MARLI ANDRÉ – THE LEGACY OF AN INTELLECTUAL WOMAN OF OUR TIME AND SPACE
DOI:
https://doi.org/10.31639/rbpfp.v13i28.548Abstract
This text sought to highlight the legacy of the intellectual woman Marli André based on the texts in which she disseminated her ideas and influenced many researchers in the areas of Didactics, Practice and Teacher Training, Qualitative Research. The titles of 111 articles published in journals registered in the researcher's Curriculum Lattes were analyzed to verify how the titles of the publications and the vehicles in which she published enunciate the trajectory of the researcher. It is concluded that Marli André is an intellectual woman of education whose legacy goes beyond her writings because the research groups she created and in which she participated, her students and supervisees, continue to generate intellectual production and train new researchers and teachers, consolidating this legacy. The proposal is set out to continue this work of analyzing the trajectory of knowledge production of intellectual women in education in our space and time.
Downloads
References
ANDRE, M. E.D.A. A Abordagem Etnográfica: Uma Nova Perspectiva na Avaliação Educacional. In Tecnologia Educacional, Rio de Janeiro, v. 24, p. 9-12, 1978.
ANDRE, M. E.D.A.. Análise de pesquisas sobre Formação de professores: um exercício coletivo. In Psicologia da Educação, São Paulo, v. 10/11, p. 139-153, 2000.
ANDRE, M. E.D.A.. A Complexa Relação entre Pesquisa e Políticas Públicas no Campo da Formação de Professores. In Educação (PUCRS), Porto Alegre, v. 32, p. 270-276, 2009.
ANDRE, M. E.D.A.. Formação de professores: a constituição de um campo de estudos. In Educação (PUCRS), v.33, p. 06-18, 2010.
ANDRE, M. E.D.A.. Políticas de apoio aos docentes em estados e municípios brasileiros: dilemas na formação de professores. In Educar em Revista , Curitiba, v. 50, p. 35-49, 2013.
ANDRÉ, Marli. Políticas de valorização do trabalho docente no Brasil: algumas questões. In Ensaio (FundaçãoCesgranrio), Rio de Janeiro, v. 23, p. 213-230, 2015.
ANDRE, M. E.D.A.; ANDERSON, T. . The Development and Evaluation of a Self Questioning Study Tecnique. In Readingresearch Quaterly, Newark/DE-USA, v. 14, n.4, p. 605-623, 1979.
ANDRÉ, M. A jovem pesquisa educacional brasileira (, 2006). In Diálogo Educ., Curitiba, v. 6, n.19, p.11-24, set./dez. 2006.
ANDRE, M. E.D.A.; O que dizem as pesquisas nas salas de aula do Primeiro Grau?. In Forum Educacional, Rio de Janeiro, n.4, p. 83-91, 1978.
ANDRE, M. E.D.A.; Um estudo da interação professor aluno na segunda série do primeiro grau. In Cadernos de Pesquisa (Fundação Carlos Chagas), São Paulo: n.28, p. 21-25, 1979.
CERTEAU, M. de. A escrita da história (2a ed.). Rio de Janeiro: Forense Universitária. 2002.
CRUZ, Giseli B.; ANDRE, M. E.D.A. O Ensino de Didática e o aprendizado da docência na visão de professores formadores. In Revista Diálogo Educacional (PUCPR) Curitiba. 12, p. 77-99, 2014.
HOUAISS, A. Dicionário Houaiss da Língua Portuguesa. Rio de Janeiro: Editora Objetiva Ltda, 2009
LACERDA, CECILIA ROSA ; ANDRE, MARLI ELIZA . Mestrados profissionais em rede: contribuições e desafios para a formação docente. In Revista da FAEEBA- educação e contemporaneidade, Salvador, v. 29, p. 45-60, 2020.
MAGALHÃES, J. Intelectuais e história da educação em Portugal e Brasil. In Cadernos de História da Educação, Uberlândia, v.15, n.1, p. 299-322, jan.-abr. 2016.
MEIRELLES, C. Obra Poética. 2a Ed. Rio de Janeiro: José Aguilar Editora, 1967.
MICELI, S. “Intelectuais e Classes Dirigentes no Brasil (1920-45)”, in Inteectuais à Brasileira. São Paulo, Companhia das Letras, pp. 69-291. 1979.
ORLANDO, E. de A.). Mulheres Intelectuais: onde elas estão em nossa História? In Intelectuais e Educação: contribuições teóricas à História da Educação, Evelyn de Almeida Orlando; Peri Mesquida (Orgs.) -- Porto Alegre, RS: Editora Fi, 2021
PESSANHA, E. C. Professor primário: ascensão e queda de uma categoria profissional filiada às camadas médias, Tese de Doutorado. Programa de Pós-graduação em Educação, Universidade de São Paulo. 1992.
PESSANHA, E. C. Marli Elisa Dalmazo Afonso de André: rigor e trabalho coletivo legitimam a pesquisa. In BARRETTO, E. S. DE S. FCC, CONSELHO ; CRUZ, G. B. da ; LUDKE, M. ;. MARLI ANDRE. CADERNOS DE PESQUISA, São Paulo: v. 51, p. 1-21, 2021
SIRINELLI, J. F. Os intelectuais in: RÉMOND, René. Por uma história política. Rio de Janeiro: Ed. UFRJ/Ed. FGV, 1996.
XAVIER, L. N.. Interfaces entre a história da educação e a história social e política dos intelectuais: conceitos, questões e apropriações. In: GOMES, Angela Maria de Castro; HANSEN, Patrícia Santos (Org.). Intelectuais mediadores: práticas culturais e ação política. 1. ed. Rio de janeiro: Civilização Brasileira, 2016.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright belongs exclusively to the authors. The license rights used by the journal are the Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) license: sharing (copying and distribution of material in any medium or format) and adaptation (remixing), transformation and creation of material from the content are allowed.