A representação do(a) professor(a) de Educação Física: imagens disponibilizadas nos websites das licenciaturas de universidades brasileiras

Authors

  • João Pedro Goes Universidade Federal de São Carlos - Campus Sorocaba
  • Rosa Aparecida Pinheiro Universidade Federal de São Carlos - Campus Sorocaba

DOI:

https://doi.org/10.31639/rbpfp.v11i21.234
Abstract views: 428 / PDF downloads: 490

Keywords:

Formação inicial, Representação, Educação Física

Abstract

The present article seeks to know the representations of the physical education teachers in the sites of the highest scores in Brazil from the MEC evaluations. In order to do so, 7 universities that offered the course were separated, and the images used on their respective websites were analyzed to portray the professional of the field. Based on a discussion based on the perspective of Cultural Studies, it was theorized about the scarce representation of the licensed teacher in a school situation, which, it is argued, is a possible force vector that contributes to the fortification of a cultural gymnastic-sports identity and the affirmation of the educational aspect as a low priority in the field.

Downloads

Download data is not yet available.
 PlumX Metrics

References

BAUMAN, Z. Modernidade Líquida. Rio de Janeiro: Jorge Zahar Ed., 2001.
BRACHT, V. A constituição das teorias pedagógicas da Educação Física. In: UNICAMP. Corpo e educação. Campinas, SP: Unicamp, ano XIX, nº 48, ago. 1999. Cadernos Cedes
CANDAU, V. M. A didática e a formação de educadores. Da Exaltação à negação: a busca da relevância. In: CANDAU, V. M. (Org.) A didática em questão. Petrópolis, RJ: Vozes, 2002.
CASTELLANI FILHO, L. Educação Física no Brasil: a história que não se conta. Campinas, SP: Papirus, 1988.
COSTA, M. V. Ensinando a dividir o mundo; as perversas lições de um programa de televisão. Revista brasileira de educação, nº 20, Maio/Jun/Jul/Ago 2002.
CUCHÊ, D. A noção de cultura nas ciências sociais. Baurú: EDUSC, 1999.
FOUCAULT, M. A arqueologia do saber. 7ª ed. Rio de Janeiro, Forense Universitária, 2008.
GIROUX, H. Atos impuros: a prática política dos estudos culturais. Porto Alegre: Artmed, 2006.
GROSSBERG, L. Lutando com os anjos: os Estudos Culturais em tempos sombrios. Matrizes, São Paulo, v. 9, nº 2, jul./dez. 2015.
HALL, S. A centralidade da cultura: notas sobre as revoluções culturais do nosso tempo. Educação & Realidade, Porto Alegre, v. 22, nº 2, p. 15-46, jul./dez. 1997.
HALL, S. A identidade cultural na pós modernidade. Rio de Janeiro: DP&A, 2006.
HALL, S. Cultura e representação. Rio de Janeiro, Ed. PUC-Rio: Apicuri, 2016.
HALL, S; MELLINO, M. La cultura y el poder: conversaciones sobre loscuturalstudies. 1ª ed. Buenos Aires: Amorrortu, 2011.
HALL, S. Quem precisa de identidade? In: SILVA, T. T. (Org.) Identidade e diferença: a perspectiva dos Estudos Culturais. 15 ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2014.
KELLNER, D. Lendo imagens criticamente: em direção a uma pedagogia pós-moderna. In.: SILVA, Tomaz Tadeu da. (org.). Alienígenas na sala de aula. Petrópolis,RJ.: Vozes, 1995.
LEVY, P. Cibercultura. São Paulo: Editora 34, 1999.
LOPES, J. P. G.; GURGEL, R. Cultura e Educação Física: uma relação com os Estudos Culturais. 1. ed. BeauBassin: Novas Edições Acadêmicas, 2018.
NEIRA, M. G.; NUNES, M. L. F. Educação Física, currículo e cultura. São Paulo: Phorte, 2009
NEIRA, M. G.; NUNES, M. L. F. Pedagogia da cultura corporal: crítica e alternativas. São Paulo: Phorte, 2006.
NUNES, M. L.; NEIRA, M G. Eu S/A: a identidade desejada na formação inicial em Educação Física. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 44, 2018
SILVA, T. T. A produção social da identidade e diferença. In: SILVA, T. T. (Org.) Identidade e diferença: a perspectiva dos Estudos Culturais. 15 ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2014.
SILVA, T. T. Documentos de identidade: uma introdução às teorias do currículo. Belo Horizonte: Autêntica, 2017.
WOODWARD, K. Identidade e diferença: uma introdução teórica e conceitual. In: SILVA, T. T. (Org.) Identidade e diferença: a perspectiva dos Estudos Culturais. 15 ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2014.

Published

2019-08-30

How to Cite

GOES, J. P.; PINHEIRO, R. A. A representação do(a) professor(a) de Educação Física: imagens disponibilizadas nos websites das licenciaturas de universidades brasileiras. Formação Docente – Revista Brasileira de Pesquisa sobre Formação de Professores, [S. l.], v. 11, n. 21, p. 137–148, 2019. DOI: 10.31639/rbpfp.v11i21.234. Disponível em: https://revformacaodocente.com.br/index.php/rbpfp/article/view/234. Acesso em: 21 nov. 2024.