Prodoc: 20 years of research on teaching profession, education and condition

Authors

  • Júlio Emílio Diniz Pereira

DOI:

https://doi.org/10.31639/rbpfp.v10i18.181
Abstract views: 831 / PDF downloads: 592

Keywords:

Teaching profession, Teaching condition, Teacher education

Abstract

The purpose of this paper is to present, in general terms, a brief overview of the activities of the Research Group on Condition and Teacher Education (PRODOC) at the School of Education of the Federal University of Minas Gerais (FaE/UFMG) and conceptions of teaching and teachers that permeate the work of this group. Established in 1997, at a time when the discussions about the development of education professionals were broadening, the group keeps a scientific production that contemplates aspects of the teaching profession and its diverse dimensions conducting research mainly on teaching condition and teacher education at all levels. Considering the themes commonly silenced within the research on teacher education and practice within the scope of teaching condition, the group completed two decades of existence, taking the responsibility of continuing to contribute to the field of research on teacher education in Brazil.

Downloads

Download data is not yet available.
 PlumX Metrics

References

ABRAMO, Helena Wendel. O uso das noções de adolescência e juventude no contexto brasileiro. In: FREITAS, Maria Virgínia de (Org.). Juventude e adolescência no Brasil. São Paulo: Ação Educativa, 2005, p. 19-35.
ANDRÉ, Marli. A pesquisa sobre formação de professores no Brasil – 1990-1998. In: CANDAU, Vera M. (Org.). Ensinar e aprender: sujeitos, saberes e pesquisa. Rio de Janeiro: CP&A, 2000, p. 83-99.
ARROYO, Miguel G. Imagens quebradas: trajetórias e tempos de alunos e mestres. Petrópolis, RJ: Vozes, 2004.
CARVALHO, Marília Pinto. Ensino, uma atividade relacional. Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, n.11, p.17-32, mai/jun./jul./ago.1999.
DALBEN, Ângela I L de Freitas (org.) e outros. Singular ou Plural: eis a escola em questão, Belo Horizonte: GAME/FaE/UFMG, Belo Horizonte, 2000.
DAYRELL, Juarez. O jovem como sujeito social. Revista Brasileira de Educação. Rio de Janeiro, n.24, p. 40-52, set./out./nov./dez. 2003.
FERREIRA, Norma Sandra de Almeida. As pesquisas denominadas “Estado da Arte”. Educação & Sociedade, Campinas, v.23, n.79, p.257-72, ago. 2002.
FREIRE, Paulo. A Educação na Cidade. São Paulo, SP: Cortez, 1995.
FREITAS, Helena Costa L. Formação de professores no Brasil: 10 anos de embate entre projetos de formação. Educação & Sociedade, Campinas, v. 23, n.80, p.137-168, set. 2002.
GABRIEL, Carmen T. Escola e Cultura: uma articulação inevitável e conflituosa. In: CANDAU, Vera Maria (Org.). Reiventar a Escola. Petrópolis, RJ: Vozes, 2000, p. 17-46.
GATTI, Bernadete Angelina. A construção da pesquisa em Educação no Brasil. Brasília: Plano, 2002.
OLIVEIRA, Betty. Paradigmas e alienação na pesquisa em Educação: a problemática da cotidianidade. In: _______ O trabalho educativo: reflexões sobre paradigmas e problemas do pensamento pedagógico Brasileiro. Campinas: Autores Associados, 1996, p. 25-41.
SOARES, Magda Becker; MACIEL, Francisca. Alfabetização − Brasil. Brasília: MEC Inep/Comped, 2000.
TENTI FANFANI, Emilio. La condición docente: análisis comparado de Argentina, Brasil, Perú y Uruguay. Buenos Aires: Siglo XXI Editores Argentina, 2005.

Published

2018-12-21

How to Cite

DINIZ PEREIRA, J. E. Prodoc: 20 years of research on teaching profession, education and condition. Formação Docente – Revista Brasileira de Pesquisa sobre Formação de Professores, [S. l.], v. 10, n. 18, p. 67–74, 2018. DOI: 10.31639/rbpfp.v10i18.181. Disponível em: https://revformacaodocente.com.br/index.php/rbpfp/article/view/181. Acesso em: 3 jul. 2024.