The choice for teacher training degree in Basic Ingress Area courses: the case of Biological Science of UFSC

Authors

  • Matheus D'avila Schmitt Universidade Federal de Santa Catarina
  • Lúcio Ely Ribeiro Silvério Universidade Federal de Santa Catarina

DOI:

https://doi.org/10.31639/rbpfp.v11i21.216
Abstract views: 1358 / PDF downloads: 547

Keywords:

Common Curriculum, Teacher Training, Professional Choice

Abstract

Courses with Basic Area of Admission are those in which the graduate enters the Higher Education choosing only the area and after experiencing a basic set of disciplines and experiences choose between the bachelor degree and the teacher training degree. This study aimed to understand the reasons that led undergraduates of the ABI Biological Sciences courses at the Federal University of Santa Catarina to choose the teacher formation degree and identify and reflect on this moment. It was noticed that the main factor involved in the choice of course was the affinity for Biology and that the desire to act as a teacher, initially, has little influence on the choice. It has been seen that many students entering the course are not aware of the need to choose one of the courses and that the choice for the teacher training degree can occur before entering or during graduation. When given during, it happens mainly close to the 6th phase and is influenced by curricular and personal factors.

Downloads

Download data is not yet available.
 PlumX Metrics

References

AGOSTINI, G.; MASSI, L. Atratividade e permanência na carreira docente: um estudo sobre o encaminhamento profissional de licenciandos em química. XI Encontro Nacional de Pesquisa em Educação em Ciências. Florianópolis, Santa Catarina. Anais… . 2017.
ALLAIN, L. R.; DELGADO, P. C. S.; COUTINHO, F. A. O PIBID e sua relação com a identidade profissional de professores de Biologia em formação: uma abordagem a partir da Teoria Ator-Rede. IX Encontro Nacional de Pesquisa em Educação em Ciências. Águas de Lindóia, São Paulo. Anais… . 2013.
BÄR, M. V.; CASTRO, L. P. V.; MALACARNE, V. O professor de Ciências em formação: perspectivas profissionais de estudantes de Ciências Biológicas Licenciatura da Universidade Estadual do Oeste do Paraná - UNIOESTE - Campus de Cascavel. IX Encontro Nacional de Pesquisa em Educação em Ciências. Águas de Lindóia, São Paulo. Anais… . 2013.
BIASE, E. G. Motivos de escolha do curso de graduação: uma análise da produção científica nacional. Universidade Estadual de Campinas - Faculdade de Educação. 130 p. Campinas 2008.
CARVALHO, F. A.; RODRIGUES, J. L.; SCHEIFELE, A.; OLIVEIRA, A. L.; JUNIOR, E. J. H. A licenciatura em Ciências Biológicas de uma instituição pública do estado do Paraná: Tensões entre perfil profissional e os aspectos curriculares. XI Encontro Nacional de Pesquisa em Educação em Ciências. Florianópolis, Santa Catarina. Anais… . 2017.
DINIZ-PEREIRA, J. E. As licenciaturas e as novas políticas educacionais para a formação docente. Educação e Sociedade, Campinas, v.20, n.68, p. 109-125, 1999
ECHALAR, A. D. L. F.; CAMARGO, R. M.; LIMA, L. C. S; ECHALAR, J. D. Ciências Biológicas na modalidade à distância, em Goiás: o que motiva os graduandos a escolherem o curso? X Encontro Nacional de Pesquisa em Educação em Ciências. Águas de Lindóia, São Paulo. Anais… . 2015.
FERNANDEZ, T. A. C.; BONTEMPO, G. C.; GOMES, I. J. M. T.; ARAÚJO, J. M; TAVARES, M. G. A identidade dos futuros professores de Biologia: a licenciatura (ainda) desprestigiada. IX Encontro Nacional de Pesquisa em Educação em Ciências. Águas de Lindóia, São Paulo. Anais… . 2013.
FRASON, M. V.; CAMPOS, L. M. L. A opção pela licenciatura e pela profissão de professor: razões reveladas pelas vozes de licenciandos em Ciências Biológicas. VIII Encontro Nacional de Pesquisa em Educação em Ciências. Universidade Estadual de Campinas, São Paulo. Anais… . 2011.
GATTI, B. A.. Formação de Professores no Brasil. Educação e Sociedade, Campinas, v.31, n.113, p. 1355-1379, out.-dez. 2010.
GATTI, B. A.; TARDUCE, G. L. B. P.; NUNES, M. M. R.; ALMEIDA, P. C. A. Atratividade da carreira docente no Brasil. In: Estudos e Pesquisas Educacionais. São Paulo: Fundação Victor Civita, v. 1, n. 1, 2009.
HICKMAN, J. Opção pela licenciatura no curso de Ciências Biológicas: fatores envolvidos na escolha. Monografia (Conclusão de Curso) - Curso de Ciências Biológicas. Universidade Estadual do Oeste do Paraná. Cascavel, 2007.
