Modes of actions developed by trainees and internship supervising teachers of elementary schools

Authors

  • Maria da Assunção Calderano
Abstract views: 1038 / PDF downloads: 1646

Keywords:

Stage curriculum, Teacher training, Teaching shared

Abstract

What is the role played by the undergraduate intern and teacher at primary school who oversees the intern in school? The answers were rescued along with undergraduates and primary education teachers. Respondents were also teachers who guide the university stage, coordinators and principals participating in this training process. The content analysis of their responses was made with the methodological support offered by Bardin and was also supported by theoretical reflections arising from specialist subject, including doctoral dissertations, and books and articles published in journals. Assuming the interconnection between the actions of the primary school teachers of the school and college student – expressed and reflected within each group of participants – highlights the need for the primary school teacher is recognized more effectively as co-responsible for the initial training of the undergraduates, being established conditions for such actions to achieve a perspective of shared teaching.

Downloads

Download data is not yet available.

References

AMANTÉA, Mara Lucia. Competências do professor no estágio curricular do curso de graduação de Enfermagem segundo a percepção dos próprios docentes. Tese (Doutorado em Enfermagem) – Universidade de São Paulo, 2004. 1v. 101 p.

AROEIRA, Kalline Pereira. O estágio como prática dialética e colaborativa: a produção de saberes por futuros professores. Tese (Doutorado em Educação) – Universidade de São Paulo, 2009. 1v. 253p.

AZEVEDO, Maria Cristina de Carvalho Cascelli de. Os saberes docentes na ação pedagógica dos estagiá-rios de música: dois estudos de caso. Tese (Doutorado em Música) – Universidade Federal do Rio Grande do Sul, 2007. 1v. 448p.

BARDIN, Laurence. Análise de Conteúdo. Lisboa: Edições 70, 1977.

BASTIÃO, Zuraida Abud. A Abordagem Ame – Apreciação Musical Expressiva – como elemento de mediação entre teoria e prática na formação de professores de música. Tese (Doutorado em Música) – Universidade Federal da Bahia, 2009. 1v. 292p.

CALDERANO, M. Assunção (Coord). A formação, o trabalho dos docentes que atuam no ensino funda-mental e a avaliação sistêmica das escolas mineiras: um estudo comparado. Relatório Final de Pesquisa. Juiz de Fora: UFJF/ FAPEMIG, 2010a (885p).

CALDERANO, M. Assunção. O estágio curricular e os cursos de formação de professores: desafios de uma proposta orgânica. In: CALDERANO, M. Assunção. (Org.). Estágio curricular: concepções, reflexões teórico-práticas e proposições. Juiz de Fora: UFJF, 2012a, p. 237-260.

CALDERANO, M. Assunção. O estágio supervisionado para além de uma atividade curricular: avaliação e proposições. Estudos em Avaliação Educacional, v. 23, n. 53, p. 250- 278, set./dez. 2012b.

CALDERANO, M. Assunção. Tipificação da Postura Docente: do emprego temporário ao intelectual en-gajado. CALDERANO, M. Assunção. et al. (Orgs.). Formação continuada e pesquisa colaborativa. Juiz de Fora: Editora da UFJF, 2013.

CAMPOS, Márcia Zendron de. A prática nos cursos de licenciatura: reestruturação curricular da formação inicial. Tese (Doutorado em Educação/Currículo) – Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, 2006. 1v. 131p.

FELICIO, Helena Maria dos Santos; OLIVEIRA, Ronaldo Alexandre de. A formação prática de professo-res no estágio curricular. Educ. rev., Curitiba, n. 32, 2008. Disponível em: <http://www.scielo.br/scielo. php?script=sci_arttext&pid=S0104-40602008000200015&lng=en&nrm=iso>. Acesso em: 18 out. 2010.

FREIRE, Ana Maria. Concepções orientadoras do processo de aprendizagem do ensino nos estágios pedagógicos. Colóquio: modelos e práticas de formação inicial de professores, Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação. Anais... Universidade de Lisboa. Lisboa, Portugal, 2001. Disponível em: . Acesso em: 12 mar. 2003.

