NUNES-NETO, N. Questões sociocientíficas: fundamentos, propostas de ensino e perspectivas para ações sociopolíticas. 1. ed. Salvador, EDUFBA, 2018.
GARCÍA, C. Formação de Professores: para uma mudança educativa. Porto: Porto Editora, 1999.
GOODPASTER, K. E. On being morally considerable. The Journal of Philosophy, v.75, n. 6, p. 308-325, 1978.
HODSON, D. Learning science, learning about science, doing science: Different goals demand different learning methods. International Journal of Science Education, v. 36, n. 15, p. 2534-2553, 2014.
KEMMIS, S. Action research and the politics of reflection. In: BOUD, D.; KEOGH, R.; WALKER, D. (Ed.). Reflection: turning experience intolearning. London: Croom Helm, 1985. p. 139-164.
MALDANER, O. A. A Formação inicial e continuada de professores de Química. 3ª edição. Ijuí: Editora Unijuí, 2006.
MARCELO GARCIA, C. Desenvolvimento profissional docente: passado e futuro. Revista de ciências da educação, n. 8, p. 7-22, 2009.
MARTÍNEZ PÉREZ, L. F. Questões sociocientíficas na prática docente: ideologia, autonomia e formação de professores. 2012.
MARTÍNEZ PÉREZ, L. F.; CARVALHO, W. L. P. Contribuições e dificuldades da abordagem de questões sociocientíficas na prática de professores de ciências. Educação e Pesquisa, v. 38, n. 03, p. 727-741, 2012.
NUNES-NETO, N. E. I.; CONRADO, D. M. Ensinando Ética. Educação em Revista, v. 37, 2021.
PIMENTA, Selma Garrido. Formação de professores: saberes da docência e identidade do professor. Revista da Faculdade de Educação, v. 22, n. 2, p. 72-89, 1996.
REIS, P. Factors of success regarding classroom discussions of SSI: a cross-case study. Les Dossiers des Sciences de L’éducation, Toulouse, n. 29, p. 67-80, 2013.
SANTOS, Wildson Luiz Pereira dos; MORTIMER, Eduardo Fleury. Tomada de decisão para ação social responsável no ensino de ciências. Ciência & Educação v. 7, n.1, p. 95-111, 2001.
SELLES, S. E. Formação continuada e desenvolvimento profissional de professores de ciências: anotações de um projeto. Ensaio - Pesquisa em Educação em Ciências, n. 2, v. 2, 2002.
SILVA, V. F.; BASTOS, F.. Formação de professores de ciências: reflexões sobre a formação continuada. Alexandria, v.5, n.2, p. 150-188, 2012.
STAKE. R. E. Case studies. In: DENZIN, N. K.; LINCOLN, Y. S. (ed.) Handbook of qualitative research. London: Sage, 2000. p. 435-454.
VAZ, S. A. G.; DELFINO, Â. Manual de ética ambiental. Lisboa: Universidade Aberta, 2010.
WARNOCK, G. J. The Object of Morality. New York: Methuen, 1971.
ZABALA, A. A prática educativa: como ensinar. Porto Alegre: Artes Médicas Sul, 1998.
ZEICHNER, Kenneth M. Uma análise crítica sobre a" reflexão" como conceito estruturante na formação docente. Educação & Sociedade, v. 29, n. 103, p. 535-554, 2008.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Gilliard Luciano, Gabriella Veloso, Nilmara Mozzer (Autor)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Copyright belongs exclusively to the authors. The license rights used by the journal are the Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) license: sharing (copying and distribution of material in any medium or format) and adaptation (remixing), transformation and creation of material from the content are allowed.