Teachers’ education in the professional education: an analysis about the pedagogical dimension

Authors

  • Adriana Richit Universidade Federal da Fronteira Sul
  • Leandro Hupalo

DOI:

https://doi.org/10.31639/rbpfp.v11i20.210
Abstract views: 968 / PDF downloads: 867

Keywords:

Formação de professores. Educação Profissional. Formação pedagógica. Profissionalidade.

Abstract

The paper analyses the perspectives about teacher’s pedagogical education of the professional education in the Brazil from the research results. The investigation consist in a qualitative and interpretative analyses based in a content analyse of dissertation and thesis dedicated to theme ‘teacher pedagogical education in the professional education’, which were developed in the period between 2005 and 2015. This temporal cut was established because in this period there was been a studies’ expansion about this theme in our country. Dates were analysed under the theoretical perspectives related to professionalism and teacher constitution outlined by Maurice Tardif, José Contreras and José Gimeno Sacristán. Outcomes revealed different perspectives about teachers’ pedagogical education, two of them are discussed in this paper: teacher professional education that focus about the combination of theory and practice and a complementarity between curricular disciplines and teachers’ education dimensions; and teachers’ professional education which is realized through the teacher professional constitution  and the pedagogical practice.

Downloads

Download data is not yet available.
 PlumX Metrics

References

ANDRÉ, M. A constituição da profissionalidade docente: os efeitos do campo de tensão do contexto escolar sobre os professores. Reunião Nacional da ANPEd, 36., Anais... Goiânia, 2013.
ARAÚJO, W.P. A formação docente para a educação profissional e tecnológica no IFNMG-Campus Januária. 2014. 197 f. Dissertação (Mestrado em Educação) – UNB. Brasília, 2014.
BARBACOVI, L.J. O Professor da educação profissional e a conectividade orgânica entre formação e prática docente: um estudo sobre o IFET Sudeste de Minas Gerais. 2011. 292 f. Tese (Doutorado em Educação) – UFMG. Belo Horizonte, 2011.
BARDIN, L. Análise de conteúdo. Lisboa: Edições 70, 1977.
BRASIL. Resolução CNE/CEB n. 04, de 6 de junho de 2012. Dispõe sobre alteração na Resolução CNE/CEB n.3/2008, definindo a nova versão do Catálogo Nacional de Cursos Técnicos de Nível Médio, 2012.
BRASIL. Lei n.11.741, de 16 de julho de 2008. Diário Oficial da União. Brasília, DF, 17 jul. 2008
BRASIL. Ministério da Educação. Conselho Nacional de Educação. Resolução CNE/CEB, n.º 3, de 26 de junho 1998. Diário Oficial da União, 5 ago. 1998.
BRASIL. Ministério da Educação. Lei n. 9.394, de 29 de dezembro de 1996. Diário Oficial da União, 23 dez. 1996. Brasília.
CASTANHO, M.E. Sobre professores marcantes. In: CASTANHO, S. (Org.). Temas e textos em metodologia do ensino superior. Campinas: Papirus, 2001, p. 29-35.
CONTRERAS, J. Autonomia de professores. 2. ed. São Paulo. Cortez: 2012.
COSTA, M.A. da. Políticas de formação de professores para a educação profissional e tecnológica: cenários contemporâneos. 2012. 231 f. Tese (Doutorado em Educação) – UFU. Uberlândia, 2012.
DUBAR, C. A socialização: construção das identidades sociais e profissionais. São Paulo: Martins Fontes, 2005.
ERICKSON, F. Qualitative methods in research on teaching. In: WITTROCK, M. C. (Ed.) Handbook of Research on teaching. 3rd ed. New York, NY: Macmillan, 1896. p.119-161
ESQUINSANI, R.S.S. O trabalho docente na educação brasileira: contextos e expectativas. In: DURLI, Z.; SILVA, R. R. da; RIBEIRO, V.N. da S. (Orgs.). Formação docente em perspectiva. Passo Fundo: Editora Universidade de Passo Fundo, 2012.
HOBOLD, M.S. A constituição da profissionalidade docente: um estudo com professores de educação profissional. Contrapontos, Itajaí, v. 4, n. 2, p. 269-282, mai./ago. 2004.
