AUTO)BIOGRAPHICAL RESEARCH: AN ANALYSIS ON TRAINING EXPERIENCES

Authors

DOI:

https://doi.org/10.31639/rbpfp.v15i33.698
Abstract views: 351 / PDF downloads: 230

Keywords:

(auto)biographical research, Teacher training, Narratives, Formative experiences

Abstract

his text is based on qualitative research, whose intention was to analyze, through narratives, experiences that impacted teachers in the training process. For this, we explore the concept of experience and situate autobiographical narratives as a possibility of formation, dialoguing with authors such as Peter Alheit (2006), Pierre Dominicé (2006), Josso (2007, 2010) and Christine Delory-Momberger (2010, 2012), between others. The results allow us to say that life narratives are a powerful key to training. The action on oneself triggers complex processes of meaning and interpretation that question the frames of reference used until then to guide life, favoring the production of new knowledge that in itself provoke new biographical orientations, based on a greater autonomy acquired based on the self knowledge.

Downloads

Download data is not yet available.
 PlumX Metrics

References

ALHEIT, Peter; DAUSIEN, Bettina. Processo de formação e aprendizagem ao longo da vida. Educação e Pesquisa, São Paulo, v.32, n.1, p.177-197, jan./abr. 2006. DOI: https://doi.org/10.1590/S1517-97022006000100011

BAUMAN, Zigmunt. Tempos Líquidos. Rio de janeiro: Zahar, 2007.

BOHNSACK, Ralf. Pesquisa Social Reconstrutiva: introdução a métodos qualitativos. Petrópolis, RJ: Vozes, 2020.

BOUTINET, Jean-Pierre A imaturidade da vida adulta. Porto: RÈS- Editora, 1999.

DELORY-MOMBERGER, Christine. Abordagens metodológicas na pesquisa biográfica. Revista Brasileira de Educação, v. 17, p. 523-536, 2012. DOI: https://doi.org/10.1590/S1413-24782012000300002

DELORY-MOMBERGER, Christine. Formação e socialização: os ateliês biográficos de projeto. Educação e Pesquisa, São Paulo, v.32, n.2, p. 359-371, maio/ago. 2006. DOI: https://doi.org/10.1590/S1517-97022006000200011

DOMINICÉ, Jean-Pierre. A formação de adultos confrontada pelo imperativo biográfico. In: Educação e Pesquisa, São Paulo, v.32, n2, p 345-357, maio/ago. 2006. DOI: https://doi.org/10.1590/S1517-97022006000200010

DOMINICÉ, Jean-Pierre. A imaturidade da vida adulta. Porto: RÉS, 1999.

DUBAR, C. A socialização: construção das identidades sociais e profissionais. São Paulo: Martins Fontes, 2005.

FERNÁNDEZ, Alicia. A inteligência aprisionada. Porto Alegre: Artes Médicas, 1990.

FURLANETTO, Ecleide Cunico. Como nasce um professor? Uma reflexão sobre o processo de individualização e formação - São Paulo: Paulus, 2003.

FURLANETTO, Ecleide Cunico; POSSATO, Beatriz. A especificidade da atuação do coordenador pedagógicos e a formação: narrativas de experiências. In: ALMEIDA, Laurinda Ribeiros; PLACCO, Vera Maria Nigro de Souza; (orgs). O coordenador pedagógico e seus percursos narrativos. São Paulo: Edições Loyola, 2018.

JOSSO, Marie Christine. A transformação de si a partir da narração de histórias de vida. Educação, Porto Alegre/RS, ano XXX, n. 3 (63), p. 413-438, set./dez. 2007.

JOSSO, Marie Christine. Experiências de vida e formação. Natal, RN; EDUFRN; São Paulo: Paulus, 2010.

LARROSA BONDIA, Jorge. Notas sobre a experiência e o saber de experiência. Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, n. 19, p. 20-28, jan./abr., 2002. DOI: https://doi.org/10.1590/S1413-24782002000100003

MACEDO, R. S. Implicação, autorização e standartização curricular: a formação de professores como re-existência. Revista e-Curriculum. São Paulo. v.13. n.4. out./dez., 2015.

MARONI, A. Figuras da imaginação. São Paulo: Summus, 2001.

MÉHAUT, Philippe. Formação ao longo da vida. In. Dicionário de Educação. Coordenação: Agnes van Zanten. – Petrópolis, RJ: Vozes, 2011.

PASSEGGI, Maria da Conceição. Reflexividade narrativa e poder auto (trans) formador. Revista Práxis Educacional, v. 17, n. 44, p. 93-113, 2021. DOI: https://doi.org/10.22481/praxisedu.v17i44.8018

SNYDRES, Georges. A alegria na escola. São Paulo: Manole, 1988.

Published

2023-09-28

How to Cite

FURLANETTO, E. C.; NUNES, C. N.; GONÇALVES, I. N. de C. AUTO)BIOGRAPHICAL RESEARCH: AN ANALYSIS ON TRAINING EXPERIENCES. Formação Docente – Revista Brasileira de Pesquisa sobre Formação de Professores, [S. l.], v. 15, n. 33, p. 75–88, 2023. DOI: 10.31639/rbpfp.v15i33.698. Disponível em: https://revformacaodocente.com.br/index.php/rbpfp/article/view/698. Acesso em: 12 may. 2024.