When queer children question teachers

Authors

  • Paulo Nogueira Faculdade de Educação da UFMG

DOI:

https://doi.org/10.31639/rbpfp.v12i24.341
Abstract views: 702 / PDF downloads: 705

Abstract

The present essay proposes as reflection on gender relationships and aspects of sexual diversity, starting with the input from a television episode, a text by Eve Sedgwick and another by Giancarlo Cornejo, two pieces by visual artist Bia Leite, and Internet posts by journalist Iran Giusti: enunciations about effeminate young boys. We postulate that analyzing so-called “queer children” can help us understand the gender hierarchies that cause and sustain the asymmetry between different social positions. Thus, starting with this line of analysis, school and the training of teachers are put into question, in order to reflect on how one should position oneself regarding those children as expressions of difference.

Downloads

Download data is not yet available.
 PlumX Metrics

References

BERSANI. Leo. Homos. Buenos Aires: Editora Manantial. 1998, p. 206.
BUTLER, Judit. Corpos que pesam: sobre os limites discursivos do “sexo”. In.: LOURO: Guacira. (org.) O corpo Educado: pedagogias da sexualidade. 1999, p. 176.
BUTLER, Judith. Mecanismos psíquicos del poder: teorías sobre la sujeción. Madrid: Ediciones Cátedra, 2001, p. 213.
BUTLER, Judith. Problemas de gênero: feminismo e subversão da identidade. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2003. 236 p.
BUTLER, Judith. Vida precaria: el poder del duelo y laviolencia. Buenos Aires: Paidós, 2009. p.192.
CORNEJO, Giancarlo. La guerra declarada contra el niño afeminado: uma autoetnografia “queer”. Disponível em https://revistas.flacsoandes.edu.ec/iconos/article/view/747/727. Visualizado em: 29 abr. 2020.
DERRIDA, Jacques. A escritura e a diferença. São Paulo: Editora Perspectiva. 2002, p. 252.
DICIONÁRIO HOUAISS. Disponível em https://houaiss.uol.com.br/pub/apps/www/v5-2/html/index.php. Visualizado em: 29 abr. 2020.
EPSTEIN, Débora; JOHNSON, Richard. Sexualidades e institución escolar. Madrid: EdicionesMorata; Coruña: Ediciones Paideia. 2000, p. 231.
ERIBON, Didier. Reflexões sobre a questão gay. Rio de Janeiro: Companhia de Freud, 2008. 445p.
FOUCAULT, Michel. História da sexualidade: a vontade de saber. Rio de Janeiro: Graal, 10ª ed., 1990a, p. 152.
FOUCAULT, Michel. História da sexualidade: o uso dos prazeres. Rio de Janeiro: Graal, 6ª ed., 1990b, p. 232.
GREEN, James; QUINALHA, Renan; CAETANO, Márcio; FERNANDES, Marisa; (orgs) Historia do movimento LGBT no Brasil. São Paulo: Alameda. 2018. p. 536.
HALPERIN, David. How to do the History of Homosexuality. Chicago/London: The Universityof Chicago Press. 2002, p. 208.
HESS. Remi. La socianalyse. Paris: EditionsUniversitaires. 1975, 113p.
JIMENEZ, Rafael; Manifiestos gays, lesbianos, y queer: testimonios de uma lucha (1969 – 1994), Barcelona: Icaria. 2009. p.268.
NÓVOA, António. O Passado e o presente dos professores. In.: NÓVOA, António. (org.) Profissão professor. Porto: Porto Editora. 1991. 11 – 32p.
SEDGWICK, Eve. “How to Bring Your Kids Up Gay”. In WARNER. Michael. (org.) Fear of a Queer Planet: Queer Politics and Social Theory. Minneapolis / London: University of Minnesota Press, 1993, p. 69-81.
SEDGWICK, Eve. Epistemologia do armário. Disponível em https://www.scielo.br/pdf/cpa/n28/03.pdf. Visualizado em 4 de maio de 2020.
TREVISAN, João Silvério. Devassos no paraíso. 3. ed. rev. e ampl. Rio de Janeiro: Record, 2000. p.586.
VARELA, Julia;URIA, Fernando Alvarez; A maquinaria escolar, In.: Teoria e Educação. Porto Alegre: Pannonica Editora. nº 6. 1992. 68 96 p.
WELZER-LANG, Daniel. A construção do masculino: dominação das mulheres e homofobia. Disponível em http://www.scielo.br/pdf/ref/v9n2/8635.pdf. Visualizado em: 29 abr. 2020.
WINKLER, John. Las coacciones del deseo: antropologia del sexo y el gênero em laantiguaGrecia. Buenos Aires: Manantial. 1994, p. 307.

Published

2020-08-07

How to Cite

NOGUEIRA, P. When queer children question teachers. Formação Docente – Revista Brasileira de Pesquisa sobre Formação de Professores, [S. l.], v. 12, n. 24, p. 105–120, 2020. DOI: 10.31639/rbpfp.v12i24.341. Disponível em: https://revformacaodocente.com.br/index.php/rbpfp/article/view/341. Acesso em: 3 jul. 2024.