The processes of building teacher’s identity: the creative and crisis formation dimension
Keywords:
Teacher education, Teacher identity construction processes, CrisisAbstract
In a world full of crises getting inside various institutions, including the school, it becomes critical to understand how professors face those situations and how they are affected by them. From that perspective the following research was conducted: “Teacher’s professional development: crises creative and former dimension” that took as its main goal to investigate crises that arise in the teaching profession and which resources professors offer to face them.
Downloads
References
ASSUNÇÃO, A. A.; OLIVEIRA, D. A. Intensificação do trabalho e saúde dos Professores. Educação e Sociedade, Campinas, v. 30, n. 107, p. 349-372, maio/ago. 2009.
BAUMANN, Z. Vida Líquida. Rio de Janeiro: Zahar, 2007.
BOUTINET, J. P. L’immaturité de la vie adulte. Paris: Universitaires de France, 1999.
DANIS, C.; SOLAR, C. (Coord.). Aprendizagem e desenvolvimento dos adultos. Lisboa: Instituto Piaget, 2001.
DUBAR, C. A socialização: construção das identidades sociais e profissionais. São Paulo: Martins Fontes, 2005.
DUBAR, C. A crise das identidades: a interpretação de uma mutação. São Paulo: Editora da Universidade de São Paulo, 2009.
ESTEVE, J. M. Mal-estar docente: a sala de aula e a saúde dos professores. São Paulo: Edusc, 1999.
FURLANETTO, E. C. Como nasce um professor? Uma reflexão sobre o processo de individuação e for-mação. 4. ed. São Paulo: Paulus, 2007.
GASPARINI, S. M.; BARRETO, S. M.; ASSUNÇÃO, A. A. Prevalência de transtornos mentais comuns em professores da rede municipal de Belo Horizonte, Minas Gerais, Brasil. Cadernos de Saúde Publica, Rio de Janeiro, v. 22, n, 12, dec. 2006.
HILLMAN, J. O livro do puer. São Paulo: Paulus, 1998.
JOSSO, M. C. Experiências de vida e formação. São Paulo: Cortez Editora, 2004.
JOVCHELOVITCH, S.; BAUER, M. Entrevista narrativa. In: (Orgs.) BAUER, M.; GASKELL. Pesquisa quali-tativa com texto imagem e som. Petrópolis: Vozes, 2002.
JUNG, C. G. O desenvolvimento da personalidade. Petrópolis: Vozes, 1981.
MARONI, A. Jung o poeta da alma. São Paulo: Summus, 1998.
NEVES, M. Y. R.; SILVA, E. S. A dor e a delícia de ser (estar) professora: trabalho docente e saúde mental. Estudos e Pesquisas em Psicologia, Rio de Janeiro, v. 6, n. 1, p. 63-75, 2006.
NORONHA, M. M. B.; ASSUNÇÃO, A. A.; OLIVEIRA, D. A. O sofrimento no trabalho docente: o caso das professoras da rede pública de Montes Claros, MG. Trabalho, Educação & Saúde, Rio de Janeiro, v. 6, n. 1, p. 65-86, 2008.
PLACCO, V. M. S; SOUZA, V. L. T. (Org). Aprendizagem do Adulto Professor. São Paulo: Loyola, 2006.
PINEAU, G. Temporalidades na formação. São Paulo: Trion, 2004.
SANTOS, G. B. As estratégias de fuga e enfrentamento frente às adversidades do trabalho docente. Estudos e Pesquisa em Psicologia, v. 6, n. 1, Rio de Janeiro, jun. 2006.
SÃO PAULO. Secretaria Municipal de Educação. Parâmetros e perspectivas: Rede Municipal de Ensino de SP – 2012. São Paulo: Secretária Municipal de São Paulo, 2012. Disponível em: . Acesso em: 12 maio 2012.
STAUDE, J. R. O desenvolvimento adulto: C. G. Jung. São Paulo: Cultrix, 1981.
TORRE, S. Adversidad creadora: teoria e prática del rescate de potencialidades latentes. Encuentros Multidisciplinares, v. XI, n. 31, p. 6-20, 2009.
TORRE, S. La adversidad esconde um tesoro; otra manera de ver La adversidad y la vida. El Ejido (Espanha): Círculo Rojo, 2011.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright belongs exclusively to the authors. The license rights used by the journal are the Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) license: sharing (copying and distribution of material in any medium or format) and adaptation (remixing), transformation and creation of material from the content are allowed.