Método Lancaster no Brasil e na Colômbia

Authors

  • Marlén Rátiva
Abstract views: 1200 / PDF downloads: 2123

Keywords:

Lancasterian method (Mutual approach - ensino mútuo), Normal School, Laws and decrees

Abstract

This article makes a bibliographic study about Brazil and Colombia in the implementation ofmutual instruction in the second decade of century XIX. In both countries, some of the representative people in the government had the opportunity to get to know the method before its implementation. In this century Normal Schools were build and it was ordered the use of the method in all of them, this way its dissemination would be guaranteed. Some of its characteristics are: discipline, order, the teacher works with 300 students or more and tutors who are with the students while the teacher supervises. Historians think that the method was not in accordance with the real necessities of both countries and its implementations did not contribute to advancements in the educational area.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BASTOS, M. H. C. Educação pública e independências na América Espanhola e Brasil: Experiências lan-casterianas no século XIX. Revista Historia de la Educación Latinoamerican, v. 14, n. 18, jan.-jun. 2012.

BASTOS, M. H. C. O ensino monitorial/mutuo no Brasil (1827-1854). In: STEPHANOU, M.; BASTOS, M.

Histórias e memórias da educação no Brasil. Vol. II – Século XIX. Petrópolis: Vozes, 2005.

CASTANHA, A. P. A introdução do método Lancaster no Brasil: História e historiografia. In: ANPED SUL, 11., SEMINÁRIO DE PESQUISA EM EDUCAÇÃO DA REGIÃO SUL, 2012. Disponível em: . Acesso em: 19 out. 2014.

ECHEVERRI, A. Surgimiento de la instrucción pública en Bogotá, entre 1819 y 1842. Historia de la Educación en Bogotá, Bogotá, 2002.

JAÚREGUI, R. M. El Método de Lancaster. Revista El aula, vivencias y reflexiones, ano 7, n. 22, jul./set. 2003.

VALENCIA, C. Las Escuelas Normales y la formación del magisterio. Primera mitad el S XX. Colección tesis doctorales RUDECOLOMBIA, Universidad de Caldas, 2006.

VILLELA, H. O. Santos de. A primeira Escola Normal do Brasil: uma contribuição à História da forma-ção de professores. Rio de Janeiro: UFF, 1990. Dissertação (Mestrado em Educação) – Rio de Janeiro, Universidade Federal Fluminense, 1990.

VILLELA, H. O. S. Primeira Escola Normal do Brasil. Concepções sobre a institucionalização da formação docente no século XIX. In: ARAUJO, José Carlos S.; FREITAS, A.; LOPEZ, A. As escolas normais no Brasil. Campinas: Alínea, 2008.

ZULUAGA, G. O. L. Las Escuelas Normales en Colombia. Durante las reformas de Francisco de Paula Santander y Mariano Ospina Rodríguez. Revista educación y pedagogía, n. 12-13, p. 266-267,

ZULUAGA G. O. L. Entre Lancaster y Pestalozzi: los manuales para la formación de maestros en Colombia, 1822 a 1868. 1822-1868. Revista Educación y Pedagogía, v. XIII, n. 29-30, jan.-set. 2001.

BRASIL, Lei 10 de 1835, Rio de Janeiro. Artigo 2. Disponível em: <http://infoiepic.xpg.uol.com.br/hist_ato10. htm>. Acesso em: 19 out. 2014.

COMLÔMBIA, Lei 6 de agosto de 1821, Colombia. Disponível em: <http://www.bdigital.unal.edu.co/21/34/ leyes_de_1821.pdf >. Acesso em: out. 2013.

Published

2018-07-05

How to Cite

RÁTIVA, M. Método Lancaster no Brasil e na Colômbia. Formação Docente – Revista Brasileira de Pesquisa sobre Formação de Professores, [S. l.], v. 5, n. 9, p. 96–103, 2018. Disponível em: https://revformacaodocente.com.br/index.php/rbpfp/article/view/98. Acesso em: 22 jul. 2024.

Issue

Section

Articles