The processes of training english teachers working on youth and adult education

Authors

  • Letícia Miranda Medeiros Universidade do Estado do Rio de Janeiro
  • Helena Amaral da Fontoura Faculdade de Formação de Professores, Universidade do Estado do Rio de Janeiro

DOI:

https://doi.org/10.31639/rbpfp.v11i20.91
Abstract views: 576 / PDF downloads: 800

Keywords:

Teacher Development, English Language, Youth and Adult Education

Abstract

The Youth and Adults Education is a modality from basic education that receives teenagers aged over 15, youngsters, adults and elderly who return to school for certification of elementary school and/or high school. This audience deserves special attention from teachers, because this group brings together several "worlds" of age, cultures and experiences. This article, the result of a Masters research, has the intention of making evident the formative processes of six English teachers that work with EJA, graduated at Faculdade X, da Universidade Y (X/Y). Based on the thematization proposed by Fontoura, this qualitative research had the purpose of investigating, through questionnaire and online interviews, the formative trajectories of these six English teachers who teach in this modality. From the dialogue with authors like Freire, Nóvoa and Gadotti, it was possible to conclude that the formative processes of English teachers do not happen only in formal education, they extend to inside the school, where there is sharing of experiences.

Downloads

Download data is not yet available.
 PlumX Metrics

References

BARCELOS, Ana Maria Ferreira. “I can do it!”: vencer limitações pessoais no uso do Inglês. In: CUNHA, Alex Garcia; MICCOLI, Laura (orgs.). Faça a diferença: ensinar Línguas Estrangeiras na Educação Básica. São Paulo: Parábola Editorial, p. 38-47, 2016.

BOGNAR, Ivana; MOURA, Jefferson Bento; SILVA; Osvaldo Pereira da Cunha. Tempos e espaços na formação continuada dos educadores de EJA: uma saída possível. Anais. V Seminário Nacional. Formação de Educadores de Jovens e Adultos. São Paulo, Campinas: Unicamp. 13 a 15 de maio de 2015. Disponível em: <http://sistemas3.sead.ufscar.br/snfee/index.php/snfee/article/viewFile/114/34>. Acesso em: 18 ago. 2017.

BRASIL. Constituição Federal. Constituição da República Federativa do Brasil de 1988. Brasília, DF: Senado, 1988. 140 p.

______. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional, nº 9394, de 20 de dezembro de 1996.

CHAMON, Magda. O ¬¬¬¬¬ instituído e o instituinte nos cursos de formação de professores: desafios da contemporaneidade. Formação Docente, Belo Horizonte, v. 03, n. 04, p. 71-80, jan./jul. 2011. Disponível em:<http://formacaodocente.autenticaeditora.com.br>. Acesso em: 21 mar. 2017.

CLARETO, Sônia Maria. Como alguém aprende a ser professor? Políticas cognitivas, aprendizagem e formação do professor. In: FONTOURA, Helena Amaral e SILVA, Marco (orgs). Formação de Professores, Culturas: desafios à Pós-graduação em Educação em suas múltiplas dimensões. Rio de Janeiro: ANPEd Nacional, p.50-61, 2011. Disponível em: <http://www.fe.ufrj.br/anpedinha2011/livro2.html.>. Acesso em: 30 set. 2016.

FIGUEIREDO, Rita Vieira de. A formação de professores para a inclusão dos alunos no espaço pedagógico da diversidade. In: MANTOAN, Maria Teresa Eglér (org.). O desafio das diferenças nas escolas. Petrópolis, RJ.Vozes, p.141-145, 2011.

FONTOURA, Helena Amaral da. Tematização como proposta de análise de dados na pesquisa qualitativa. In: FONTOURA, Helena Amaral da (Org.) Formação de professores e diversidades culturais: múltiplos olhares em pesquisa. Niterói: Intertexto, p. 61-82, 2011.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 1996.

GADOTTI, Moacir. Boniteza de um sonho: ensinar-e-aprender com sentido. Campos dos Goytacazes, RJ: WTC Editora, 2007.

LEFFA, Vilson José. A linguística aplicada e seu compromisso com a sociedade. In: Anais - VI Congresso Brasileiro de Linguística Aplicada. Belo Horizonte: UFMG, 7-11 de outubro de 2001. Disponível em: <http://www.leffa.pro.br/textos/trabalhos/la_sociedade.pdf>. Acesso em: 15 de jun. 2017.

LUCAS, Patrícia de Oliveira. Materiais didáticos x interesses necessidades: considerações sobre as fantasias dos aprendizes no planejamento de um curso de Línguas. In: BARBIRATO, Rita de Cássia; SILVA, Vera Lucia Teixeira da. (Orgs.) Planejamento de cursos de línguas: traçando rotas, explorando caminhos. Campinas, SP: Pontes, 2016.

MARCELO, Carlos. Desenvolvimento Profissional Docente: passado e futuro. Sísifo. Revista de Ciências da Educação, n. 08, p. 7-22, jan.-abril, 2009.

M (nome do autor). Dissertação (Mestrado em Educação), ano.

MICCOLI, Laura. Valorizar a disciplina de Inglês e seu trabalho de professor. In: CUNHA, Alex Garcia; MICCOLI, Laura (orgs.). Faça a diferença: ensinar Línguas Estrangeiras na Educação Básica. São Paulo: Parábola Editorial, p. 14-36, 2016.

MOURA, Tania Maria de Melo. Formação de educadores de jovens e adultos: realidade, desafios e perspectivas atuais. Práxis Educacional, Vitória da Conquista, v. 5, n. 7 p. 45-72, jul./dez., 2009. Disponível em: <http://periodicos.uesb.br/index.php/praxis/article/viewFile/242/254>. Acesso em: 31 mar. 2017.

NICOLACI-DA-COSTA, Ana Maria; ROMÃO-DIAS, Daniela e DI LUCCIO, Flávia. Uso de Entrevistas On-line no Método de Explicitação do Discurso Subjacente (MEDS). Psicologia: Reflexão e Crítica, 22(1), p. 36-43, 2009.

NÓVOA, Antônio. Formação de professores e profissão docente. 1992. Disponível em: <http://repositorio.ul.pt/bitstream/10451/4758/1/FPPD_A_Novoa.pdf>. Acesso em: 10 maio de 2016.

PIRES, Rui; ALVES, Mariana Gaio; GONÇALVES, Teresa N. R. Desenvolvimento profissional docente: percepções dos professores em diferentes períodos ao longo da vida. Revista Portuguesa de Pedagogia. ANO 50-1, p. 57-78, 2016.

SANTOS, Maria Terezinha da Consolação Teixeira dos. Inclusão escolar: desafios e perspectivas. In: MANTOAN, Maria Teresa Eglér (org.). O desafio das diferenças nas escolas. Petrópolis, RJ: Vozes, p. 147-152, 2011.

Published

2019-07-12

How to Cite

MEDEIROS, L. M.; FONTOURA, H. A. da. The processes of training english teachers working on youth and adult education. Formação Docente – Revista Brasileira de Pesquisa sobre Formação de Professores, [S. l.], v. 11, n. 20, p. 131–144, 2019. DOI: 10.31639/rbpfp.v11i20.91. Disponível em: https://revformacaodocente.com.br/index.php/rbpfp/article/view/91. Acesso em: 11 may. 2024.