TEACHERS’ NARRATIVES, REFLECTIVE PROCESSES, AND TEACHING PROFESSIONALITY IN AN ONLINE LEARNING COMMUNITY

Authors

DOI:

https://doi.org/10.31639/rbpfp.v15i33.697
Abstract views: 465 / PDF downloads: 322

Keywords:

Teaching professionality, Narratives, Teaching Learning and Development Network

Abstract

Becoming a teacher is a continuous process throughout life and career, and research in the field of teacher education approximates studies on teacher professional development and autobiographical research by involving teachers in narrative production processes. In this context, we ask: how do the production and socialization of narratives contribute to the constitution of teaching professionality? Autobiographical writing introduces reflective actions in the constitution of teaching professionality through access to the repertoire of memories of life, training, and pedagogical action. In collaborative research from 2016 to 2019, we brought together experienced teachers, beginners teachers, and undergraduates in an online learning community organized into thematic modules. The results show the importance of reflective learning supported by pairs that allow you to enter the singular/collective universe of teaching professionality, to understand your path towards yourself, walking with the other.

Downloads

Download data is not yet available.
 PlumX Metrics

References

ARAÚJO, R. M. B.; LUCINDO, N. I. Nas narrativas dos Pedagogos, um retrato de suas condições de trabalho. In FLORES, M. A.; Coutinho, C., & Lencastre, J. A. (org.). Atas do congresso Formação e trabalho docente na sociedade da aprendizagem, organizado no âmbito da International Study Association on Teachers and Teaching (ISATT) e do Centro de Investigação em Estudos da Criança (CIEC). Portugal: Braga: CIEC, UMinho, 2014.

BOLÍVAR, A. Metodología de la investigación biográfico-narrativa: recogida y análisis de datos. In: PASSEGGI, M. C.; ABRAHÃO, M. H. (Orgs.). Dimensões epistemológicas e metodológicas da investigação (auto)biográfica. Porto Alegre: Editoria da PUCRS, 2012 Tomo II, p. 79-109.

BRAUN, V.; CLARKE, V. Using thematic analysis in psychology. Qualitative Research in Psychology, vol. 3, n. 2, p. 77-101, 2006. Disponível em https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1191/1478088706qp063oa. Acesso em: 05 de fevereiro de 2022. DOI: https://doi.org/10.1191/1478088706qp063oa

CLANDININ, D. J.; CONNELLY, F. J. Pesquisa narrativa: experiência e história em pesquisa qualitativa. Uberlândia: Editora da UFU, 2011.

CRUZ, E. M. R. Professoras experientes e a base de conhecimento para o ensino: pontas de icebergs. 2019. Tese (Doutorado em Educação) – Programa de Pós-Graduação em Educação, Universidade Federal de São Carlos, São Carlos, 2019.

DAY, C. A resiliência, os professores e a qualidade da Educação. In: FLORES, M. A.; COUTINHO, C. (Orgs.). Formação e trabalho docente: diversidade e convergências. Santo Tirso, Portugal: De Facto Editores, 2014. p.101-130.

DELORY-MOMBERGER, C. Abordagens metodológicas na pesquisa biográfica. Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, v. 17, n. 51, p. 523-536, dez. 2012. Disponível em: <https://doi.org/10.1590/S1413-24782012000300002>. Acesso em: 9 jun. 2022. DOI: https://doi.org/10.1590/S1413-24782012000300002

DUTRA, F. R. O Simave e sua relação com o trabalho docente: percepções de diferentes atores do cotidiano escolar. 2018. 156f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Federal de Viçosa, Viçosa, 2018.

FLICK, U. Introdução à metodologia de pesquisa: um guia para iniciantes. Porto Alegre: Penso, 2013.

FLORES, M A Learning to be a teacher: mentoring, collaboration and professional practice, European Journal of Teacher Education, 42:5, 535-538, 2019. DOI: https://doi.org/10.1080/02619768.2019.1680207

GARCIA, M. M. A.; ANADON, S. B. Reforma educacional, intensificação e autointensificação do trabalho docente. Educação & Sociedade. Campinas, v. 30, n. 106, p. 63 - 85, jan./abr. 2009. DOI: https://doi.org/10.1590/S0101-73302009000100004

GRACIOLI, J. M. A. Saberes Geográficos Compartilhados por Professores dos Anos Iniciais do Ensino Fundamental na Rede de Aprendizagem e Desenvolvimento da Docência (ReAD) da UFSCar. 2022. Tese (Doutorado em Educação) - Programa de Pós-Graduação em Educação, Universidade Federal de São Carlos, São Carlos, 2022.

JOSSO, M.C. Experiência de vida e formação. São Paulo: Cortez, 2004

KORTHAGEN, F. A. J., A prática, a teoria e a pessoa na formação de professores. Educação, Sociedade & Culturas, nº 36, 2012, 141-158

LAGOEIRO, A. C. D. Trilhando os caminhos do início da docência: concepções sobre o percurso formativo no processo de tornar-se professor. 2019. Tese (Doutorado em Educação) – Programa de Pós-Graduação em Educação, Universidade Federal de São Carlos, São Carlos, 2019.

LAGOEIRO, A. C.; ANUNCIATO, R. M.; PEREIRA, A. Investigando a formação continuada docente: diálogos sobre especificidades dos alunos e trabalho colaborativo em um ambiente online. Anais - CIET, 2018.

