The relationship between teacher’s training and their Religious Education identity

Authors

  • Sérgio Rogério Azevedo Junqueira
  • Edile Maria Fracaro Rodrigues
Abstract views: 455 / PDF downloads: 722

Keywords:

Teacher training, Religious Education, teaching profile

Abstract

The presence of Religious Education in the school curriculum has been problematic, which shows the importance of knowing the history of religious education as a curricular component and of understanding the process of teachers’ training and professionalization. The article starts by indicating some aspects of the Education professionals’ training and identity as teachers in order to draw a parallel with teachers training in Religious Education. It presents state of the art of research, in the period between 1995 and 2010 concerning the offer of training courses and scientific production. The research in the field of Religious Education teacher training in the Brazilian scenario focuses on continuing education. The absence of a systematic reflection to verify the performance of graduates as for teaching practices can be observed. However, it is clear that Religious Education is considered as an area of study and community of scientists that is devoted to research and extension.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BRASIL. Resolução nº 04/10. Câmara de Educação Básica do Conselho Nacional de Educação. Define Diretrizes Curriculares Nacionais Gerais para a Educação Básica.

BRASIL. Lei de diretrizes e bases da educação nacional LEI 9394/96. Brasília: MEC, 1996.

BRASIL. Lei nº 9.475 de 22 de julho de 1997. Da nova redação ao artigo 33 da Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996, que estabelece as Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Brasília: Diário Oficial [da] República Federativa do Brasil, Poder Executivo, Brasília, DF, 23 jul. 1997. (Seção I).

BRASIL. Resolução 07/10. Câmara de Educação Básica do Conselho Nacional de Educação. Fixa Diretrizes Curriculares nacionais para o Ensino Fundamental de nove anos. Brasília: CNE, 2010.

CARON, L. Cursos de Formação de professores. Brasília: Conferência Nacional dos Bispos do Brasil, 1997.

DELORS, Jaques. Educação: Um tesouro a descobrir. São Paulo: Cortez, 1999.

HOFF, Márcio. O Ensino Religioso e a escola reflexiva. In: Ensino Religioso: Memórias e perspectivas. JUNQUEIRA, S. R. A.; OLIVEIRA L. B. Curitiba: Champagnat, 2005. p. 227-234.

IMBÉRNON, Francisco. Formação permanente do professorado: novas tendências. São Paulo: Cortez, 2009.

JUNQUEIRA, S. História, legislação e fundamentos do Ensino Religioso. Curitiba: IBPEX, 2008.

JUNQUEIRA, S. Processo de Escolarização do Ensino Religioso. Petrópolis: Vozes, 2002.

OLIVEIRA, Lílian Blanck; JUNQUEIRA, Sérgio Rogério Azevedo; ALVES, Luiz Alberto Sousa; KEIM, Ernesto Jacob. Ensino Religioso no Ensino Fundamental. São Paulo: Cortez, 2007.

RODRIGUES, Edile M. F.; JUNQUEIRA, Sérgio Rogério de Azevedo. Fundamentos Pedagógicos do Ensino Religioso. Curitiba: IBPEX, 2009.

ROMANOWSKI. Joana Paulin; ENS, Romilda Teodora. As pesquisas denominadas do tipo “estado da arte” em educação. Revista Diálogo Educacional, Curitiba, v. 6, n.19, p. 37-50, set./dez. 2006.

SANTOS, Boaventura de Souza. A crítica da razão indolente – Contra o desperdício da experiência. São Paulo: Cortez, 2000. v.1.

TARDIF, Maurice. Saberes docentes e formação profissional. Petrópolis: Vozes. 2002.

Published

2013-06-30

How to Cite

JUNQUEIRA, S. R. A.; RODRIGUES, E. M. F. The relationship between teacher’s training and their Religious Education identity. Formação Docente – Revista Brasileira de Pesquisa sobre Formação de Professores, [S. l.], v. 5, n. 8, p. 121–135, 2013. Disponível em: https://revformacaodocente.com.br/index.php/rbpfp/article/view/79. Acesso em: 22 nov. 2024.

Issue

Section

Articles