Um estudo sobre as formas de organização da formação pedagógica em cursos de licenciatura

Authors

  • Taniamara Vizzotto Chaves
  • Eduardo Adolfo Terrazzan
Abstract views: 325 / PDF downloads: 473

Keywords:

Teacher training, Knowledge teachers, Undergraduate programs, Pedagogical training

Abstract

The Teacher Training (FP) held, offered, provided in Initial Teacher Training courses is a key component in preparation for the exercise of teaching. However, historically, what is observed is that the FP has always had a secondary character in relation to the Disciplinary Training Area. The establishment of the National Curricular Guidelines (DCN) for Teacher Training acting in Basic Education, due to the LDB/96, made the FP assume greater prominence in Initial Teacher Training resulting in aspects such as the establishment of a load fifth Hours of courses teaching disciplines. This documentary research aimed at understanding the forms of organization of FP in seven undergraduate programs of a Federal University located in southern Brazil. The results indicate that the preparation and the teaching profession does not constitute as the main or sole focus of the analyzed courses; the model “3 +1” is still alive and latent in the organization of the analyzed courses and disciplines and knowledge related to FP remain second plane. Overall, the analyzed courses lack of teacher identity and FP still represents an appendix in teacher education.

 

Downloads

Download data is not yet available.

References

BRASIL. Lei n. 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional.

Diário Oficial da União, Brasília, DF, 23 dez.1996.

CHEVALLARD, Y. La transposición didáctica: del saber sabio al saber enseñado. Buenos Aires: La Pensée Sauvage, 1991.

DIAS-DA-SILVA, M. H. G. F. Política de formação de professores no Brasil: as ciladas da reestruturação das licenciaturas. Perspectiva, Florianópolis, v. 23, n. 2, p. 381-406, 2005.

GARCIA, C. M. Formação de professores: para uma mudança educativa. Porto: Porto, 1995.

GATTI, B. A.; NUNES, Maria Muniz Rossa. Formação de Professores para o Ensino Fundamental: estudo de currículos das licenciaturas em Pedagogia, Língua Portuguesa, Matemática e Ciências Biológicas. São Paulo: FCC/DPE. 2009.

GATTI, B. A.; BARRETO, E. S. S. Professores do Brasil: impasses e desafios. Brasília, DF: UNESCO, 2009.

GATTI, B. A.; BARRETO, E. S. S.; ANDRE, M. E. D. A. Políticas docentes no Brasil: um estado da arte. Brasília, DF: UNESCO, 2011.

GAUTHIER, C. et al. Por uma teoria da pedagogia: pesquisas contemporâneas sobre o saber docente. Tradução de Francisco Pereira de Lima. 3.ed. Ijuí: Unijuí, 1998.(Coleção Fronteiras da Educação).

LIBÂNEO, J. C. Didática. São Paulo: Cortez, 1994. (Coleção Magistério Segundo Grau; Série Formação do Professor).

PEREIRA, J. E. D. Formação de professores: pesquisa, representações e poder. Belo Horizonte: Autêntica, 2000.

PIMENTA, S. G. Formação de professores: saberes da docência e identidade do professor. In: FAZENDA, I. (Org.). Didática e interdisciplinaridade. Campinas: Papirus, 1998. p. 161-178.

PIMENTA, S. G. (Org.). Pedagogia e pedagogos: caminhos e perspectivas. São Paulo: Cortez, 2002.

PIMENTA, S. G. Formação de professores; identidades e saberes da docência. In: ______ (Org.). Saberes pe-dagógicos e atividade docente. 4. ed. São Paulo: Cortez, 2005.

SANTOS, M. E. G. Elementos constitutivos do trabalho docente em uma escola pública de educação básica: prescrições, atividades e ações. Tese (Doutorado em Educação) – Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, 2010.

SHULMAN, L. S. Those who understand: knowledge growth in teaching. Educational Researcher, Cambridge, v.15, n.2, p.4-14, 1986.

TARDIF, M. Saberes docentes e formação profissional. Tradução de Francisco Pereira. 3.ed. Petrópolis: Vozes, 2002.

TARDIF, M.; LESSARD, C.; LAHAYE, L. Esboço de uma problemática do saber docente. Teoria & Educação, v. 1, n. 4, p. 215-253, 1991.

Published

2015-12-31

How to Cite

CHAVES, T. V.; TERRAZZAN, E. A. Um estudo sobre as formas de organização da formação pedagógica em cursos de licenciatura. Formação Docente – Revista Brasileira de Pesquisa sobre Formação de Professores, [S. l.], v. 7, n. 13, p. 31–44, 2015. Disponível em: https://revformacaodocente.com.br/index.php/rbpfp/article/view/120. Acesso em: 3 jul. 2024.

Issue

Section

Articles