FREITAS, H. C. L. O trabalho como princípio articulador na prática de ensino e nos estágios. São Paulo: Papirus, 1996.

GATTI, Bernardete A. O professor e a avaliação em sala de aula. Estudos em Avaliação Educacional, n. 27, p. 97-113, jan./jun. 2003.

GATTI, Bernardete A. Questão docente: formação, profissionalização, carreira e decisão política. In: CUNHA, Célio da; SOUSA, José Vieira; SILVA, Maria Abádia da (Orgs.). Políticas públicas de educação na América Latina: lições aprendidas e desafios. Campinas: Autores Associados, 2011. p. 303-345.

GATTI, Bernardete A.; BARRETO, Elba. Professores do Brasil: impasses e desafios. Brasília: UNESCO, 2009.

LIMA, Maria Divina Ferreira. Formação de docentes em serviço: o processo formativo da experiência de Estagio Supervisionado. Tese (Doutorado em Educação) –Universidade Federal do Rio Grande do Norte, 2005. 1v. 341 p.

MENDES, Bárbara Maria Macedo. A prática de ensino e o estágio supervisionado na construção de sabe-res e competências didático-pedagógicas: o caso da UFPI. Tese (Doutorado em Educação) – Universidade Federal do Ceará, 2005. 2v. 310p.

MILANESI, Irton. Estágio supervisionado: concepções e práticas em ambientes escolares. Educar em Revista, n. 46, p. 209-227, 2012. Disponível em: <http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_ arttext&pid=S0104-40602012000400015&lng=en&nrm=iso>. Acesso em: 08 abr. 2013.

PINTO NETO, Pedro da Cunha; QUEIROZ, Salete Linhares; ZANON, Dulcimeire Ap. Volante. As disciplinas pedagógicas na formação e na construção de representações sobre o trabalho docente: visões de alunos de licenciatura em Química e Física. Educar em Revista, n. 34, p. 75-94, 2009. Curitiba: Editora UFPR. Disponível em: <http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-40602009000200005&ln g=e&tlng=>. Acesso em: 11 nov. 2011.

PIMENTA, Selma Garrido. O estágio na formação de professores: unidade teria e prática? São Paulo: Cortez, 2002.

PIMENTA, Selma Garrido; LIMA, Maria Socorro Lucena. Estágio e docência. São Paulo: Cortez, 2004.

RANGHETTI, Diva Spezia. Uma lógica curricular interdisciplinar para a formação de professores – a es-tampa de um design. Tese (Doutorado em Educação/Currículo) –Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, 2005. 1v. 231p.

SILVA, Rosa Maria Alves da. E o caminho se fez assim... análise de experiência de formação docente inicial e continuada. Tese (Doutorado em Educação) – Universidade Metodista de Piracicaba, 2005. 1v. 200p.

SILVEIRA, Denise Nascimento. O estágio curricular supervisonado na escola de educação básica: diálogo com professores que acolhem estagiários. Tese (Doutorado em Educação) – Universidade do Vale do Rio dos Sinos, 2008. 1v. 183p.

SILVESTRE, Magali Aparecida; PLACCO, Vera Maria Nigro de Souza. Modelos de formação e estágios cur-riculares. Revista Brasileira de Pesquisa sobre Formação Docente, v. 05, n. 05, ago.-dez. 2011. Disponível em: <http://formacaodocente.autenticaeditora.com.br/artigo/exibir/10/36/1>. Acesso em: 11 mar. 2013.

Published

2018-06-21

How to Cite

DA ASSUNÇÃO CALDERANO, M. Modes of actions developed by trainees and internship supervising teachers of elementary schools. Formação Docente – Revista Brasileira de Pesquisa sobre Formação de Professores, [S. l.], v. 4, n. 7, p. 141–159, 2018. Disponível em: https://revformacaodocente.com.br/index.php/rbpfp/article/view/69. Acesso em: 22 dec. 2024.

Issue

Section

Articles