University teacher union and the neoliberal university counterfeit: cases of Argentina, Brazil, Colombia and Mexico

Authors

  • Carlos Bauer Universidade Nove de Julho (uninove)
  • Luís Paiva Universidade Nove de Julho (uninove)

DOI:

https://doi.org/10.31639/rbpfp.v11i22.262
Abstract views: 467 / PDF downloads: 320

Keywords:

University Counter-Reform, Higher Education in Latin America, Historyofeducation, University teaching unionism

Abstract

The article compares elements on the formation of the university teaching union entities of four Latin American countries (Argentina, Brazil, Colombia and Mexico): genesis, organization and trajectory. It is structured from the testimonies of teachers participating in the union and political life of these entities, as well as the documentary analysis (primary and secondary) collected during the trips. The analysis of union and political activity prioritizes the period of implementation of neoliberal counter-reforms during the 1990s, which despite being characterized by the expansion of enrollment, courses and disciplines, resulted in a clear setback to that of university autonomy, student assistance and in the degradation of teaching and research conditions, with the consequent intensification, precariousness and greater control of teaching work. Simultaneously, the imposed neoliberal model directed the formation of labor to the market and aimed to increase the cultural and technological dependence on the developed ones.

 

Downloads

Download data is not yet available.
 PlumX Metrics

References

BANCO MUNDIAL. La enseñanza superior: Las lecciones derivadas de la experiência. Washington: 1995 (versão em espanhol). Disponível em: < http://firgoa.usc.es/drupal/files/010-1344Sp.pdf>. Acessado em: 05 de mar.de 2015. 23:19.
BAIGORRIA, Cláudia. Docentes universitarios arrancan el ciclo con una semana de paros. Central de trabajadores de la Argentina. Buenos Aires, ano X, nº108, mar/2015.
BASURTO, Jorge. Los movimientos sindicales en la UNAM. México D.F. : UNAM/Instituto de Investigações Sociais, 1997. 289p.
BECERRA, Ligia Alba Melo; RAMOS F., Jorge Enrique; SANTAMARIA, Pedro Oswaldo Hernández. La Educación Superior em Colombia: Situácion Actual y Análises de Eficiencia. Borradores de economía, num.808. Bogotá: Banco de la Colombia, 2014, 49 p.
CENTRAL UNITÁRIA DOS TRABALHADORES (CUT). Cartaz. Documento iconográfico com denúncia sobre mortes, assassinatos e torturas de militantes sindicais. 2015. Bogotá. Acervo do autor.
CHOMSKY, Noam. Sobre el trabajo acadêmico, el asalto neoliberal a las universidades y cómo debería ser la educación superior. Revista Lectiva n.24. Associação de Professores da Universidade de Antioquia. Asoprudea. Medelin: dez de 104. pp.23-31.
CONADU HISTORICA. Federação Nacional de Docentes, Investigadores e Criadores Universitários. El sindicalismo docente universitario: Aportes a la Reconstrucción colectiva desde CONADU HISTORICA (1971-2011). Buenos Aires: Ediciones CONADU HISTORICA e CTA (Central de Trabalhadores da Argentina), 2011. 149p.
CUNHA, Luiz Antonio. A universidade temporã: O ensino superior, da Colônia à Era Vargas. 3ed. São Paulo: Editora Unesp, 2007a. 305p.
_________________. A universidade crítica: O ensino superior na república populista. 3ed. São Paulo: Editora Unesp, 2007b. 216p.
DONATONI, Alaíde Rita. Trajetória do ANDES: Velho/Novo espaço da educação não formal. Anais do VI congresso luso brasileiro de história da educação. Uberlândia: 17 a 20 de abril de 2006. Disponível in: http://www2.faced.ufu.br/colubhe06/anais/arquivos/programacaoindividuais8.htm>. Acessado em 20/01/2016. 9:08h.
GENTILI, Pablo; SUÁREZ, Daniel. Conflitos educacionais na América Latina. Em GENTILI, Pablo; SUÁREZ, Daniel. (orgs.) Reforma educacional e luta democrática: um debate sobre a ação sindical docente na América Latina. São Paulo: Cortez Editora, 2004. p. 21-46.
JOHNSTONE, D.Bruce; ARORA, Alka; EXPERTON, William. Financiamiento y gestión de la enseñanza superior: Informe sobre los progresos de las reformas en el mundo. Washington, D.C. 1998. Disponível em: < http://www-wds.worldbank.org/external/default/WDSContentServer/WDSP/IB/2012/11/13/000425962_20121113172945/Rendered/PDF/NonAsciiFileName0.pdf>. Acessado em 10/12/2015. 16:45h.
LECHUGA, Maria Teresa; RAMOS, Arturo. Magister Changarrization: los nuevos sujetos académicos y el trabajo precario em la educación superior. 2. ed. México D.F. : STUNAM/Red Tap/Cultura, Trabajo y Democracia/GIIS, 2012.
LEHER, Roberto. Reforma Universitária de Córdoba, noventa anos. Um Acontecimento Fundacional para a Universidade Latino-americanista. Disponível in: http://biblioteca.clacso.edu.ar/ar/libros/grupos/reforAboit/07leher.pdf. Acesso em 06/09/2015 às 17h31m.
SHELA. Sociedade de História da Educação da América Latina. Lucha por la democracia y formación profesional crítica: El colectivo de reflexión universitaria en la Universidad de Guadalajara. Memoria del X Congreso Internacional de la Sociedad de Historia de la Educación Latinoamericana. Puerto Vallarta: out/2014, pp. 136-153.
SGUISSARDI, Valdemar. Reforma universitária no Brasil – 1995-2006: precária trajetória e incerto futuro. Educ. Soc., Campinas, vol. 27, n. 96 - Especial, p.1021-1056, out. 2006. Disponível em:< http://www.scielo.br/pdf/es/v27n96/a18v2796.pdf>. Acessado em 20/01/2016. 17:03h.
VALENCIA, Léon; OSPINA, Juan Carlos Celis. Sindicalismo asesinado: reveladora investigación sobre la guerra contra los sindicalistas colombianos. Cota: Random House Mondadori, 2012. 253p.

Published

2019-12-02

How to Cite

BAUER, C.; PAIVA, L. University teacher union and the neoliberal university counterfeit: cases of Argentina, Brazil, Colombia and Mexico. Formação Docente – Revista Brasileira de Pesquisa sobre Formação de Professores, [S. l.], v. 11, n. 22, p. 143–156, 2019. DOI: 10.31639/rbpfp.v11i22.262. Disponível em: https://revformacaodocente.com.br/index.php/rbpfp/article/view/262. Acesso em: 3 jul. 2024.