Formação de professores na America Latina: apontamentos introdutórios

Authors

  • celia maria fernandes nunes UFOP
  • Regina Magna Bonifácio Araújo Universidade Federal de Ouro Preto

DOI:

https://doi.org/10.31639/rbpfp.v12i23.300
Abstract views: 1485 / PDF downloads: 1623

Abstract

Research on teacher education has been a prominent theme in both Brazil and Latin America. In this article we intend to present the Dossier that is part of this issue of the Teacher Training Magazine, as well as to highlight some aspects that sometimes approach, sometimes distance the countries object of these reflections. This study involved six countries, namely Brazil, Peru, Argentina, Colombia, Uruguay and Chile. The choice was based as much on the diversity of the formation processes evidenced in each country as on the proximity with the invited researchers. Even with the advances that each country has signaled in relation to the training of its teachers, governments in Latin America will still need to invest in the training and professional enhancement of teachers, as an important and decisive step in improving the quality of education offered, as well as reducing social inequalities facing each regional context.

 

Downloads

Download data is not yet available.
 PlumX Metrics

References

AZEVEDO. A; NUNES,C; BONIFACIO, R. M. Professores em início de carreira: Políticas publicas no contexto da America Latina. Formação Docente, Belo Horizonte, v. 06, n. 10, p. 31-44, jan./jun. 2014

ALLIAUD, Andrea. Los maestros y su historia: los orígenes del magisterio argentino. Biblioteca Política Argentina. Buenos Aires: Centro Editor de América Latina, 1993.

ELACQUA, G.; HINCAPIÉ, D.; VEJA, E. ALFONSO, M. Profissão: professor na América Latina: Por que a docência perdeu prestígio e como recuperá-lo. New York: BID, 2018.

GATTI, E. Sistema de formação de professores no Uruguai. In: OLIVEIRA, D.A.; DUARTE, A.M.C.; VIEIRA, L.M.F. Dicionário: trabalho, profissão e condição docente. Belo Horizonte: UFMG/Faculdade de Educação, 2010.

HERNANI , M. de L. A, C.; GONÇALVES, S. da R. V. A formação de professores no Peru e no Brasil: aproximações e diferenças. Revista Educación Vol. XXVII, N° 52, marzo 2018, pp. 26-45.

JAEGER JÚNIOR, A. Mercosul e a livre circulação de pessoas. São Paulo: Editora LTr, 2000.

PAIVA, E. V. de; ARAÚJO, F. M. de B. A política de formação de professores da Unesco no Projeto Principal de Educação para América Latina e Caribe. Educação, Porto Alegre, v. 31, n. 3, p. 217-222, set./dez. 2008.

PIMENTA, Selma Garrido; ANASTASIOU, Lea das Graças Camargo. Docência no ensino superior. São Paulo: Cortez, 2008

SOTO ARANGO, D. Ciencias de la educación y pedagogía. un debate inconcluso en las facultades de educación en Colombia. Revista @mbienteeducação. Universidade Cidade de São Paulo Vol. 6 - nº 2 jul/dez, 2013 - 147-166

URUGUAY. Ley n° 18.437, de 12 de diciembre de 2008: Díctanse normas en materia de educación. Montevideo, 2008 Disponível em: https://www.impo.com.uy/bases/leyes-originales/18437-2008. Acesso em: 09 jan. 2020.

YANG, Rui. Comparação entre políticas. IN: BRAY, Mark; ADAMSON, Bob; MASON, Mark (Orgs.). Pesquisa em Educação Comparada: abordagens e métodos. Brasília: Liber Livro, 2015. 319-344.

Published

2020-02-21

How to Cite

FERNANDES NUNES, C. M.; ARAÚJO, R. M. B. Formação de professores na America Latina: apontamentos introdutórios. Formação Docente – Revista Brasileira de Pesquisa sobre Formação de Professores, [S. l.], v. 12, n. 23, p. 11–20, 2020. DOI: 10.31639/rbpfp.v12i23.300. Disponível em: https://revformacaodocente.com.br/index.php/rbpfp/article/view/300. Acesso em: 22 nov. 2024.