KUENZER, A.Z. Ensino médio: Construindo uma proposta para os que vivem do trabalho. 5. ed. São Paulo: Cortez, 2007.
LABAREE, D.F. On the Nature of Teaching and Teacher Education: Difficult Practices That Look Easy. Journal of Teacher Education, v. 51, n. 3. p. 228-233, mai./jun. 2000.
LIMA, F.B.G de. A formação de professores nos institutos federais de educação, ciência e tecnologia: um estudo da concepção política. 2013. 282 f. Dissertação (Mestrado em Educação) – UNB. Brasília, 2012.
LUDKE, M.; BOING, L.A. Caminhos da profissionalização e da profissionalidade docentes. In: Revista Educação e Sociedade, v.25, n. 89, set/dez, 2004.
MACHADO, L.R. O desafio da formação dos professores para a EPT e PROEJA. Revista Educação e Sociedade. Campinas. v. 32, n. 116, p. 689-704. jul./set. 2011.
MARTINS, L.A. Trajetórias de constituição da docência na educação profissional. 2011. 130 f. Dissertação (Mestrado em Educação) – UNICAMP. Campinas, 2011.
NÓVOA, A. O passado e o presente dos professores. In: NÓVOA, A. (Org.). Profissão professor. Porto: Porto Editora, 1995. p. 13-34.
______. Para uma formação de professores construída dentro da profissão. Revista Educación, Madrid, n. 350, p. 203-218, set./dez. 2009.
OGLIARI, C.R.N. Concepção de formação inicial de professores para a educação profissional de nível médio: um aspecto da história da educação no Estado do Paraná. 2006. 166 f. Dissertação (Mestrado em Educação) – PUC/PR. Curitiba, 2006.
OLIVEIRA, N.P. Formação continuada de professores e o desenvolvimento de currículos integrados na educação profissional e tecnológica. 2011. 124 f. Dissertação (Mestrado em Educação) – UNICAMP. Campinas, 2011.
PIMENTA, S.G. Formação de professores: Identidade e saberes da docência. In: PIMENTA, S.G. (Org.). Saberes pedagógicos e atividade docente. São Paulo: Cortez, 1999.
PIMENTA, S.G, GHEDIN, E. (Orgs.). Professor reflexivo no Brasil: gênese e crítica de um conceito. 3. ed. São Paulo: Cortez, 2005.
PINTO, L.M de C da S. A constituição do professor pelo trabalho docente na educação profissional: o caso do IFMT – Campus Cuiabá – Octayde Jorge da Silva. 229 f. Tese (Doutorado em Educação). UFRGS. Porto Alegre, 2014.
POPKEWITZ, T.S. Sociología política de la reforma educativa. Madri: Mormata, 1991.
REIS MONTEIRO, A. Qualidade, profissionalidade e deontologia na educação. In: Coleção Panorama, n. 9. Portugal: Porto Editora, 2008.
ROLDÃO, M.C.Profissionalidade docente em análise: especificidades dos ensinos superior e não superior. Nuances: estudos sobre educação. v.12, n.13, p.105-126, jan./dez. 2005.
SACRISTÁN, J.G. Consciência e acção sobre a prática como libertação profissional dos professores. In: NOVOA, A. (Org.) Profissão professor. Porto: Porto Editora,1995. SANTOS, E.M da L. A autoformação docente no ensino técnico profissional na interface com a prática pedagógica: significados e potencialidades. 2013. 156 f. Dissertação (Mestrado em Educação) – UNISINOS. São Leopoldo, 2013.
TARDIF, M. Saberes docentes e formação profissional. 15. ed. Petrópolis: Vozes, 2013.
TARDIF, M.; LESSARD, C. O trabalho docente: elementos para uma teoria da docência como profissão de interações humanas. 8. ed. Petrópolis: Vozes, 2013.
URBANETZ, S. A constituição do docente para a educação profissional. 2011. Tese (Doutorado em Educação). Universidade Federal do Paraná, Curitiba

Published

2019-07-12

How to Cite

RICHIT, A.; HUPALO, L. Teachers’ education in the professional education: an analysis about the pedagogical dimension. Formação Docente – Revista Brasileira de Pesquisa sobre Formação de Professores, [S. l.], v. 11, n. 20, p. 109–130, 2019. DOI: 10.31639/rbpfp.v11i20.210. Disponível em: https://revformacaodocente.com.br/index.php/rbpfp/article/view/210. Acesso em: 23 nov. 2024.