LAROSSA, J. Notas sobre narrativa e identidade (a modo de presentación). In: ABRAHÃO, Maria Helena Menna Barreto (Org.). A aventura (auto)biográfica: teoria e empiria. Porto Alegre: EDIPUCRS, 2004. p. 11-27.

MARCELO, C.; VAILLANT, D. Desarrollo profesional docente. ¿Cómo se aprende a enseñar? Madrid, Spain: Narcea, Ediciones, 2009. 176p.

MIZUKAMI, M. G. N. A aprendizagem da docência: algumas contribuições de L. S. Shulman. Revista do Centro de Educação, Santa Maria, v. 29, n. 2, p. 33- 50, dez. 2004. Disponível em: <https://periodicos.ufsm.br/reveducacao/article/view/3838>. Acesso em: 9 jun. 2022.

MOREIRA, M. A.; ANUNCIATO, R. M. M.; VIANA, M. A. P. Qualidade da/na educação: narrativas de professoras sobre o trabalho docente. Em Aberto, Brasília, v. 33, n. 109, p. 149-164, set./dez. 2020. DOI: https://doi.org/10.24109/emaberto.v34i109.4526

NOGUEIRA, A. L. H. Concepções de “trabalho docente”: as condições concretas e os discursos das prescrições oficiais. Educação & Sociedade. Campinas, v. 33, n. 121, p. 1237-1254, out./dez. 2012. DOI: https://doi.org/10.1590/S0101-73302012000400017

OLIVEIRA, R. M. M. A.; MOREIRA, M. A. L. “Entre o amor e o ódio”: narrativas de avaliação das aprendizagens em Portugal e no Brasil. Revista Teias, Rio de Janeiro, v. 15, n. 37, p. 13-28, set. 2014. Disponível em:

<https://www.epublicacoes.uerj.br/index.php/revistateias/article/view/24418/17396>. Acesso em: 9 jun. 2020.

PEREIRA, A. G. Desenvolvimento profissional docente de professoras experientes em formação contínua na READ. 2021. 252f. Tese (Doutorado em Educação) – Programa de Pós-Graduação em Educação, Universidade Federal de São Carlos, São Carlos, 2021.

RODGERS, C. Defining Reflection: Another look at John Dewey and Reflective Thinking. Teachers College Record, v. 104, n.04, p.842-866, 2002. DOI: https://doi.org/10.1111/1467-9620.00181

ROLDÃO, M. C. A formação de professores como objecto de pesquisa – contributos para a construção do campo de estudo a partir de pesquisas portuguesas. Revista Eletrônica de Educação. São Carlos, SP: UFSCar, v.1, no. 1, p. 50-118, set. 2007. Disponível em http://www.reveduc.ufscar.br

SARTI, F. M. Parceria intergeracional e formação docente. Educação em Revista, Belo Horizonte, n. 2, v. 25, p. 133 - 152, 2009. DOI: https://doi.org/10.1590/S0102-46982009000200006

SHULMAN, L S. Knowledge and teaching: foundations of the new reform. Harvard. Educational Review, Cambridge, v. 57, n. 1, p. 1-22, 1987. DOI: https://doi.org/10.17763/haer.57.1.j463w79r56455411

SOUZA, A. P. G. DE; ANUNCIATO, R. M. M. Aprendizagens da docência em uma comunidade de aprendizagem online: contribuições da ReAD. Revista Brasileira de Pesquisa (Auto)biográfica, v. 4, n. 12, p. 1090-1109, 26 dez. 2019. DOI: https://doi.org/10.31892/rbpab2525-426X.2019.v4.n12.p1090-1109

TARDIF, M; LESSARD, C. O trabalho docente: elementos para uma teoria da docência como profissão de interações humanas. Petrópolis, RJ: Vozes, 2011. 317 p.

VIEIRA, F.; MOREIRA, M. A. Supervisão e avaliação de desempenho docente: Para uma abordagem de orientação transformadora. Lisboa: Ministério da Educação, CCAP, 2011.

VIEIRA, R. A. Repercussões do Programa de Avaliação da Alfabetização (PROALFA) na Ação Docente: a Perspectiva de Professores de uma Escola Estadual em Viçosa-MG. 2022. Tese (Doutorado em Educação) – Programa de Pós-Graduação em Educação, Universidade Federal de São Carlos, São Carlo, 2022.

ZEICHNER, K. Rethinking the connections between campus courses and field experiences in college- and university-based teacher education. Journal of Teacher Education, 61, 89–99, 2010. DOI: https://doi.org/10.1177/0022487109347671

Published

2023-09-28

How to Cite

ANUNCIATO, R. M. M. TEACHERS’ NARRATIVES, REFLECTIVE PROCESSES, AND TEACHING PROFESSIONALITY IN AN ONLINE LEARNING COMMUNITY. Formação Docente – Revista Brasileira de Pesquisa sobre Formação de Professores, [S. l.], v. 15, n. 33, p. 61–73, 2023. DOI: 10.31639/rbpfp.v15i33.697. Disponível em: https://revformacaodocente.com.br/index.php/rbpfp/article/view/697. Acesso em: 21 nov. 2024.