Percepção docente sobre a formação inclusiva no ensino superior

Authors

DOI:

https://doi.org/10.31639/rbpfp.v14i31.586
Abstract views: 422 / PDF downloads: 298

Abstract

This study, with a qualitative approach, aimed to investigate and analyze what higher education professors consider would be ideal for a good training to work with students with disabilities. Data collection took place through a questionnaire sent to professors from three higher education institutions in the south of Minas Gerais. Through content analysis according to Bardin (2016), we show that in the teachers' perception, a good teacher training in the inclusive perspective would take place through: I-Course, Seminar, Workshop and Forum; II- Continuing Education; III- Practical experience; IV- Undergraduate and postgraduate curriculum matrix; V-Research and Study. For the most part (50%), it is noted that the teacher's perception restricts training only in the sense of training. However, training has a much broader meaning than just enabling. Therefore, there is a need for teacher training that goes far beyond training and encompasses a three-dimensional approach to teaching, extension and research.

Downloads

Download data is not yet available.
 PlumX Metrics

References

ARRUDA, A. T. F. F. P.; CASTRO, E. L. de; BARRETO, R. F. de. Inclusão no ensino superior: um desafio para a docência. Ensino em Perspectivas, Fortaleza, v. 1, n. 2, p. 1-6, 2020. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/ensinoem perspectivas/article/view/4534. Acesso em: 23 jul. 2021.

BARDIN, L. Análise de conteúdo. São Paulo: Edições 70, 2016.

BERNI, V. U. da S.; OMODEI, J. D. Educação inclusiva x formação docente: dificuldades encontradas frente ao desafio da adequação curricular. Pedagogia em Foco, v. 11, n. 6, p. 41-56, 2016. Disponível em: http://revista.facfama.edu.br/index.php/PedF/article/view/224. Acesso em: 2 abr. 2021.

BOTELHO, D. H. de O.; OLIVEIRA, V. M. de. Desafios da inclusão no ensino superior: narrativas de uma universitária com Síndrome de Down. Revista Valore, [s. l.], v. 5, p. 156-170, 2019. Edição especial. Disponível em: https://docs.google.com/viewerng/viewer?url=https://revistavalore.emnuvens.com.br/valore/article/viewFile/408/312. Acesso em: 23 jul. 2021.

BRASIL. [Constituição (1988)]. Constituição da República Federativa do Brasil de 1988. Brasília, DF: Presidência da República, 1988. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/constituicao/constituicaocompilado.htm. Acesso em: 24 nov. 2021.

BRASIL. Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da Educação Nacional. Diário Oficial da União, Brasília, DF, p.1, dez. 1996. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9394.htm. Acesso em: 24 nov. 2021.

BRASIL. Lei n° 13.146, de 6 de julho de 2015. Institui a Lei Brasileira de Inclusão da Pessoa com Deficiência (Estatuto da Pessoa com Deficiência). Diário Oficial da União, Brasília, DF, p. 2, 7 jul. 2015. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ ccivil_03/_ato2015-2018/2015/lei/l13146.htm. Acesso em: 28 set. 2020.

BRASIL. Lei nº 12.319, de 1 de setembro de 2010. Regulamenta a profissão de Tradutor e Intérprete da Língua Brasileira de Sinais- LIBRAS. Diário Oficial da União, Brasília, DF, p. 1, 1 set. 2010. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ ccivil_03/_ato2007-2010/2010/lei/l12319.htm. Acesso em: 04 ago. 2021.

BRASIL. Lei nº 12.976, de 4 de abril de 2013. Altera a lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996, que estabelece as diretrizes e bases da educação nacional, para dispor sobre a formação dos profissionais da educação e dar outras providências. Diário Oficial da União: seção 1, Brasília, DF, ano 65, p. 1-, 5 abr. 2013. Disponível em: https://www.in.gov.br/materia/-/asset_publisher/Kujrw0TZC2Mb/content/id/ 30037356/do1-2013-04-05-lei-n-12-796-de-4-de-abril-de-2013-30037348. Acesso em: 28 out. 2020.

BRASIL. Lei nº 13.632, de 6 de março de 2018. Altera a Lei nº 9.394, de 20 de Dezembro de 1996 (Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional), para dispor sobre educação e aprendizagem ao longo da vida. Diário Oficial da União, Brasília, DF, p. 1, 7 mar. 2018. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato20152018/2018/lei/L13632.htm. Acesso em: Acesso em: 9 out. 2020.