JÚNIOR, A. J. S.; PRADO, J. V. A Formação de professores de Química e Biologia e a Educação como escolha (ou não) para bolsista do PIBID-UESB campus de Itapetininga-BA; X Encontro Nacional de Pesquisa em Educação em Ciências. Águas de Lindóia, São Paulo. Anais… . 2015.
LUDKE, Menga; ANDRÉ, Marli Eliza Dalmazo. A pesquisa em educação: abordagens qualitativas. Editora Pedagógica e Universitária LTDA, São Paulo. 1986. 99 p.
MEC, 2018. Consulta do cadastro detalhado das Instituições de Ensino Superior. Ministério da Educação. Disponível em: <http://emec.mec.gov.br/emec/consulta-cadastro/detalhamento/d96957f455f6405d14c6542552b0f6eb/NTg1/c1b85ea4d704f246bcced664fdaeddb6/Q0nKTkNJQVMgQklPTNNHSUNBUw⇒> Acesso em: 29 de maio de 2018.
MIRANDA, C. L.; LISBÔA, J. C. F.; REZENDE, D. B. A Licenciatura por acaso: motivações para o ingresso em um curso de Licenciatura e Bacharelado em Química. X Encontro Nacional de Pesquisa em Educação em Ciências. Águas de Lindóia, São Paulo. Anais… . 2015.
PARDAL, L. A.; MENDES, A. N.; MARTINS, A. M.; GONÇALVES, M.; PEDRO, A. P. Identidade e trabalho docente: representações sociais de futuros professores. In: SOUSA, C. P.; PARDAL, L. A.; VILLAS BÔAS, L. P. S. (Org.). Representações Sociais sobre o Trabalho Docente. Aveiro: Universidade de Aveiro, 2006, 316p.
PEIXOTO, D. M.; SOUSA, R. M.; CHAVES, S. M.; BARRIO, J. B. M. Biólogo Professor ou Professor de Biologia? Análise dos Projetos Pedagógicos de Cursos de Licenciatura em Ciências Biológicas de Goiás. XI Encontro Nacional de Pesquisa em Educação em Ciências. Florianópolis, Santa Catarina. Anais… . 2017.
SAMPAIO, C. E. M.; SOUSA, C. P.; SANTOS, J. R. S.; PEREIRA, J. V.; PINTO, J. M. R.; OLIVEIRA, L. L. N. A.; MELLO, M. C.; NÉSPOLI, V. Estatísticas dos professores no Brasil. Revista Brasileira de estudos Pedagógicos. v. 83, n. 203/204/205, p. 85-120, 2002.
SANTOS, M.; TAVARES, D.; FREITAS, D. A escolha da profissão professor - Uma história envolvendo o passado. IX Encontro Nacional de Pesquisa em Educação em Ciências. Águas de Lindóia, São Paulo. Anais… . 2013.
SAVIANI, D. Formação de professores: aspectos históricos e teóricos do problema no contexto brasileiro. Revista brasileira de educação, v. 140, n. 40, jan./abr. 2009.
SILVA, Tomás Tadeu. Documentos de identidade: uma introdução às teorias do currículo. Editora autêntica: Belo Horizonte, Minas Gerais. 2007.
SILVA, T. G. R.; DUSO, L. Prática pedagógica como componente curricular: uma avaliação dos alunos do curso de Ciências Biológicas da UFSC. In: Encontro Regional de Ensino de Biologia, 5., 2011, Londrina. Anais… 2011.
SILVEIRA, V. F.; SILVA, I. F.. Graduação, a escolha entre licenciatura e bacharelado. 2009. 7p. Disponível em: <http://www.uel.br/grupo-estudo/gaes/pages/arquivos/GT4%20Artigo%20Vanessa%20Ferreira%20Graduacao%20a%20escolha.pdf>
TOLENTINO, P. C.; ROSSO, A. J. O currículo e as práticas cotidianas na representação da identidade dos licenciandos em Ciências Biológicas da UEPG. III Encontro Sul Brasileiro de Psicopedagogia - IX EDUCERE. PUCPR, Anais... 2009
UFSC (Universidade Federal de Santa Catarina). Curso de Ciências Biológicas. Proposta de Projeto Pedagógico do Curso de Graduação em Ciências Biológicas da UFSC. Florianópolis, 2005. Disponível em: <http://cienciasbiologicas.grad.ufsc.br/files/2013/08/relatorio_final_completo.pdf>. Acesso em: 29 de maio de 2018.
UFSC (Universidade Federal de Santa Catarina). Página do curso de Ciências Biológicas da UFSC que traz informações sobre o curso. Florianópolis, 2018a. Disponível em: <http://cienciasbiologicas.grad.ufsc.br/sobre-o-curso/> Autoria desconhecida. Acesso em 29 de abril de 2018.
UFSC (Universidade Federal de Santa Catarina). Currículo dos cursos diurnos de Ciências Biológicas da UFSC. Florianópolis, 2018b. Disponível em: <http://cagr.sistemas.ufsc.br/relatorios/curriculoCurso?curso=108> Acesso em 09 de novembro de 2018.
VALLE, I. R. Carreira do magistério: uma escolha profissional deliberada? Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos. Brasília, v. 87, n. 216, mai/ago 2006, p. 178-187

Published

2019-09-02

How to Cite

SCHMITT, M. D.; SILVÉRIO, L. E. R. The choice for teacher training degree in Basic Ingress Area courses: the case of Biological Science of UFSC. Formação Docente – Revista Brasileira de Pesquisa sobre Formação de Professores, [S. l.], v. 11, n. 21, p. 105–120, 2019. DOI: 10.31639/rbpfp.v11i21.216. Disponível em: https://revformacaodocente.com.br/index.php/rbpfp/article/view/216. Acesso em: 15 may. 2024.