MARLI ANDRÉ – THE LEGACY OF AN INTELLECTUAL WOMAN OF OUR TIME AND SPACE

Authors

  • Eurize Pessanha Universidade Federal da Grande Dourados

DOI:

https://doi.org/10.31639/rbpfp.v13i28.548
Abstract views: 1449 / PDF downloads: 549

Abstract

This text sought to highlight the legacy of the intellectual woman Marli André based on the texts in which she disseminated her ideas and influenced many researchers in the areas of Didactics, Practice and Teacher Training, Qualitative Research. The titles of 111 articles published in journals registered in the researcher's Curriculum Lattes were analyzed to verify how the titles of the publications and the vehicles in which she published enunciate the trajectory of the researcher. It is concluded that Marli André is an intellectual woman of education whose legacy goes beyond her writings because the research groups she created and in which she participated, her students and supervisees, continue to generate intellectual production and train new researchers and teachers, consolidating this legacy. The proposal is set out to continue this work of analyzing the trajectory of knowledge production of intellectual women in education in our space and time.

Downloads

Download data is not yet available.
 PlumX Metrics

References

ANDRADE, C. D. de, Poesia e Prosa em um volume. Rio de Janeiro: Editora Nova Aguilar, 1979.

ANDRE, M. E.D.A. A Abordagem Etnográfica: Uma Nova Perspectiva na Avaliação Educacional. In Tecnologia Educacional, Rio de Janeiro, v. 24, p. 9-12, 1978.

ANDRE, M. E.D.A.. Análise de pesquisas sobre Formação de professores: um exercício coletivo. In Psicologia da Educação, São Paulo, v. 10/11, p. 139-153, 2000.

ANDRE, M. E.D.A.. A Complexa Relação entre Pesquisa e Políticas Públicas no Campo da Formação de Professores. In Educação (PUCRS), Porto Alegre, v. 32, p. 270-276, 2009.

ANDRE, M. E.D.A.. Formação de professores: a constituição de um campo de estudos. In Educação (PUCRS), v.33, p. 06-18, 2010.

ANDRE, M. E.D.A.. Políticas de apoio aos docentes em estados e municípios brasileiros: dilemas na formação de professores. In Educar em Revista , Curitiba, v. 50, p. 35-49, 2013.

ANDRÉ, Marli. Políticas de valorização do trabalho docente no Brasil: algumas questões. In Ensaio (FundaçãoCesgranrio), Rio de Janeiro, v. 23, p. 213-230, 2015.

ANDRE, M. E.D.A.; ANDERSON, T. . The Development and Evaluation of a Self Questioning Study Tecnique. In Readingresearch Quaterly, Newark/DE-USA, v. 14, n.4, p. 605-623, 1979.

ANDRÉ, M. A jovem pesquisa educacional brasileira (, 2006). In Diálogo Educ., Curitiba, v. 6, n.19, p.11-24, set./dez. 2006.

ANDRE, M. E.D.A.; O que dizem as pesquisas nas salas de aula do Primeiro Grau?. In Forum Educacional, Rio de Janeiro, n.4, p. 83-91, 1978.

ANDRE, M. E.D.A.; Um estudo da interação professor aluno na segunda série do primeiro grau. In Cadernos de Pesquisa (Fundação Carlos Chagas), São Paulo: n.28, p. 21-25, 1979.

CERTEAU, M. de. A escrita da história (2a ed.). Rio de Janeiro: Forense Universitária. 2002.

CRUZ, Giseli B.; ANDRE, M. E.D.A. O Ensino de Didática e o aprendizado da docência na visão de professores formadores. In Revista Diálogo Educacional (PUCPR) Curitiba. 12, p. 77-99, 2014.

HOUAISS, A. Dicionário Houaiss da Língua Portuguesa. Rio de Janeiro: Editora Objetiva Ltda, 2009

LACERDA, CECILIA ROSA ; ANDRE, MARLI ELIZA . Mestrados profissionais em rede: contribuições e desafios para a formação docente. In Revista da FAEEBA- educação e contemporaneidade, Salvador, v. 29, p. 45-60, 2020.

MAGALHÃES, J. Intelectuais e história da educação em Portugal e Brasil. In Cadernos de História da Educação, Uberlândia, v.15, n.1, p. 299-322, jan.-abr. 2016.

MEIRELLES, C. Obra Poética. 2a Ed. Rio de Janeiro: José Aguilar Editora, 1967.

MICELI, S. “Intelectuais e Classes Dirigentes no Brasil (1920-45)”, in Inteectuais à Brasileira. São Paulo, Companhia das Letras, pp. 69-291. 1979.

ORLANDO, E. de A.). Mulheres Intelectuais: onde elas estão em nossa História? In Intelectuais e Educação: contribuições teóricas à História da Educação, Evelyn de Almeida Orlando; Peri Mesquida (Orgs.) -- Porto Alegre, RS: Editora Fi, 2021

PESSANHA, E. C. Professor primário: ascensão e queda de uma categoria profissional filiada às camadas médias, Tese de Doutorado. Programa de Pós-graduação em Educação, Universidade de São Paulo. 1992.

PESSANHA, E. C. Marli Elisa Dalmazo Afonso de André: rigor e trabalho coletivo legitimam a pesquisa. In BARRETTO, E. S. DE S. FCC, CONSELHO ; CRUZ, G. B. da ; LUDKE, M. ;. MARLI ANDRE. CADERNOS DE PESQUISA, São Paulo: v. 51, p. 1-21, 2021

SIRINELLI, J. F. Os intelectuais in: RÉMOND, René. Por uma história política. Rio de Janeiro: Ed. UFRJ/Ed. FGV, 1996.

XAVIER, L. N.. Interfaces entre a história da educação e a história social e política dos intelectuais: conceitos, questões e apropriações. In: GOMES, Angela Maria de Castro; HANSEN, Patrícia Santos (Org.). Intelectuais mediadores: práticas culturais e ação política. 1. ed. Rio de janeiro: Civilização Brasileira, 2016.

Published

2021-12-01

How to Cite

PESSANHA, E. MARLI ANDRÉ – THE LEGACY OF AN INTELLECTUAL WOMAN OF OUR TIME AND SPACE. Formação Docente – Revista Brasileira de Pesquisa sobre Formação de Professores, [S. l.], v. 13, n. 28, p. 67–78, 2021. DOI: 10.31639/rbpfp.v13i28.548. Disponível em: https://revformacaodocente.com.br/index.php/rbpfp/article/view/548. Acesso em: 21 nov. 2024.