In search of renewals of the educational practice through teachers’ (auto) biographic narratives

Authors

  • Natascha Sokolovicz
  • Regina Cely de Campos Hagemeyer

DOI:

https://doi.org/10.31639/rbpfp.v9i17.155
Abstract views: 692 / PDF downloads: 384

Keywords:

Teaching practice, (Auto) biographic research, Contemporary Educational Context

Abstract

This article is focused on the perceptions from teachers in face of the contextual changes regarding the needs of students’ education and formation, which influences attitudes and the educational processes they develop. The research regarding the influence of these processes on the constitution of teaching, was made through theorizations of Nóvoa, Costa, Giroux e Hagemeyer and the investigation of teachers’ (auto) biogra-phies, based on Delory Momberger’s methodology. The research was developed in a course of Extension Program at UFPR, with six teachers of Elementary School II, from São José dos Pinhais (PR) country. The analyses performed enabled the reading of personal and professional experiences from teachers, showing strains, reminiscences and initiatives, by following contemporary changes. Teachers have demonstrated ways to relate with the other, with the world and with knowledge, renewing their understandings and practices by becoming teachers.

Downloads

Download data is not yet available.
 PlumX Metrics

References

ABRAHÃO, M. H. M. B., e PASSEGGI, M. C. (org.) Dimensões epistemológicas e metodológicas da pesquisa (auto)biográfica (Tomo I). Natal: EDUFRN; Porto Alegre: EDIPUCRS; Salvador: EDUNEB, 2012.

BELLONI, M.L. O que é mídia e educação. Campinas: Autores Associados, 2001.

BERTAUX, D.Narrativas de vida: a pesquisa e seus métodos. Natal: EDUFRN; São Paulo: Paulus, 2010.

BORGES, C. Saberes docentes: diferentes tipologias e classificações de um campo de pesquisa. Educação & Sociedade, ano XXII, nº 74, pp 59-76, Abril/2001. Web Site: http://www.cedes.unicamp.br/revista/rev/ rev74.html (Acesso em: 20/06/2015).

BRASIL, Constituição da República Federativa do Brasil. Brasília, 1998

_________, Lei Federal n. 8069, de 13 de julho de 1990. ECA _ Estatuto da Criança e do Adolescente.

BUENO, B., CHAMLIAN, H. C., CATANI, D. e SOUSA, C. Histórias de vida e autobiografias na formação de professores e profissão docente (Brasil, 1985-2003). Educação e Pesquisa, 32(2), maio/agosto, pp. 385-410, 2006. Web Site: http://www.revistas.usp.br/ep/article/view/28017 (Acesso em: 12/03/2015).

COSTA, M. V. Sobre as contribuições das análises culturais para a formação dos professores do início do século XXI. Educar em Revista, Curitiba, n. 37, p. 129-152, maio/ago., Editora UFPR, 2010. Web Site: http:// ojs.c3sl.ufpr.br/ojs2/index.php /educar/issue/view/979/showToc (Acesso em: 26/06/2015).

COUTINHO, C. e LISBÔA, E. Sociedade da informação, do conhecimento e da aprendizagem: desafios para educação no século XXI. Revista de Educação, Vol. XVIII, nº 1, pp. 5 -22, 2011.

DELORY-MOMBERGER, C. Formação e socialização: os ateliês biográficos de projeto. Educação e Pesquisa, 32(2),pp. 359-371, 2006. Web Site: http://www.revistas.usp.br/ep/article/view/28015 (Acesso em: 26/06/2015).

DELORY-MOMBERGER, C. Fundamentos epistemológicos da pesquisa: biográfica em educação.Educação em Revista, 27(1) abril, pp. 333-346, 2011. Web Site: http://www.scielo.br/scielo.php?pid=S0102--46982011000100015&script=sci_arttext (Acesso em: 26/06/2015).

DELORY-MOMBERGER, C. Abordagens metodológicas na pesquisa biográfica. Revista Brasileira de Educação, 17(51), dezembro, pp. 523-536, 2012. Web Site: www.scielo.br/pdf/rbedu/v17n51/02.pdf (Acesso em: 26/06/2015).

