Agreements and disagreements in the formation of teachers to work with gifted students

Authors

  • Carina Alexandra Rondini Universidade Estadual Paulista (UNESP), Instituto de Biociências, Letras e Ciências Exatas (IBILCE)

DOI:

https://doi.org/10.31639/rbpfp.v11i22.246
Abstract views: 1677 / PDF downloads: 1222

Keywords:

Formação Docente. Aluno Superdotado. Estratégias Pedagógicas.

Abstract

This study sought to reflect the teacher training for working with students with High Ability, therefore, brought two experience reports. The first investigated the ideas about the High Ability Graduating students of undergraduate courses, pedagogy and psychology who attended a knowledge dissemination course on the subject. The second conception that teachers, early elementary school grades, have on the dynamics of the classroom and the tools, materials and resources that schools, in which they work, have for such action. For graduates it applied a questionnaire with closed questions for teachers and another questionnaire with open questions. On the one hand the professionals, even in training, do not face it before their practice, and present concepts arising from the common sense,  teachers already formed and exercise, as little realize implement teaching practices that benefit students greatly, those with High Ability.

Downloads

Download data is not yet available.
 PlumX Metrics

References

ANJOS, A. G. dos. Formação Continuada de Professores em Altas Habilidades/Superdotação: Uma dissonância entre contextos. 2018. 178 f. Dissertação (Mestrado em Psicologia do Desenvolvimento e Aprendizagem). Faculdade de Ciências, Universidade Estadual Paulista, Bauru.

ANTIPOFF, C. A.; CAMPOS, R. H. de F. Superdotação e seus mitos. Revista Semestral da Associação Brasileira de Psicologia Escolar e Educacional, SP, v. 14, n. 2, p. 301-309, jul./dez., 2010.

ANTUNES, C. Jogos para a estimulação das múltiplas inteligências. 20. ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2014.

ARMSTRONG, T. As melhores escolas: a prática educacional orientada pelo desenvolvimento humano. Porto Alegre: Artmed, 2008.

BOUBETA, A. R. La formación para el trabajo: nuevos escenarios, nuevos requerimentos de nuevas competências y cualificaciones. In: Monclús. A. (Coord.). Formación y empleo: enseñanza y competências. Granada: Comares, 2000.

BRASIL. Ministério da Educação. Resolução CNE/CEB nº. 02, de 11 de setembro de 2001. Brasília, MEC, 2001.

BRASIL. Resolução nº 4, de 02 de outubro de 2009. Brasília: MEC, 2009.

CARVALHO, R. E. O cérebro vai para a escola e o coração vai junto: relato de experiências. Rio de Janeiro: Wak Editora, 2014. 164p.

CASTRO, G. U. D. de. A escola do século XXI. REI-Revista de Educação do Ideal, Alto Uruguai, v.4. n.9, p.2-18, jul/dez. 2009.

CHAGAS-FERREIRA, J. F. Lances inocentes: histórias interconectadas. In: RONDINI, C. A. (Org.). Domínios de capacidade humana pela ótica do cinema. Curitiba: Juruá, 2016. p. 73-92.

CUPERTINO, C. M. B. (Org.). Um olhar para as altas habilidades: construindo caminhos. São Paulo: FDE, 2008. 87 p.

FLEITH, D. de S.; ALENCAR, E. M. L. S. de. Desenvolvimento de Talentos e Altas Habilidades: orientação a pais e professores. Porto Alegre: Artmed, 2007. 178 p.

FLEITH, D. de S. Mitos e fatos sobre os superdotados. In: FÁVERO, O.; FERREIRA, W.; IRELAND, T.; BARREIROS, D. (Org.). Tornar a educação inclusiva. 1. ed. Brasília: UNESCO AnPEd, 2009, v. 1, p. 199-212.

FREITAS, S. N.; ROMANOWSKI, C. L.; COSTA, L. C. da. Alunos com altas habilidades/superdotação no contexto da educação especial. In: MOREIRA, L. C.; STOLTZ, T. (coord.). Altas habilidades/superdotação, talento, dotação e educação. Curitiba: Juruá, 2012. p. 237-250.

GALINDO, C. J.; INFORSATO, E. C. Formação continuada de professores: impasses, contextos e perspectivas. Revista On Line de Política e Gestão Educacional, v. 20, n. 03, p. 463-477, 2016.

