Teaching training for ethnic-racial relationships: what do high school sociology teachers say?
DOI:
https://doi.org/10.31639/rbpfp.v13i27.476Abstract
This article presents the results of a master's research in education, carried out between 2018 and 2019, which aimed to understand how classes and activities proposed by high school sociology professors have contributed to the development of an education in ethnic-racial relations with a view to implementation of Law 10639/03. The theme of teacher education and ethnic-racial relations was recurrently present in the research. This article addresses the implications of this law for teacher training considering the guidelines that guide this training. Seven (7) high school sociology teachers working in the capital of Minas Gerais and the Metropolitan Region of Belo Horizonte were interviewed. The research data reveal that, despite the mandatory teaching of African history and Afro-Brazilian culture, the initial training experienced by the research subjects does not satisfactorily address the theme.
Downloads
References
ANDRADE, Maíra Pires. A branquitude e a colonialidade na prática docente na educação básica (2000-2015). Revista da ABPN • v. 10, Ed. Especial - Caderno Temático: História e Cultura Africana e Afrobrasileira – lei 10.639/03 na escola. Goiânia, maio de 2018, p. 238-264.
BRASIL. Conselho Nacional de Educação. Resolução CNE/CP nº 2, de 20 de dezembro de 2019. Define as Diretrizes Curriculares Nacionais para a Formação Inicial de Professores para a Educação Básica e institui a Base Nacional Comum para a Formação Inicial de Professores da Educação Básica (BNC-Formação). 2019.
BRASIL. Conselho Nacional de Educação. Resolução CNE/CP n. 02/2015, de 1º de julho de 2015. Define as Diretrizes Curriculares Nacionais para a formação inicial em nível superior (cursos de licenciatura, cursos de formação pedagógica para graduados e cursos de segunda licenciatura) e para a formação continuada. Brasília, Diário Oficial [da] República Federativa do Brasil, seção 1, n. 124, p. 8-12, 02 de julho de 2015.
BRASIL. MEC/SECAD. Educação anti-racista : caminhos abertos pela lei federal Nº 10.639/03. Secretaria de Educação Continuada, Alfabetização e Diversidade. Brasília. 2005. 236 p. (Coleção Educação para todos).
BRASIL. MEC. Lei no 10.639, de 9 de janeiro de 2003.
Altera a Lei no 9.394, de 20 de dezembro de 1996, que estabelece as diretrizes e bases da educação nacional, para incluir no currículo oficial da Rede de Ensino a obrigatoriedade da temática "História e Cultura Afro-Brasileira", e dá outras providências. 2003.
BRASIL. Conselho Nacional de Educação. Resolução cne/cp 1, de 18 de fevereiro de 2002. Institui Diretrizes Curriculares Nacionais para a Formação de Professores da Educação Básica, em nível superior, curso de licenciatura, de graduação plena. 2002.
COELHO, Wilma de Nazaré Baía. Formação de professores e relações étnico-raciais (2003-2014): produção em teses, dissertações e artigos. Educ. rev. Curitiba, v. 34, n. 69, p. 97-122, jun. 2018. Disponível em <http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-40602018000300097&lng=pt&nrm=iso>. https://doi.org/10.1590/0104-4060.57233
GOMES, Nilma Lino. Relações étnico-raciais, educação e descolonização dos currículos. Currículo sem Fronteiras, v.12, n.1, pp. 98-109, Jan/Abr 2012.
GOMES, Nila Lino. Diversidade étnico-racial como direito à educação: a Lei nº 10.639/03 no contexto das lutas políticas da população negra no Brasil. Belo Horizonte: XV Encontro Nacional de Didática e Prática de Ensino, ENDIPE, 2010(no prelo). 2010.
GONÇALVES e SILVA, Petronilha Beatriz; BARBOSA, Lúcia Maria de Assunção (Orgs.). O Pensamento Negro em Educação no Brasil: expressões do movimento negro. São Carlos, SP: EdUFSCar, 1997.
HOOKS, Bell. Ensinando a transgredir: a educação como prática da liberdade. São Paulo: Martins Fontes, 2017.
MIGNOLO, Walter D. Colonialidade; o lado mais escuro da modernidade. Rev. bras. Ci. Soc., São Paulo , v. 32, n. 94, e329402, 2017 . Disponível em <http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-69092017000200507&lng=pt&nrm=iso. https://doi.org/10.17666/329402/2017.
MOREIRA, Adilson. Racismo recreativo. São Paulo: Editora Jandaíra, 2019.
MUNANGA, Kabengele (Org.). Apresentação Superando o racismo na escola. [Brasília]: Ministério da Educação, Secretaria de Educação Continuada, Alfabetização e Diversidade, 1999. 204p.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright belongs exclusively to the authors. The license rights used by the journal are the Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) license: sharing (copying and distribution of material in any medium or format) and adaptation (remixing), transformation and creation of material from the content are allowed.