BRASIL. Ministério da Saúde. Ofício Circular Nº 2/ 2021/ CONEP/SECNS/MS. Brasília, DF: Ministério da Saúde, 2021b. Assunto: Orientações para procedimentos em pesquisa com qualquer etapa em ambiente virtual. Disponível em: http://conselho.saude.gov.br/images/Oficio_Circular_2_24fev2021.pdf. Acesso em: 10 abr. 2021.

BRASIL. Resolução nº 466, de 12 de dezembro de 2012. Trata de pesquisas em seres humanos. Diário Oficial da União: seção 1, Brasília, DF, n. 12, p. 59, 13 jun. 2013. Disponível em: https://conselho.saude.gov.br/resolucoes/2012/Reso466.pdf. Acesso em: 9 out. 2020.

CARMO, B. C. M. do et al. Políticas públicas educacionais e formação de professores: convergências e distanciamentos na área de Educação Especial. Revista Educação Especial, v. 32, p. 1-28, 2019. Disponível em: https://www.redalyc.org/jatsRepo/3131/313158902114/313158902114.pdf. Acesso em: 9 out. 2021.

DANTAS, W. B.; SILVA, M. C. da. Acessibilidade e Inclusão: o caso de uma Instituição de Ensino Superior no Semiárido Potiguar. Trabalho de Conclusão de Curso (Gestão Pública) - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia da Paraíba, João Pessoa, 2018. Disponível em: https://repositorio.ifpb.edu.br/handle/ 177683/778. Acesso em: 23 ago. 2021.

DUARTE, A. E. B. A formação do professor de mestrado para a educação inclusiva: do discurso a prática. In: DUARTE, A. E. B.; MUNHOZ, D. J.; ULSENHEIMER, W. F. (org.). Inclusão: fácil acesso à difícil permanência. São Carlos: Pedro & João Editores, 2020. cap. 1, p. 11-24.

GLAT, R.; PLETSCH, M. D. O papel da universidade no contexto da política de educação inclusiva: reflexões sobre a formação de recursos humanos e a produção do conhecimento. Revista de Educação Especial, Santa Maria, v. 23, n. 38, p. 345-356, 2010. Disponível em: https://periodicos.ufsm.br/educacaoespecial/article/view/ 2095. Acesso em: 23 jul. 2021.

IMBERNÓN, F. Lá formación y el desarrollo professional del professorado: hacia una nueva cultura profesional. Barcelona: Graó, 1998.

ORLANDI, E. Formação ou capacitação: duas formas de ligação sociedade e conhecimento. In: FERREIRA, E. L.; ORLANDI, E. P. (org.). Discursos sobre a inclusão. Niterói: Intertexto, 2014. p. 148-160.

RODOVALHO, M. R.; MOREIRA, G. E.; MANÉ, D. Concepções de professores sobre Educação Inclusiva no ensino superior privado. EccoS - Revista Científica, [s. l.], n. 45, p. 255-272, jan./abr. 2018. Disponível em: https://periodicos.uninove.br/ eccos/article/view/7640/3742. Acesso em: 2 abr. 2021.


SCHLÜNZEN JUNIOR, K. S.; OLIVEIRA, A. A. S.; SCHLÜNZEN, E. T. M. Educação Inclusiva e Formação de Professores: o Mestrado Profissional. InFor – Inovação e Informação, São Paulo, v. 6, n. 1, p. 4-27, set. 2020. Disponível em: https://ojs.ead.unesp.br/index.php/nead/article/view/514. Acesso em: 27 jul. 2021.

SEVERINO, A. J. Metodologia do trabalho científico. São Paulo: Cortez, 2013.

SILVA NETO, A. O. et al. Educação inclusiva: uma escola para todos. Revista Educação Especial, Santa Maria, v. 31, n. 60, p. 81-92, 2018. Disponível em: https://periodicos.ufsm.br/educacaoespecial/article/view/24091. Acesso em: 9 out. 2021.

Published

2022-12-15

How to Cite

MAIA, K. A.; SALLES, A. C. . Percepção docente sobre a formação inclusiva no ensino superior. Formação Docente – Revista Brasileira de Pesquisa sobre Formação de Professores, [S. l.], v. 14, n. 31, p. 91–108, 2022. DOI: 10.31639/rbpfp.v14i31.586. Disponível em: https://revformacaodocente.com.br/index.php/rbpfp/article/view/586. Acesso em: 22 nov. 2024.