Formação docente na educação profissional no contexto da pedagogia das competências

Authors

  • Marcelo Lima
  • Tatiana Das Mercês

DOI:

https://doi.org/10.31639/rbpfp.v9i17.153
Abstract views: 1157 / PDF downloads: 1098

Keywords:

Professional Education, Teacher Training, Skills

Abstract

This research had the objective of analyzing the pedagogical training policies of the teachers entering Senai-ES. For that, our object of study was the professors acting in the Technical Course in Industrial Automation. The research included two stages of investigation: documentary analysis of sources related to the policy of teacher training produced by Senai and field research conducted in the spaces of Findes and Senai-ES. In order to work in teaching, in Senai-ES, pedagogical training is not a mandatory condition, which requires the institution to offer a teacher training. Currently, Senai offers pedagogical training, whose main objective is to adapt the incoming teacher to his modus operandi, which is guided by the logic of competencies. We believe that this is due in part to the fact that Brazilian legislations do not explicitly define the mandatory prerequisites for action in the educational field, which “cheapens” the cost of this workforce and, on the other hand, makes the teacher More flexible to the directives of the dominant pedagogy of the educational space.

Downloads

Download data is not yet available.
 PlumX Metrics

References

ARAUJO, R. M. L. Desenvolvimento de Competências Profissionais: as incoerências de um discurso. Tese (Doutorado) - Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, 2001.

A Gazeta, classificado. Contrato docente I- marceneiro, p.12, 24/05/2015.

A Tribuna, classificado. Contrato docente II-automação industrial, p.16, 26/10/2014.

BRASIL. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional. LDB- lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. 7ª edição. Atualizada em 25/10/2012. Centro de Documentação e Informação Edições Câmara Brasília: 2012. Disponível em <<http://www.riogrande.rs.gov.br/smed/wp-content/uploads/2013/04/ldb_7ed.pdf>>. Acesso em 01/02/16.

BRASIL. Parecer CNE/CP nº: 02/2015. Brasília: MEC, 2015. Disponível em: << http://pronacampo.mec.gov. br/images/pdf/parecer_cne_cp_2_2015_aprovado_9_junho_2015.pdf>> Acesso em: 21/01/2017

BRASIL. Resolução CNE/CEB nº. 06/2012. Brasília: MEC, 2012. (Disponível em: << http://portal.mec.gov.br/ index.php?option=com_docman&view=download&alias=11663-rceb006-12-pdf&Itemid=30192>> Acesso em: 21/01/2017

CIAVATTA, M. O trabalho docente e os caminhos do conhecimento: a historicidade da educação profissional.

Lamparina Editora, 128p, 2015

COELHO, S. L. B. A formação pedagógica na educação profissional. Caderno de pesquisa em educação. Universidade Federal do Espírito Santo, PPGE, v.19, n. 39, p.65-74, 2014

DUARTE, N. Vigotski e o “aprender a aprender”: crítica às apropriações neoliberais e pós-modernas da teoria vigotskiana – 5.ed.rev – Campinas, SP: Autores Associados, 2011.

FRIGOTTO, G. Educação e trabalho: bases para debater a educação profissional emancipadora. Perspectiva, [S.l.], v. 19, n. 1, p. 71-87, jan. 2001. ISSN 2175-795X. Disponível em: << https://periodicos.ufsc.br/index.php/ perspectiva/article/view/8463>>. Acesso em: 02 Abr. 2015.

LÜDKE, M.; ANDRÉ, M.E.D.A. Pesquisa em educação: abordagens qualitativas. São Paulo: EPU, 1986.

MINAYO, M. C. S. Pesquisa social: teoria, método e criatividade. 31ª ed. - Petrópolis, RJ: Vozes, 2012.

MOURA, D. H. A integração curricular da educação profissional com a educação básica na modalidade de jovens e adultos (Proeja). Caderno de pesquisa em educação. Universidade Federal do Espírito Santo, PPGE, v.19, n. 39, p.30-49, 2014.

RAMOS, M. N. A educação profissional pela Pedagogia das Competências: para além da superfície dos documentos oficiais. Educação & Sociedade, Vol. 23, n. 80, p. 401-422, 2002.

SAVIANI, D. Pedagogia Histórico-Crítica: primeiras aproximações. Campinas, São Paulo: Autores Associados, 2003.

SENAI-DN, Serviço Nacional da Indústria Departamento Nacional. Programa Senai de capacitação docente (PSCD), 2015.

SENAI-DR/ES. Serviço Nacional da Indústria Departamento Regional do Espírito Santo. Plano de curso técnico em automação industrial. 2016.

Published

2017-12-31

How to Cite

LIMA, M.; MERCÊS, T. D. Formação docente na educação profissional no contexto da pedagogia das competências. Formação Docente – Revista Brasileira de Pesquisa sobre Formação de Professores, [S. l.], v. 9, n. 17, p. 85–106, 2017. DOI: 10.31639/rbpfp.v9i17.153. Disponível em: https://revformacaodocente.com.br/index.php/rbpfp/article/view/153. Acesso em: 22 nov. 2024.

Issue

Section

Articles