Beliefs and conceptions of prospective teachers in Mathematics on de teaching profession
Keywords:
Beginning teachers, Discussion groups, Math prospective teachersAbstract
The aim of this paper was to listen to a math teacher education group of seven students about their motives to choose the teaching profession, their beliefs and conceptions about teaching and how they appraised knowledge and practices they have experienced in their teacher education course. The data gathering procedure was the interview with the students-teachers. The material was analyzed by a research group who after reading the transcriptions several times first developed a chart containing pre-indicators or the meaningful topics of the interviews content. Secondly the data were organized in three categories: relation with knowledge: the choice of teaching profession; professional knowledge; and beliefs and conceptions about the profession. The prospective teachers discourse disclosed how relevant was both the role of the teacher educator as well as the teaching practices experienced during the teacher education course. The data pointed out that propositions should be developed to improve the teacher education curriculum.
Downloads
References
ANDRÉ, Marli. Formação de Professores: a constituição de um campo estudos. Educação, Porto Alegre, v. 33, n. 3, p. 14-181, set/dez, 2010.
BORGES, Cecília M. F. O Professor da Educação Básica e Seus Saberes Profissionais. Araraquara: JM Editora, 2004.
CHARLOT, Bernard. Da Relação Com O Saber: elementos para uma teoria. Porto Alegre: Artes Médicas Sul, 2000.
FUNDAÇÃO CARLOS CHAGAS. Relatório de Pesquisa: Atratividade da carreira docente no Brasil. 2009. Disponível em: <http://www.fvc.org.br/estudos-e-pesquisas/>. Acesso em: 05/05/2011.
GATTI, Bernadete. Formação de professores: condições e problemas atuais, Revista Brasileira De Formação De Professores – RBFP, Vol. 1, n. 1, p. 90-102, Maio/2009
GARCIA, Carlos Marcelo, Formação de Professores: para uma mudança educativa. Portugal: Porto Editora, 1999.
GROSSMAN, Pámela L., WILSON, Suzzane M. e SHULMAN, Lee S. Profesores de Sustancia: El Conocimiento de la Materia para la Enseñanza. Revista de Curiculum y Formación del Profesorado, 9, 2, p. 1-25, 2005. Disponível em: <http://www.ugr.es/~recfpro/Rev92.html>. Acesso em: 12/05/2011.
GUIMARÃES, Henrique Manuel. Concepções, Práticas e Formação de Professores. In BROWN, Margaret et al (Orgs.). Educação Matemática. Lisboa: Instituto de Inovação Educacional, 1992, p. 249-255.
IMBERNÓN, F. La Profesión Docente Desde El Punto de Vista Internacional. Que Dicen los Informes? Revista de Educación, 340, p. 19-86, mayo-agosto, 2006.
IMBERNÓN, F. Um Nueva Formación Permanente Del Profesorado Para Um Nuevo Desarrollo Professional Y Coletivo, Revista Brasileira de Formação de Professores- RBFP, v.1, n.1, p. 31-42, maio, 2009.
MANRIQUE, Ana Lúcia. Processo de Formação de Professores em Geometria: Mudanças em Concepções e Práticas. Tese (Doutorado em Educação: Psicologia da Educação) – Pontifícia Universidade Católica de São Paul, São Paulo, 2003.
MARCELO, Carlos. Desenvolvimento profissional docente: passado e futuro, Sísifo Revista de Ciências da Educação, n. 8, p. 7-22, jan./abr., 2009a.
MARCELO, Carlos. A Identidade Docente: Constantes e desafios. Revista Brasileira de Pesquisa sobre Formação Docente. Belo Horizonte, v. 01, n. 01, p. 109-131, ago. / dez., 2009b. Disponível em . Acesso em 14/04/2011.
SHULMAN, L. S. Knowledge and teaching: foundations of the New Reform. SHULMAN, L. S. The Wisdom of Practice: essays on teaching, learning, and learning to teach. San Francisco: Jossey-bass, 1994.
SHULMAN, L. S. Those who understand: knowledge growth in teaching. Education Research, Washington D.C., v. 15, n. 2, p. 4-14, 1986.
TEDESCO, Juan Carlos e FANFANI, Emilio Tenti. Nuevos maestros para nuevos estudiantes. Maestros em América Latina: Nuevas Perspectivas sobre su Formación y Desempeño. San José, Costa Rica, 1999, p. 67-96.
TARDIF, M.; RAYMOND, D. Saberes, tempo e aprendizagem do trabalho no magistério. Educação & Sociedade, Campinas, SP, v. 21, n. 73, p. 209-244, dez. 2000.
TARDIF, Maurice. Saberes Docentes e Formação Profissional. Petrópolis, RJ: Vozes, 2010.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright belongs exclusively to the authors. The license rights used by the journal are the Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) license: sharing (copying and distribution of material in any medium or format) and adaptation (remixing), transformation and creation of material from the content are allowed.