Research in Education and the field of teacher training:

dialogues with Marli André

Authors

  • Bernardete Fundação Carlos Chaga

DOI:

https://doi.org/10.31639/rbpfp.v13i28.546
Abstract views: 2011 / PDF downloads: 1423

Abstract

The article deals with conceptual questions about aspects of the delimitation of the field of scientific investigation, as well as questions related to research in the formation of educators. These themes were the object of intense exchanges with Marli André during our academic experiences and research partnerships. Aspects related to the validity and consistency of scientific production are discussed, discussing the variety of possibilities arising from the use of qualitative methods in research in education and on teacher training, as well as the social and educational concerns raised by a closer researcher-researched and researcher-context approach.

Downloads

Download data is not yet available.
 PlumX Metrics

References

DELEUZE, Gilles; GUATTARI, Félix. Mil platôs: capitalismo e esquizofrenia. 1. ed. São Paulo: Editora 34, v.1, 1995.

DELEUZE, G.; GUATTARI, F. Mil platôs: capitalismo e esquizofrenia. 1. ed. São Paulo: Editora 34, v.2, 1997.

GATTI, B. A. Algumas considerações sobre procedimentos metodológicos nas pesquisas educacionais. Eccos Revista Científica, UNINOVE, São Paulo, N. 1, 1999, p.63 – 79.
GATTI, B.A.; ANDRÉ, M. E. D. A. A relevância dos métodos de pesquisa qualitativa em Educação no Brasil. In: WELLER, W.; PFAFF, N. (orgs). Metodologias da Pesquisa Qualitativa em Educação. Petrópolis, R. J: Vozes. p.29-38, 2010.
NEUSCHARANK, A; DALMASO, A. C.; OLIVEIRA, M.O. Agenciamento cartografia-garimpagem: um modo de produzir pesquisa em educação. Educação, Porto Alegre, v. 42, n. 1, p. 3-11, jan.-abr. 2019.
OLIVEIRA, I.B. Aprendendo a ler/ver/ouvir as práticas das professoras no cotidiano escolar. In: Seminário Internacional III, Editora D. P & A, 2005, 1cd-rom.
OLIVEIRA, I.B., ALVES, N. A importância do diálogo entre as múltiplas formas de fazer pesquisa em Educação: sobre as relações possíveis entre práticas e teorias. Educação & Linguagem, UMESP, v.9, n.14, São Bernardo do Campo, 2006, p. 59-89.
PASSOS, E.; KASTRUP, V.; ESCÓSSIA, L. (org.). Pistas do método da cartografia: pesquisa-intervenção e produção de subjetividade. 4. ed., Ed. Sulina, Porto Alegre: 2015.
PESCE, M.K.; ANDRÉ, M.E.D.A. Formação do professor pesquisador na perspectiva do professor formador. Formação Docente: Revista Brasileira de Pesquisa sobre Formação Docente. Belo Horizonte, v. 04, n. 07, jul./dez. 2012, p. 39-50. Disponível em http://formacaodocente.autenticaeditora.com.br Acesso: 04/09/2021.
SANTOS, B.de S. A crítica da razão indolente: contra o desperdício da experiência. Cortez Editora, São Paulo, 2000.
SCHURMANS, M.-N. Les sciences de l’éducation : fantôme, agrégat, prototype ou idéal-type? In : Hofstetter, R.,Schneuwly, B. (ed.) Le pari des sciences de l’éducation. Raisons éducatives, 98 : 1-2, Paris-Bruxelles, De Boeck Université, 1998.

Published

2021-12-01

How to Cite

BERNARDETE ANGELINA. Research in Education and the field of teacher training: : dialogues with Marli André. Formação Docente – Revista Brasileira de Pesquisa sobre Formação de Professores, [S. l.], v. 13, n. 28, p. 47–56, 2021. DOI: 10.31639/rbpfp.v13i28.546. Disponível em: https://revformacaodocente.com.br/index.php/rbpfp/article/view/546. Acesso em: 22 jul. 2024.