Training research professor in the perspective of teacher trainer

Authors

  • Marly Krüger de Pesce
  • Marli Elisa Dalmazo Afonso de André
Abstract views: 6304 / PDF downloads: 10164

Keywords:

Teacher education, Teacher as researcher, Didactic procedures

Abstract

The research represents a significant resource for teacher professional development and it should be promoted at the undergraduate level. However there are different conceptions of what it means to educate teacher as researcher. This paper discusses some results from a research that aimed to understand how teacher educators have developed the education of teacher as researcher. To this end, interviews were conducted with four teachers and eight last year students of four courses. The data were analyzed based on the principles of Critical Discourse Analysis (FAIRCLOUGH, 1995). The study set up that the teachers have different conceptions of what is research. They recognize its importance to the teaching activity as a way to update specific content and improve teaching practice. It was identified a didactic sequence used by the teachers, which may contribute to the consolidation of a training model based on research.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ANDRÉ, Marli. O papel mediador da pesquisa no ensino da didática. In: ANDRÉ, M.; OLIVEIRA, M. R. (Orgs.). Alternativas do ensino da didática. Campinas/SP: Papirus, 1997. p. 19-36.

ANDRÉ, Marli. Pesquisa, formação e prática docente. In: ANDRÉ, Marli. (Org.). O papel da pesquisa na formação e na prática dos professores. 5. ed. Campinas: Papirus, 2006a. p. 55-69.

ANDRÉ, Marli. Ensinar a pesquisar... Como e para quê? In: ENDIPE. Recife, 2006b. p. 221-234.

COCHRAN-SMITH, Marilyn; LYTLE, L. Susan. Relationships of knowledge and practice: teacher learning in communities Sage Journals online - Review of Research in Education, Jan. 1999. Disponível em: . Acesso em: 15 jul. 2011.

CONTRERAS, José. A autonomia de professores. São Paulo: Cortez, 2002.

DUSSEL, Inés. A transmissão cultural assediada: metamorfoses da cultura comum na escola. In: Caderno de Pesquisa, São Paulo, v. 39, n. 137, p. 351-365, maio/ago. 2009.

FAIRCLOUGH, N. Critical discourse analysis. London: Longman, 1995.

FAIRCLOUGH, N. Discurso e mudança social. Brasília: UnB, 2001.

GATTI, Bernadete. Formação de professores no Brasil: características e problemas. Educ. Soc., Campinas, v. 31, n. 113, p. 1355-1379, out.-dez. 2010.

IMBERNÒN, Francisco. La Formación y el desarrollo profesional del profesorado: Hacia una nueva cultura profesional. Barcelona: Graó, 1994.

LÜDKE, Menga; ANDRÉ, Marli. E. D. A. Pesquisa em educação: abordagens qualitativas. São Paulo: EPU, 1986.

LÜDKE, Menga. O professor, seu saber e sua pesquisa. Educação & Sociedade, Campinas: Unicamp, v. 22, n. 74, p. 77-96, abr. 2001.

LÜDKE, Menga. A complexa relação entre o professor e a pesquisa. In: ANDRÉ, Marli. (Org.). O papel da pesquisa na formação e na prática dos professores. 5. ed. Campinas: Papirus, 2006. p. 27-54.

NÓVOA, A. Formação de professores e profissão docente. In: NÓVOA, A. (Org.). Os Professores e sua formação. Lisboa: Dom Quixote, 1992.

TARDIF, Maurice. Saberes docentes e formação profissional. Petrópolis: Vozes, 2002.

ZEICHNER, K. Novos caminhos para o practicum: uma perspectiva para os anos 90. In: NÓVOA, A. (Org.).

Os Professores e sua formação. Lisboa: Dom Quixote, 1992.

ZEICHNER, K. Uma análise crítica sobre a “reflexão” como conceito estruturante na formação docente. Educação e Sociedade, Campinas: Unicamp, v. 29, n. 103, p. 535-554, maio/ago. 2008.. Disponível em: <http://www.cedes.unicamp.br>. Acesso em: 09 maio 2011.

Published

2018-06-21

How to Cite

KRÜGER DE PESCE, M.; DALMAZO AFONSO DE ANDRÉ, M. E. Training research professor in the perspective of teacher trainer. Formação Docente – Revista Brasileira de Pesquisa sobre Formação de Professores, [S. l.], v. 4, n. 7, p. 39–50, 2018. Disponível em: https://revformacaodocente.com.br/index.php/rbpfp/article/view/62. Acesso em: 22 jul. 2024.

Issue

Section

Articles