YOUTH AND ADULT EDUCATION IN THE FEDERAL NETWORK OF PROFESSIONAL AND TECHNOLOGICAL EDUCATION (RFEPCT): SOME IMPORTANT ISSUES

Authors

DOI:

https://doi.org/10.31639/rbpfp.v15i33.699
Abstract views: 595 / PDF downloads: 703

Keywords:

EJA-EPT, Federal Institutes, School dropout

Abstract

This article analyzes Youth and Adult Education associated with Professional and Technological Education as a necessary policy to enter the labor market, according to a perspective that values ​​the workforce, those who abandoned their studies. For this, it addresses data on school dropouts and the role played by the Federal Network of Professional and Technological Education (RFEPCT) in the formation of these “lucky underprivileged”. Next, the need to provide specific ongoing training for teachers and staff working with this public is discussed. It concludes that, despite the many public policies and actions aimed at EJA-EPT, it is still necessary to break with the idea of ​​EJA as compensatory teaching and encourage teachers who work with this teaching modality to dedicate themselves to continuing education in order to understand the fundamental role they play as teachers of EJA-EPT, in addition to overcoming prejudice with regard to these teaching modalities.

Downloads

Download data is not yet available.
 PlumX Metrics

References

BARROS, Abdizia Maria Alves Barros. A política de formação de professores da EJA: repercussão na prática pedagógica. Maceió: Edufal, 2019.

BRASIL. Lei nº 4.024, de 20 de dezembro de 1961: Dispõe sobre as Diretrizes e Bases da Educação Nacional, 1961.

BRASIL. [Constituição (1988)]. Constituição da República Federativa do Brasil: promulgada em 5 de outubro de 1988. Disponível em: <https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/constituicao/constituicao.htm>. Acesso em: 4 mar. 2023.

BRASIL. Emenda Constitucional nº 14, de 12 de setembro de 1996: Dispõe sobre a modificação dos artigos 34, 208, 211 e 212 da Constituição Federal e dá nova redação ao artigo 60 do Ato das disposições constitucionais transitórias, 1996.

BRASIL. Resolução nº 2, de fevereiro de 1997: Dispõe sobre os programas especiais de formação pedagógica de docentes para as disciplinas do currículo do ensino fundamental, do ensino médio e da educação profissional em nível médio, 1997.

BRASIL. Parecer do Conselho Nacional de Educação/CNE nº 11, de 11 de setembro de 2000: Dispõe sobre as Diretrizes Curriculares Nacionais para a Educação de Jovens e Adultos, 2000.

BRASIL. Documento base. Programa Nacional de Integração da Educação Profissional com a Educação Básica na Modalidade EJA. Ministério da Educação. Brasília, 2007.

BRASIL. Lei nº. 11.892, de 29 de dezembro de 2008: Dispõe sobre a criação da Rede Federal de Educação Profissional, Científica e Tecnológica, cria os Institutos Federais de Educação, Ciência e Tecnologia, e dá outras providências, 2008.

COSTA, Maria Adélia. Políticas de formação docente para a educação profissional: realidade ou utopia? Curitiba: Appris Editora, 2016.

DI PIERRO, Maria Clara et al (cord.). Um balanço da evolução recente da educação de jovens e adultos no Brasil. Alfabetização e Cidadania (São Paulo), São Paulo, v. 17, p. 11-23, 2010.

FORUM EJA. Carta de Cuibá, V Encontro Nacional de Educação de Jovens e Adultos - V ENEJA, 2003.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à Prática Educativa. 68. ed. Rio de Janeiro/São Paulo: Paz e Terra, 2021.

FREITAS, Marinaide Lima de Queiroz. A educação de jovens e adultos – EJA e o ensino profissionalizante ontem e hoje: quais as perspectivas? Maceió, 2008. Mimeografado.

____. A educação de jovens e adultos em Maceió, Alagoas: a experiência de uma década (1993-2003). In: MOURA, Tânia Maria de Melo (org.). A formação de Professores para a EJA: dilemas atuais. 2. ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2016.

FRIGOTTO, Gaudêncio; CIAVATTA, Maria; RAMOS, Marise. A política de educação profissional no governo Lula: um percurso histórico controvertido. Revista Educação e Sociedade. Campinas-SP, v.26, n. 92, pp.1087-1113. DOI: https://doi.org/10.1590/S0101-73302005000300017

GOMES, Maria de Fátima Amorim. Permanência escolar na Educação de Jovens e Adultos: in(re)sistência pelo direito à educação. Tese. Universidade Federal de Alagoas. Centro de Educação, 2021.

HADDAD, Sergio (Coord.). O Estado da Arte das pesquisas em Educação de Jovens e Adultos no Brasil. São Paulo: Ação Educativa, 2000.

IHU. Abandono escolar: Mais da metade das pessoas de 25 anos ou mais não completaram o ensino médio. 78 Notícias. 2020. Disponível em: <https://www.ihu.unisinos.br/78-noticias/601044-abandono-escolar-mais-da-metade-das-pessoas-de-25-anos-ou-mais-nao-completaram-o-ensino-medio>. Acesso em: 4 mar. 2023.

LEITE, Sandra Fernandes. O direito à educação básica para jovens e adultos na modalidade EJA no Brasil: um resgate histórico e legal. Curitiba: PR: CRV, 2013. DOI: https://doi.org/10.24824/978858042787.5

LEMME, Paschoal. Memórias de um educador. 2. ed. Brasília: Inep, 2004.

MARON, Neura Maria Weber. Formação docente do Proeja. Curitiba: Editora CRV, 2016.

MEDEIROS, Maria do Socorro de Araújo. A formação de professores para a educação de adultos no Brasil: da história à ação. Tese (doutorado em Educação) – Universidade de lessIlesBelears, Palma de Mallorca, 1999.

MOURA, Dante Henrique. O PROEJA e A Rede Federal de Educação Profissinal e Tecnológica. In: EJA: formação técnica integrada ao ensino médio: salto para o futuro. Boletim nº 16. Brasília-DF: Ministério da Educação, 2006, pp. 61-75.

MOURA, Dante Henrique (Org.). Produção de conhecimento, políticas públicas e formação docente em educação profissional. Campinas, SP: Mercado de Letras, 2013.

MOURA, Dante Henrique. Trabalho e formação docente na educação profissional. Coleção formação pedagógica, v. 3. Curitiba: Instituto Federal do Paraná, 2014.

PACHECO, Eliezer Moreira. Os Institutos Federais: uma revolução na educação profissional e tecnológica. Natal: IFRN, 2010.

RODRÍGUEZ, J. A. C. A educação em Cuba entre 1959 e 2010. Estudos Avançados, v. 25, n. 72, 2011. Disponível em: <https://www.scielo.br/j/ea/a/XcJnq95spXPpK8pn3bgdn5G/?format=pdf>. Acesso em: 4 mar. 2023. DOI: https://doi.org/10.1590/S0103-40142011000200005

Published

2023-09-28

How to Cite

ARAÚJO, L. F. V. C. de; SIMONARD, P. YOUTH AND ADULT EDUCATION IN THE FEDERAL NETWORK OF PROFESSIONAL AND TECHNOLOGICAL EDUCATION (RFEPCT): SOME IMPORTANT ISSUES. Formação Docente – Revista Brasileira de Pesquisa sobre Formação de Professores, [S. l.], v. 15, n. 33, p. 127–139, 2023. DOI: 10.31639/rbpfp.v15i33.699. Disponível em: https://revformacaodocente.com.br/index.php/rbpfp/article/view/699. Acesso em: 24 nov. 2024.