The challenges of education of ethnic-racial relations and teacher training for early childhood education

Authors

  • Erisvaldo Pereira dos Santos Universidade Federal de Ouro Preto
  • Ludmila Costa Meira Universidade Federal de Ouro Preto

DOI:

https://doi.org/10.31639/rbpfp.v11i22.256
Abstract views: 1292 / PDF downloads: 756

Keywords:

Infant education, Race relations, teacher training

Abstract

Abstract

 

 

This work is one of the results of the research carried out with pedagogues that work in early childhood education in the Municipality of Governador Valadares-MG. Its main objective was to investigate how school educators who work specifically in Early Childhood Education orient educational practices with a focus on ethnic-racial relations based on an antiracist education. We support this research in legal frameworks of Brazilian education and also in reflections on racial relations in Brazil, focusing on the critique of the "myth of racial democracy", which continues to challenge teacher training and practice. In the methodology we use semi-structured interviews and documentary analysis. The results of our research are close to other investigations on the issue of education of ethnic-racial relations in Early Childhood Education referring to the field of teacher training, some challenges related to the theoretical bases and also to the pedagogical practices developed.

 

Keywords: Infant education. Race relations. Teacher training

Downloads

Download data is not yet available.
 PlumX Metrics

References

Referências



ALCARAZ, Rita de Cassia Moser. Políticas de leitura para a infância no município de Curitiba: o livro como direito à promoção da igualdade racial. 2018. 226f. Tese (Doutorado em Educação) – Universidade Federal do Paraná, Curitiba, 2018.
BRASIL. Constituição. Constituição da República Federativa do Brasil. Brasília, DF: Presidência da República, 1988[2016]. Disponível em:
<http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/constituicao/constituicao.htm>. Acesso em: 02 abr. 2019.
BRASIL. Lei nº. 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Brasília, DF: Senado, 20 de dezembro1996. Disponível em: <http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9394.htm>. Acesso em: 03 abr. 2019.
BRASIL. Lei no. 8.069, de 13 de julho de 1990. Dispõe sobre o Estatuto da Criança e do Adolescente e dá outras providências. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 16 de julho 1990.
BRASIL. Lei nº. 10.639, de 9 de janeiro de 2003, que altera a Lei nº. 9.394, de 20 de dezembro de 1996, e estabelece as Diretrizes e bases da educação nacional, para incluir no currículo oficial da Rede de Ensino a obrigatoriedade da temática “História e cultura afro-brasileira”, e dá outras providências. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 10 de janeiro de 2003.
BRASIL. Conselho Nacional de Educação. Conselho Pleno. Resolução nº. 1, de 15 de maio de 2006, que institui Diretrizes Curriculares Nacionais para os Cursos de Graduação em Pedagogia, licenciatura. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 16 de maio de 2006. Disponível em: <http://portal.mec.gov.br/cne/arquivos/pdf/rcp01_06.pdf>. Acesso em: 03 jun. 2019.
BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Básica. Diretrizes Curriculares Nacionais para a Educação Infantil. Brasília, DF: MEC/SEB, 2010. Disponível em: <http://portal.mec.gov.br/dmdocuments/parecer_ceb_22.98.pdf>. Acesso em: 22 jan. 2019.
BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Básica. Diretrizes Curriculares Nacionais para a Educação das Relações Étnico-Raciais e para o Ensino de História e Cultura Afro-Brasileira. Brasília, DF: MEC/SECAD, 2005.
CASTRO, Moacir Silva de. Educação para as relações étnico-raciais: concepções e práticas de professoras da educação infantil. 2015. 139f. Dissertação (Mestrado em Gestão e Práticas Educacionais) – Universidade Nove de Julho, São Paulo, 2015.
CAVALLEIRO, Eliane S. Do silêncio do lar ao silêncio escolar: racismo, preconceito e discriminação na educação infantil. 1998. 225f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade de São Paulo, São Paulo, 1998.
FERNANDES, Florestan, A integração do negro na sociedade de classes. 3ª ed. Vol. 1. São Paulo: Editora Ática, 1978.
GOMES, Nilma Lino. Movimento negro e educação: ressignificando e politizando a raça. Educ. Soc. [online], v.33, n.120, p.727-744, 2012. Disponível em: <http://www.scielo.br/pdf/es/v33n120/05.pdf> Acesso em 13/09/2019.
GOMES, Nilma Lino.(Org.). Práticas pedagógicas de trabalho com relações étnico-raciais na escola na perspectiva da Lei nº 10.639/03. Brasilia, DF: MEC, Unesco, 2012b.
GONÇALVES, Luiz Alberto de Oliveira. O silêncio: um ritual pedagógico a favor da discriminação racial. 342f. 1985. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, 1985.
OLIVEIRA, Fabiana. Um estudo sobre a creche: o que as práticas educativas produzem e revelam sobre a questão racial? 2004. 119f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Federal de São Carlos, São Carlos, 2004.
OLIVEIRA, Verediane Cintia de Souza. Educação das relações étnico-raciais e estratégias ideológicas no acervo do PNBE 2008 para educação infantil. 2010. 190f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Federal do Paraná, Paraná, 2010.
OLIVEIRA, Waldete Tristão Farias. Diversidade étnico-racial no currículo da educação infantil: o estudo das práticas educativas de uma EMEI da cidade de São Paulo. 2017. 281f. Tese (Doutorado em Educação) – Universidade de São Paulo, São Paulo 2017.
PEREIRA, Erika Jennifer Honório. “Tia, existe flor preta?”: educar para as relações étnico-raciais. 2015. 183f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2015.
SARAIVA, Camila Fernanda. Educação infantil na perspectiva das relações étnico-raciais: relato de duas experiências de formação continuada de professores no município de Santo André. 2009. 353f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2009.

Published

2019-12-02

How to Cite

SANTOS, E. P. dos; MEIRA, L. C. The challenges of education of ethnic-racial relations and teacher training for early childhood education. Formação Docente – Revista Brasileira de Pesquisa sobre Formação de Professores, [S. l.], v. 11, n. 22, p. 13–20, 2019. DOI: 10.31639/rbpfp.v11i22.256. Disponível em: https://revformacaodocente.com.br/index.php/rbpfp/article/view/256. Acesso em: 21 nov. 2024.