FABELA, S. A vida toda para Aprender. 2005. In: Portal dos psicólogos. Web Site: http://www.psicologia. com.pt/artigos/textos/A0321.pdf. (Acesso em : 03/03/2014).

FERRAROTTI, F. Sobre a autonomia do método biográfico. In: NÓVOA, A. e FINGER, M. O método (auto) biográfico e a formação. Lisboa: Ministério da Saúde, 1988. p. 17-34.

GAUTHIER, C. e TARDIF, M. A Pedagogia: teorias e praticas da Antiguidade aos nossos dias. Petrópolis: Editora Vozes, 2010.

GIROUX, H. Atos impuros: A prática política dos estudos culturais. Trad. de Costa Ronaldo. Porto Alegre: Artmed, 2003.

GREEN, B. e BIGUN, C. Alienígenas na sala de aula. In: SILVA, (Org.) Alienígenas na Sala de Aula: uma introdução aos estudos culturais em educação. São Paulo, Vozes, 2005. pp. 203-237.

HAGEMEYER, R.C.C. Formação docente, valores éticos e cultura das mídias digitais: referenciais das práticas de professores para a escola contemporânea. In: MARTINS, Pura Lúcia Oliver e ENS, Romilda Teodora (orgs.). Formação de professores: Interlocução entre universidade e Educação Básica, Revista Diálogo Educacional, Vol. 14, n. 42, Maio/Agosto, 2014.

_____________ Função docente e contemporaneidade (Tese de doutorado), Universidade de São Paulo, 2006.

JOSSO, M. C. Experiências de vida e formação (2a ed.). São Paulo: Cortez, 2010.

LÉVY, P. Cibercultura. Rio de Janeiro: Editora 34, 1999.

LIBÂNEO, J. C. Democratização da Escola Pública: A Pedagogia Crítico Social dos Conteúdos. Coleção educar. São Paulo: Loyola, 1994.

NÓVOA, A. Desafios do Trabalho do professor no mundo contemporâneo. São Paulo: SINPRO, 2007.

NÓVOA, A. e FINGER, M. O método (auto)biográfico e a formação. Lisboa: Ministério da Saúde, 1988.

PASSEGGI, M. da C.; SOUZA , E. C. de; VICENTINI, P. P. Entre a vida e a formação: pesquisa (auto)biográfi-ca, docência e profissionalização. Educação em Revista, Belo Horizonte, n.1, vol.27, Apr. p. 369- 386, 2011. Web Site: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-46982011000100017 (Acesso em : 13/03/2015).

PINEAU, G. Histórias de vida em formação: gênese de uma corrente de pesquisa-ação-formação existencial. Educação e Pesquisa,32(2), maio/agosto, pp. 329-343, 2006.

Web Site: http://www.revistas.usp.br/ep/article/view/28013 (Acesso em : 26/06/2015).

SANTAELLA, L. Culturas e artes do pós-humano: da cultura das mídias à cibercultura. São Paulo: Paulus, 2003.

SOUZA, E. C. de. A arte de contar e trocar experiências: reflexões teórico-metodológicas sobre história de vida em formação. In.: Revista Educação em Questão. Natal, RN: EDUFRN. V. 25, n. 11, jan./abr., p. 22-39,

Web Site: www.revistaeduquestao.educ.ufrn.br/pdfs/v25n11.pdf (Acesso em: 26/06/2015).

XAVIER, O. S. A Educação no Contexto das Mudanças. Revista Brasileira Est. Pedagógica, Brasília, v. 78 n. 188/189/190. pp. 285-304. Jan./dez. 1997. Web Site: http://rbep.inep.gov.br/index.php/RBEP/article/ view/273/274 (Acesso em: 26/06/2015).

Published

2017-12-31

How to Cite

SOKOLOVICZ, N.; HAGEMEYER, R. C. de C. In search of renewals of the educational practice through teachers’ (auto) biographic narratives. Formação Docente – Revista Brasileira de Pesquisa sobre Formação de Professores, [S. l.], v. 9, n. 17, p. 125–140, 2017. DOI: 10.31639/rbpfp.v9i17.155. Disponível em: https://revformacaodocente.com.br/index.php/rbpfp/article/view/155. Acesso em: 22 jul. 2024.

Issue

Section

Articles