The teacher training for the Professional and Technological Education in federal institute of northern minas gerais (IFNMG)

Authors

  • Wanderson Pereira Araújo IFNMG
  • Cleide Maria Quevedo Quixadá Viana Universidade de Brasília - UnB / PPGE

DOI:

https://doi.org/10.31639/rbpfp.v11i21.227
Abstract views: 870 / PDF downloads: 625

Keywords:

Teacher training, Teachers of EBTT, Professional Technological Education, IFNMG

Abstract

This article aimed at analyzing how the proposal of teacher training for teachers in professional and technological education (EPT) of the Federal Institute of Northern Minas Gerais (IFNMG), Campus Januária, is developed. The research was developed from a case study, using historical-dialectical materialism, for which documentary and bibliographic research was used. It has been found that educational policies regarding teacher training for EFA have been remodeled in accordance with the adjustments of the capitalist system, with the aim of improving conditions and increased reproduction of capital.

Downloads

Download data is not yet available.
 PlumX Metrics

References

ARAÚJO, Wanderson Pereira. A formação docente para a Educação Profissional e Tecnológica no IFNMG-Campus Januária. 2014. 195f. Dissertação (mestrado) – Universidade de Brasília, Programa de Pós-Graduação em Educação.
BRASIL. Conselho Nacional de Educação. Diretrizes Curriculares Nacionais para a
Formação de Professores da Educação Básica. Parecer CNE/CP n. 01/2002. Diário
Oficial da União de 09/04/2002, Seção 1, p. 31. Disponível em: <http://portal.mec.gov.br/cne>. Acesso em 20 de maio de 2013.
______. Diretrizes Curriculares Nacionais para a Formação de Professores da Educação Básica, em nível Superior, curso de licenciatura, de graduação plena. Parecer CNE/CP n. 9, de 08/05/2001. Brasília, DF: DOU, 18.01.2002.
______. Lei n. 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Brasília: Presidência da República, Casa Civil, 1996. Disponível em: <http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/Leis/L9394.htm>. Acesso em: 06 nov. 2012.
______. Lei n.11.892, de 29 de dezembro de 2008. Institui a Rede Federal de Educação Profissional, Científica e Tecnológica, e dá outras providências. Diário Oficial da União de 30/12/2008. Brasília, 2008.
______. Resolução n. 2 de 26 de junho de 1997. Dispõe sobre os programas especiais de formação pedagógica de docentes para as disciplinas do currículo do ensino fundamental, do ensino médio e da educação profissional em nível médio. Disponível em: < http://www.portal.mec.gov.br/setec/.../legisla_tecnico_resol02_26junho_1997> Acesso em: 06 de jun. 2013.

CIAVATTA, Maria. Formação de professores para a educação profissional e tecnológica: perspectivas históricas e desafios contemporâneos. Educação Superior em debate, v.8, set. 2008. Brasília: Inep.
CURY, Carlos Roberto Jamil. Educação e contradição: elementos metodológicos para uma teoria crítica do fenômeno educativo. São Paulo: Cortez, 1985.
DELORS, Jacques (Org.). Educação: um tesouro a descobrir (Relatório para a Unesco da Comissão Internacional sobre educação para o século XXI). Brasília, DF: MEC/Unesco, 2001.
INSTITUTO FEDERAL DO NORTE DE MINAS GERAIS. Programa Institucional de Desenvolvimento dos Servidores (PIDS). IFNMG, 2013. Disponível em: <http://www.ifnmg. edu.br />. Acesso em: 06 de ago. 2013.
______. Plano de Desenvolvimento Institucional (PDI). IFNMG, 2008. Disponível em: <http://www.ifnmg. edu.br / documentosinstitucionais>. Acesso em: 06 de ago. 2013.
______. Plano de Desenvolvimento Institucional (PDI). IFNMG, 2013. Disponível em: <http://www.ifnmg. edu.br/documentosinstitucionais>. Acesso em: 06 de fev. 2014.
JIMENEZ Susana Vasconcelos; MAIA FILHO, Osterne Nonato. A chave do saber: um exame crítico do novo paradigma educacional concebido pela ONU. In: SANTOS, Deribaldo; JIMENEZ, Susana; QUIXADÁ VIANA, Cleide Maria Quevedo; RABELO, Jackline (Orgs.). Educação pública, formação profissional e crise do capitalismo contemporâneo. Fortaleza: EdUECE, 2013. p. 113-134.
JIMENEZ, Susana Vasconcelos. Mercantilização do ensino e reprodução do capital. Fortaleza, 2010. (mimeo).
KUENZER, Acácia Zeneida. Formação de professores para a educação profissional e tecnológica: perspectivas históricas e desafios contemporâneos. Educação Superior em debate, v. 8, set. 2008. Brasília: Inep.
MACHADO, Lucília Regina de Souza. Diferenciais inovadores na formação de professores para a educação profissional. Revista Brasileira da Educação Profissional e Tecnológica/Ministério da Educação, Secretaria de Educação Profissional e Tecnológica, Brasília, v. 1, n. 1, p. 8-22, jun. 2008.
______. Formação de professores para a educação profissional e tecnológica: perspectivas históricas e desafios contemporâneos. In: MEC/Inep (Org.). Formação de professores para educação profissional e tecnológica. Brasília: MEC/Inep, 2008, v. 8, p.67-82.
______. Mudanças tecnológicas e a educação da classe trabalhadora. LOPES, Eliane Marta Teixeira; PEREIRA, Ricardo Marcelo (Orgs.). Conhecimento e inclusão social: 40 anos de pesquisa em educação. Belo Horizonte: Ed. UFMG, 2011.
MARX, Karl. O capital: capítulo inédito de O capital, resultados do processo de produção imediata. ed. 2. São Paulo: Centauro, 2004.
MÉSZÁROS, István. Para além do capital. São Paulo: Boitempo, 2011.
SANTOS, Deribaldo. Graduação tecnológica no Brasil: crítica à expansão do ensino superior não universitário. Curitiba, PR: CRV, 2012.
SAVIANI, Dermeval. Pedagogia histórico-crítica: primeiras aproximações. 11. ed. Campinas, SP: Autores Associados, 2011.
TONET, Ivo. Educação, cidadania e emancipação humana. Ijuí: Ed. Unijui, 2005.
VEIGA, Ilma Passos Alencastro. A aventura de formar professores. Campinas, SP: Papirus, 2009.
______. A prática pedagógica do professor de didática. 13. ed. Campinas, SP: Papirus, 1989.

Published

2019-08-30

How to Cite

ARAÚJO, W. P.; QUIXADÁ VIANA, C. M. Q. The teacher training for the Professional and Technological Education in federal institute of northern minas gerais (IFNMG). Formação Docente – Revista Brasileira de Pesquisa sobre Formação de Professores, [S. l.], v. 11, n. 21, p. 89–104, 2019. DOI: 10.31639/rbpfp.v11i21.227. Disponível em: https://revformacaodocente.com.br/index.php/rbpfp/article/view/227. Acesso em: 22 nov. 2024.