Estratégias de formação do professor universitário entre a memória e a experiência: uma conversa no espiral do tempo

Authors

  • Vania Chaigar
  • Ligia Carlos
Abstract views: 413 / PDF downloads: 168

Keywords:

University teacher, Formation project, Experience

Abstract

This text shows considerations from an ongoing research on formation strategies of universityteacher. This searches to understand institutional pathways and experiences aiming to contribute to the teacher´s professional development. It is sustained by concepts of formation, experience, advice, professional development and it is based on Nóvoa, Contreras, Dewey, Larrosa, Benjamin, Lucarelli, Ruiz and Cunha. In this particular cutting, it refers to the memory and narrative of a teacher who, in the 70s-80s of the last century, developed with her colleagues on university, a formation project in a technicist context and lack of investigative culture. It was evidenced in the experience: valorization of teaching, collective work, institutional support, interdepartmental pleasure and exchanges.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BENJAMIN, Walter. O Narrador: considerações sobre a obra de Nikolai Lescov. In: _____. Magia e Técnica, Arte e Política. São Paulo: Brasiliense, 1987a. p. 197-221.

BENJAMIN, Walter. Sobre o conceito de história. In: _____. Magia e Técnica, Arte e Política. São Paulo: Brasiliense, 1987b. p. 222- 232.

LARROSA, Jorge. Notas sobre a experiência e o saber da experiência. Tradução de João Wanderley Geraldi. Revista Brasileira de Educação. n. 19, p. 20-28, jan./fev./mar./abr. 2002.

DEWEY, John. Experiência e Educação. Tradução de Anísio Teixeira. São Paulo: Nacional, 1976.

LUCARELLI, Elisa et al. El asesor pedagógico en la universidad: de la teoría pedagógica a la práctica en la formación. Buenos Aires: Paidós, 2000.

OLIVEIRA, Nilza Helena de. Atuação do Pedagogo – uma análise a partir das atas de reunião de supervi-sores de um Instituto Tecnológico na década de 70. CONGRESSO LUSO-BRASILEIRO DE HISTÓRIA DA EDUCAÇÃO, 6., 2006, Uberlândia. Anais... Uberlândia: [s.n.], 2006. p. 4131-4142. Disponível em: . Acesso em: 29 dez. 2012.

WORCMAN, Karen. Como histórias de vida mostram cidades invisíveis. Rio de Janeiro: [s.n.], [s.d]. Disponível em: <http://www.museudapessoa.net/public/editor/como_hist%C3%B3rias_de_vida_mos-tram_cidades_invis%C3%ADveis.pdf >. Acesso em: 10 dez. 2012.

Published

2018-07-05

How to Cite

CHAIGAR, V.; CARLOS, L. Estratégias de formação do professor universitário entre a memória e a experiência: uma conversa no espiral do tempo. Formação Docente – Revista Brasileira de Pesquisa sobre Formação de Professores, [S. l.], v. 5, n. 9, p. 23–32, 2018. Disponível em: https://revformacaodocente.com.br/index.php/rbpfp/article/view/93. Acesso em: 4 dec. 2024.

Issue

Section

Articles