GUENTHER, Z. C. Capacidade e Talento: um programa para a escola. São Paulo: EPU, 2006.

GUENTHER, Z. C. Caminhos para desenvolver potencial e talento. Lavras: UFLA, 2011. 220 p.

GUENTHER, Z. C. Crianças dotadas e talentosas... não as deixem esperar mais! Rio de Janeiro: LTC, 2012.

GUENTHER, Z. C.; RONDINI, C. A. Capacidade, dotação, talento, habilidades: uma sondagem da conceituação pelo ideário dos educadores. Educ. rev., Belo Horizonte, v. 28, n. 1, p. 237-266, mar. 2012 .

GUIMARÃES, T. G. Avaliação psicológica de alunos com altas habilidades. In: FLEITH, D. S.; ALENCA, E. M. L. S. (Org.). Desenvolvimento de talentos e altas habilidades: orientação a pais e professores. Porto Alegre: Artmed, 2007. p. 79-85

KINNEY, L.; WHARTON, P. Tornando visível a aprendizagem das crianças: educação infantil em Reggio Emilia. Porto Alegre: Artmed, 2009.

MAIA-PINTO, R. R.; FLEITH, D. de S. Percepção de professores sobre alunos superdotados. Estud. psicol. (Campinas) [online]. v.19, n.1, p.78-90, 2002.

MARLAND, S. P. Jr. Education of the Gifted and Talented. Volume 1: Report to the Congress of the United States by the U. S. Commissioner of Education. Washington, D.C.: Office of Education (DHEW), 1971.

MELO, A. S.; ALMEIDA, L. da S. A identificação precoce da sobredotação: Alguns problemas e propostas. Sobredotação, Braga, v. 8, p. 23-42, 2007.

NAVAS, M. del C. O. Desenvolvimento de competências e certificação. In: ZAYAS, E. L. B. (Org.) O paradigma da educação continuada. Porto Alegre: Penso, 2012. p. 87-113.
PÉREZ, S. G. P. B. Mitos e Crenças sobre as Pessoas com Altas Habilidades: alguns aspectos que dificultam o seu atendimento. Cadernos de Educação Especial, v. 2, n. 22, p. 45-59, 2003.

PINTO, P. S. C. N.; FANTACINI, R. A. F. Ensino colaborativo na escola: um caminho possível para a inclusão. Research, Society and Development, v. 7, n. 3, p. 01-15, 2018.

RENZULLI, J. The Schoolwide Enrichment Model: A Comprehensive Plan for the Development of Talents and Giftedness. Revista Educação Especial, Santa Maria, v. 27, n. 50, p. 539-562, 2014.

SABATELLA, M. L.; CUPERTINO, C. M. B. Práticas educacionais de atendimento ao aluno com altas habilidades/superdotação. In: FLEITH, D. S. (org.). A construção de práticas educacionais para alunos com altas habilidades/superdotação: volume 1: orientação a professores. Brasília: Ministério da Educação, Secretaria de Educação Especial, 2007. p. 67-80.

SANTOS, A. L. M. dos; RONDINI, C. A.; SILVA, A. G. A. da. Mãos de uma mente inteligente. In: RONDINI, C. A. (Org.). Domínios de capacidade humana pela ótica do cinema. Curitiba: Juruá, 2016. p. 73-92.

SILVA, A. A. da; RONDINI, C. A. Bullying e a superdotação na escola. Curitiba: Juruá, 2019. 74 p.

TARDIF, M.; LESSARD, C.; GAUTHIER, C. Formação dos professores e contextos sociais. Porto: Rés, 2001.

VIRGOLIM, A. M. R. Altas habilidades/superdotação: encorajando potenciais. Brasília: Ministério da Educação, Secretaria de Educação Especial, 2007. 70 p.

Published

2019-12-02

How to Cite

RONDINI, C. A. Agreements and disagreements in the formation of teachers to work with gifted students. Formação Docente – Revista Brasileira de Pesquisa sobre Formação de Professores, [S. l.], v. 11, n. 22, p. 79–94, 2019. DOI: 10.31639/rbpfp.v11i22.246. Disponível em: https://revformacaodocente.com.br/index.php/rbpfp/article/view/246. Acesso em: 24 nov. 2024.