Uso de categorias analíticas para a descrição de crenças epistemológicas de professores em formação
DOI:
https://doi.org/10.31639/rbpfp.v15i32.681Keywords:
Carreira docente; Formação de professores; Grupos de pesquisa; Produção bibliográficaAbstract
In this paper, analytical categories are used to characterize teachers' conceptions regarding the image of science. It also discusses the importance of epistemological concepts as a guide for actions in professional teaching practice. This research presents a Case Study in which responses to a standard questionnaire were collected and data were evaluated using relationships with statistical analysis. It was identified that the categories used revealed meta-knowledge about the professional teaching autonomy and the training approach adopted in a chemistry teacher training course. Finally, it is argued that understanding the epistemology of teachers in training can promote improvements and direct training actions towards contexts of innovation and advances in curricular practices.
Downloads
References
Omitido 1
CHALMERS, A. F. O que é Ciência afinal? Trad. R. Fiker. São Paulo: Brasiliense, 1993.
Omitido 2
Omitido 3
GIBBS, G. Análise de dados qualitativos. Porto Alegre: Bookman/Artmed, 2009.
HARRES, J. B. S. Uma revisão de pesquisas nas concepções de professores sobre a natureza da ciência e suas implicações para o ensino. Investigações em Ensino de Ciências. v. 4, n. 3, p. 197-211, 1999.
IMBERNÓN, F. (2016). Qualidade do ensino e formação do professorado: uma mudança necessária. São Paulo: Cortez, 2016.
KRÜGER, V.; HARRES, J. B. S. Concepções prévias de professores de ciências sobre ensino: referente para a evolução de seus conhecimentos profissionais. II Encontro Nacional de Pesquisa em Educação em Ciências. Valinhos (SP): Unicamp,1999.
LÔBO, S. F. e MORADILLO, E. F. Epistemologia e a formação docente. Química Nova na Escola, n. 17, p. 39-41, 2003.
LÜDKE, M.; ANDRÉ, M. E. D. A. Pesquisa em educação: abordagens qualitativas. São Paulo: EPU, 1986.
NUÑEZ, I. B.; RAMALHO, B. L., UEHARA, F. M. G. As teorias implícitas sobre a aprendizagem de professores que ensinam Ciências Naturais e futuros professores em formação: a formação faz diferença? Ciências & Cognição, Rio de Janeiro, v. 14, n. 3, p. 39-61, nov. 2009.
PORLÁN, R. Teoría del conocimiento, teoría de la enseñanza y desarrollo profesional. Las concepciones epistemológicas de los profesores. 1989. 561f. Tese doutorado. Universidade de Sevilla.
PORLÁN, R.; RIVERO, A. El conocimiento de los profesores. Sevilla: Diada, 1998.
PORLÁN, R.; RIVERO, A.; POZO. R. M. Conocimiento Profesional, y Epistemología de los Profesores I: Teoría, Métodos e Instrumentos. Enseñanza de las ciências. v.15, n. 2, p. 155-171, jun. 1997.
PORLÁN, R.; RIVERO, A.; POZO. R. M. Conocimiento Profesional, y Epistemología de los Profesores II: Estudios Empíricos e Conclusiones. Enseñanza de las ciencias. v.16, n. 2, p. 271-288, 1998.
RODRIGUES, C. G.; KRÜGER, V.; SOARES, A. C. Uma hipótese curricular para a formação continuada de professores de Ciências e de Matemática. Ciências e educação (Bauru), Bauru, v. 16, n. 2, p. 415-426, 2010.
SACRISTÁN, J.G. O currículo: uma reflexão sobre a prática. 3ª ed. Trad. E.F.F. Rosa. Porto Alegre: Editora Artes Médicas, 1998.
VARGAS, D. A construção de uma escala de atitudes frente ao álcool, ao alcoolismo e ao alcoolista: um estudo psicométrico. 2005. 200 p. Tese (Doutorado em Enfermagem) - Escola de Enfermagem de Ribeirão Preto, Universidade de São Paulo, Ribeirão Preto, 2005.
YIN, R, K. Estudo de caso: planejamento e métodos. 2. ed. Porto alegre: Bookman, 2001.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Francisco Ferrarini, Thiago Moura Bego, Amdeu Moura Bego (Autor)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Copyright belongs exclusively to the authors. The license rights used by the journal are the Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) license: sharing (copying and distribution of material in any medium or format) and adaptation (remixing), transformation and creation of material from the content are allowed.