Initial formation of teachers for basic education in a technological university: paths of reformulation of the licenciatures in a collaborative perspective

Authors

  • Flávia Dias de Souza UTFPR
  • Luís Maurício Martins de Resende UTFPR

DOI:

https://doi.org/10.31639/rbpfp.v11i21.236
Abstract views: 642 / PDF downloads: 573

Keywords:

Forum of Teaching Graduation, Technological University, Collaborative Work

Abstract

The article aims to show the reformulation process of the teaching qualifications at Federal University of Technology, deriving from the national curricular guidelines for the formation of teachers in Primary School, defined in the CNE No02/2015 Resolution and the institutional movement which based the process in a collaborative perspective. In this direction, it is shown historical aspects of the technological university’s constitution, its story related to the formation of teachers and the origin of the teaching qualifications in the university. Subsequently, it is argued about the politics of management 2016/2020 of the Provost for Undergraduate Affairs of UTFPR that, looking to articulate its institutional politics to the necessity of strengthening the identity of the teaching qualifications, proposes the Forum of Teacher Graduation Courses– ForLic. Inside this movement happens the construction of the Institutional Politics of Teachers’ Formation, as commitment for the enhancement of the public education and its articulation with the community, context in which happens the creation of the Commission of Primary Education Teachers Formation in UTFPR. In the collection of principles that guides the constitution of these politics, the ones that stand out are: the articulation with Primary Education, inclusive education, teacher formation technologies and the context of the university.

Downloads

Download data is not yet available.
 PlumX Metrics

References

BRASIL. Resolução CNE/CP nº 2/2015, de 1º de julho de 2015. Define as Diretrizes Curriculares Nacionais para a formação inicial em nível superior (cursos de licenciatura, cursos de formação pedagógica para graduados e cursos de segunda licenciatura) e para a formação continuada. Brasília, CNE, 2015. Disponível em: <http://portal.mec.gov.br/secretaria-de-regulacao-e-supervisao-da-educacao-superior-seres/323-secretarias-112877938/orgaos-vinculados-82187207/21028-resolucoes-do-conselho-pleno-2015>. Acessado em 01 de junho de 2018.

CHAPECÓ. Resolução CONSUNI CGAE / UFFS no 2/2017, de 21 de fevereiro de 2017. Política Institucional da UFFS para Formação Inicial e Continuada de Professores da Educação Básica. Disponível em: <https://www.uffs.edu.br/atos-normativos/resolucao/consunicgae/2017-0002>. Acessado em 01 de junho de 2018.

DOURADO, Luiz Fernandes. Diretrizes curriculares nacionais para a formação inicial e continuada dos profissionais do magistério da educação básica: concepções e desafios. Educ. Soc., Campinas, v. 36, nº. 131, p. 299-324, abr.-jun., 2015. Disponível em http://www.scielo.br/pdf/es/v36n131/1678-4626-es-36-131-00299.pdf. Acessado em 20 de julho de 2018.

LEITE, José Carlos Corrêa (Org.). UTFPR: uma história de 100 anos. 1ª ed. Curitiba: Ed. UTFPR, 2010. Disponível em <portal.utfpr.edu.br/.../produtos/...utfpr/...utfpr... /livro_centenario_utfpr_site(1).pdf>. Acessado em 25 de julho de 2018.

PELOTAS. Resolução COCEPE/UFPel no 25/2017, de 14 de setembro de 2017. Política Institucional da Universidade Federal de Pelotas para a Formação Inicial e Continuada de Professores da Educação Básica. Disponível em: <https://wp.ufpel.edu.br/scs/files/2017/04/Resolu%C3%A7%C3%A3o-25.2017-COCEPE-1.pdf>. Acessado em 01 de junho de 2018.

SOUZA, Flávia Dias de. Fórum de Licenciaturas da UTFPR como espaço colaborativo de formação e consolidação da identidade dos cursos. Anais do EDUCERE – XIII Congresso Nacional de Educação. Curitiba: PUCPR, 2017. Disponível em <http://educere.bruc.com.br/arquivo/pdf2017/27684_14232.pdf>. Acessado em 25 de julho de 2018.

UTFPR, PPI -Projeto Político Pedagógico Institucional, 2007. Disponível em http://portal.utfpr.edu.br/documentos/reitoria/documentos-institucionais/ppi/ppi-2007. Acessado em 12 de agosto de 2018.

UTFPR. REUNI - Plano de Reestruturação e Expansão da UTFPR. Aprovado pelo COUNI, Deliberação No 17/2007, de 20/12/2007. Disponível em < http://www.utfpr.edu.br/reuni/documentos/Plano%20REUNI%20da%20UTFPR%20-%20Aprovado%20COUNI-MEC.pdf>. Acessado em 20 de julho de 2018.

Published

2019-08-30

How to Cite

SOUZA, F. D. de; RESENDE, L. M. M. de. Initial formation of teachers for basic education in a technological university: paths of reformulation of the licenciatures in a collaborative perspective. Formação Docente – Revista Brasileira de Pesquisa sobre Formação de Professores, [S. l.], v. 11, n. 21, p. 31–40, 2019. DOI: 10.31639/rbpfp.v11i21.236. Disponível em: https://revformacaodocente.com.br/index.php/rbpfp/article/view/236. Acesso em: 18 may. 2024.