BIOGRAPHICAL APPROACHES IN EDUCATION AND TEACHER PROFESSIONAL DEVELOPMENT IN HIGHER EDUCATION IN THE IBERO-AMERICAN CONTEXT: FROM INVENTORY TO INTERTWINING

Authors

DOI:

https://doi.org/10.31639/rbpfp.v15i33.693
Abstract views: 411 / PDF downloads: 242

Keywords:

Biographical approaches in education, Teacher professional development, Teacher education, Higher Education

Abstract

This paper aims to inventory the trends, the approximations and the intertwining of studies on teachers’ professional development and biographical approaches in education, specifically in Higher Education. To do so, the methodological path of the research, of bibliographical nature, contemplated procedures and movements of systematic review and analysis of the production. The article makes an incursion over the academic production, showing a map that contemplates researchers and their networks and universities. After the systematic analysis of the studies, eight significant publications were found and intertwined, covering biographical approaches in education and teacher professional development. We prioritized publications characterized as state of the art, systematic reviews, and foundational works, which point to trends in academic production. Having as reference the indicative paradigm, it was possible to collect clues and signs provided by the productions in question.

Downloads

Download data is not yet available.
 PlumX Metrics

References

ALHEIT, P.; DAUSIEN, B. Processo de formação e aprendizagens ao longo da vida. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 32, n. 1, p. 177-197, jan./abr. 2006. DOI: https://doi.org/10.1590/S1517-97022006000100011

ALVES-MAZZOTTI, A. J. A revisão da bibliografia em teses e dissertações: meus tipos inesquecíveis – o retorno. In: BIANCHETTI, L.; MACHADO, A. M. N. (Org.). A Bússola do escrever: desafios estratégias na orientação de teses e dissertações. São Paulo: Cortez, 2002.

BRAGANÇA, I. F. S. Histórias de Vida e Formação de Professores: diálogos entre Brasil e Portugal. Rio de Janeiro: EDUERJ/FAPERJ, 2012. 314 p. DOI: https://doi.org/10.7476/9788575114698

BRANCHER, V. R.; OLIVEIRA, V. F. de. (Re)Simbolização da Docência: entre imaginários e saberes na defesa do protagonismo dos professores. In: BRANCHER, V. R.; OLIVEIRA, V. F. de. (Org.) Formação de Professores em Tempos de Incertezas: Imaginários, Narrativas e Processos Autoformadores. Jundiaí: Paco Editorial, 2017.

BUENO, B. O. et al. Histórias de vida e autobiografias na formação de professores e profissão docente (Brasil, 1985-2003). Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 32, n. 2, p. 385-410, maio/ago. 2006. DOI: https://doi.org/10.1590/S1517-97022006000200013

CERVO, A. L.; BERVIAN, P. A. Metodologia científica. 5. ed. São Paulo: Prentice Hall, 2002.

CUNHA, M. I. Pressupostos do desenvolvimento profissional docente e o assessoramento pedagógico na universidade em exame. In: CUNHA, M. I. Estratégias institucionais para o desenvolvimento profissional docente e as assessorias pedagógicas universitárias: memórias, experiências, desafios e possibilidades. Araraquara: Junqueira&Marin, 2014. p. 27-57.

DELGADO GARCÍA, M. La metodología biográfica narrativa y posibilidades en el ámbito del docente universitario. Revista Latinoamericana de Metodología de las Ciencias Sociales, v. 8, n. 2, p. e043, 2018. DOI: https://doi.org/10.24215/18537863e043

DELORY-MOMBERGER, C. Biografia e educação: figuras do indivíduo-projeto. Natal: EDUFRN; São Paulo: Paulus, 2008. 147 p.

ELIAS, N. O Processo Civilizador: uma história dos costumes, v. I. Rio de Janeiro: Jorge Zahar Editor, 1994.

FANFANI, E. T. La condición docente. Análisis comparado de la Argentina, Brasil, Perú y Uruguay. Buenos Aires: Siglo XXI Editores Argentina, 2007.

FERRY, G. Pedagogía de la Formación. Buenos Aires: Centro de Publicaciones Educativas y Material Didáctico, 2004.

GINZBURG, C. Mitos, emblemas e sinais. São Paulo: Companhia das Letras, 1989.

GONZÁLEZ-MONTEAGUDO, J. El enfoque biográfico en las investigaciones sobre los profesores. Una revisión de las líneas de trabajo más relevantes. Aula Abierta, n. 68, p. 63-85, 1996.

ISAIA, S. Desenvolvimento Profissional Docente. In: MOROSINI, M. (Ed.). Enciclopédia de pedagogia universitária: glossário. v. 2. Brasília, 2006. p. 357.

LOPES, A. Las historias de vida en la formación docente: orígenes y niveles de la construcción de identidad de los profesores. In: HERNÁNDEZ, F.; SANCHO J. M.; RIVAS, J. I. (Coord.). Historias de vida Educación: Biografías en contexto. v. 4. Esbrina, Recerca. Barcelona: Universitat de Barcelona, 2011. p. 23-33.

MARCELO GARCIA, C. Formação de professores: para uma mudança educativa. Porto: Porto Editora, 1999.

MARCELO GARCIA, C. Desenvolvimento Profissional Docente: passado e futuro. Sísifo. Revista de Ciências da educação, Portugal, n. 8, p. 07-22, jan-abr. 2009.

MILLS, C. W. A Imaginação Sociológica. Rio de Janeiro: Zahar Editores, 1972.

MILLS, C. W. Sobre o artesanato intelectual e outros ensaios. Rio de Janeiro: Jorge Zahar Ed., 2009.

MOREIRA, J. S.; SOUZA, E. C. A produção acadêmica sobre formação de professores e abordagem (auto)biográfica: o que revelam dissertações e teses do PPGEDUC/UNEB (2009-2019)?. Revista Argentina de Investigación Narrativa, v. 1, n. 1, p. 51-66, 2021.

NÓVOA, A. (Coord.) Os professores e sua formação. Lisboa: Dom Quixote, 1992.

NÓVOA, A. Para uma formação de professores construída dentro da profissão. Revista Educación, Madrid, n. 350, 2009.

NÓVOA, A.; FINGER, M. (Org.). O método (auto)biográfico e a formação. Lisboa: Ministério da Saúde; Departamento dos Recursos Humanos da Saúde, 1988.

OREALC/UNESCO. Antecedentes y criterios para elaboración de políticas docentes en América Latina y el Caribe. Santiago, Chile: UNESCO, 2013.

PASSEGGI, M. C. Pierre Bourdieu: da “ilusão” à “conversão” autobiográfica. Revista da FAEEBA – Educação e contemporaneidade, Salvador, v. 23, n. 41, p. 223-235, jan./jun. 2014. DOI: https://doi.org/10.21879/faeeba2358-0194.v23.n41.838

PASSEGGI, M. C. Narrativa, experiencia y reflexión auto-biográfica: por una epistemología del sur en educación. In: ARANGO, G. J. M. (Org.). Narrativas de experiencia en educación y pedagogía de la memoria. Ciudad Autónoma de Buenos Aires: Editorial de la Facultad de Filosofía y Letras Universidad de Buenos Aires, 2015. p. 103-132.

PASSEGGI, M. C. Narrativas da experiência na pesquisa-formação: do sujeito epistêmico ao sujeito biográfico. Roteiro, Joaçaba, v. 41, n. 1, p. 67-86, jan./abr. 2016. DOI: https://doi.org/10.18593/r.v41i1.9267

PASSEGGI, M.; SOUZA, E. C. O Movimento (Auto)Biográfico no Brasil: Esboço de suas Configurações no Campo Educacional. Investigación Cualitativa, 2(1), 2017. p. 6-26.

PASSEGGI, M. C. Enfoques narrativos en la investigación educativa brasileña. Revista Paradigma, v. XLI, p. 57-79, jun. 2020a. DOI: https://doi.org/10.37618/PARADIGMA.1011-2251.0.p57-79.id929

PASSEGGI, M. C. Narrativas polifônicas na formação profissional. In: TOMASI, A.; ROMAGNOLI, R. C. (Org.). Trabalho, Relações de Trabalho, Educação e Identidade. 2020b.

SANT’ANNA RAMOS VOSGERAU, D.; PAULIN ROMANOWSKI, J. Estudos de revisão: implicações conceituais e metodológicas. Revista Diálogo Educacional, v. 14, n. 41, p. 165-189, jul. 2014. DOI: https://doi.org/10.7213/dialogo.educ.14.041.DS08

SANTOS, P. K. Estado do conhecimento - bibliografia propositiva. Vídeo-aula proferida na PUCRS, Porto Alegre (RS), maio 2020. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=jLCR9hZiU_o&feature=youtu.be. Acesso em: 15 jun. 2020.

SUÁREZ, D. H. Espacio (auto)biográfico, investigación educativa y formación docente en Argentina: un mapa imperfecto de un territorio en expansión. RMIE, v. 19, n. 62, p. 763-786, 2014.

VEIGA, I. P. Educação superior: políticas educacionais, currículo e docência. Curitiba: CRV, 2016.

ZABALZA, M. O ensino universitário: seu cenário e seus protagonistas. Porto Alegre: Artmed, 2004.

Published

2023-09-28

How to Cite

ARENHALDT, R.; PIMENTEL, Álamo; OLIVEIRA, V. F. de. BIOGRAPHICAL APPROACHES IN EDUCATION AND TEACHER PROFESSIONAL DEVELOPMENT IN HIGHER EDUCATION IN THE IBERO-AMERICAN CONTEXT: FROM INVENTORY TO INTERTWINING . Formação Docente – Revista Brasileira de Pesquisa sobre Formação de Professores, [S. l.], v. 15, n. 33, p. 31–45, 2023. DOI: 10.31639/rbpfp.v15i33.693. Disponível em: https://revformacaodocente.com.br/index.php/rbpfp/article/view/693. Acesso em: 23 nov. 2024.