THEORETICAL CONTRIBUTIONS TO THINKING ABOUT TEACHER TRAINING FROM THE PERSPECTIVE OF PROFESSIONALITY

Authors

DOI:

https://doi.org/10.31639/rbpfp.v15i34.717
Abstract views: 626 / PDF downloads: 523

Keywords:

Teacher education, skills, professionalism, identity

Abstract

This article consists of a bibliographical study on teacher education and professionalism, delving into aspects of competencies and professional identity of teachers. Initially, a conceptual approach is made to teacher education, leading to the term “professionalism” and its developments, such as competencies and identities. In this context, the text explores different theoretical perspectives on teacher education processes, aligning with the thoughts of authors who navigate through critical and post-critical theories. Theoretical contributions were gathered to discuss the ways in which teacher identities are formed, considering the exercise of professional competencies. It is possible to understand that perspectives on the professional formation of teachers, framed in competencies and identities, involve a dynamic process, guided by social changes and delimited by different contexts that produce them.

Downloads

 PlumX Metrics

References

BAUMAN, Z. Modernidade líquida. Rio de Janeiro: J. Zahar. 2001.

CONTRERAS, J. Autonomia de professores. São Paulo: Ed. Cortez. 2012.

DALL’ALBA, G., & SANDBERG. J. Educating for competence in professional practice. Instructional Science, 24, 411-437. DOI: 10.1007/BF00125578. Acesso em: 15 .03.2023. 1996. DOI: https://doi.org/10.1007/BF00125578

ESTEVES, M. Construção e desenvolvimento das competências profissionais dos professores. Sísifo. Revista de Ciências da Educação, 08, 37-48. 2009. Disponível em: http://sisifo.ie.ulisboa.pt/index.php/sisifo/article/view/132. Acesso em: 15 .05.2023.

ESTRELA, M., T. Velhas e novas profissionalidades, velhos e novos profissionalismos: tensões, paradoxos, progressos e retrocessos. Investigar em Educação, II(2), 5-30. 2014.

FLICK, U. Introdução à pesquisa qualitativa (3ª edição). Porto Alegre: Artmed. 2009.

FOUCAULT, M. A arqueologia do saber. Rio de Janeiro: Ed. Forense Universitária. 2008.

GARCIA, C. M. Formação de professores para uma mudança educativa. Porto: Porto Editora. 1999.

GUIMARÃES, V. S. Formação de professores: saberes, identidade e profissão. Campinas: Papirus. 2004.

LARROSA, J. Tecnologias do Eu e Educação. In T.T. da Silva (Org.), O sujeito da educação – Estudos foucautianos (pp. 35 - 86). Petrópolis: Editora: Vozes. 1994.

LAVAL, P. A escola não é uma empresa: o neoliberalismo em ataque ao ensino público. São Paulo: Boitempo, 2019.

LE BOTERF, G. Desenvolvendo a competência dos profissionais. Porto Alegre: Artmed Editora. 2003.

MARCELO, C. Desenvolvimento Profissional Docente: passado e futuro. Sísifo. Revista de Ciências da Educação, 8, 7-22. 2009.

MESQUITA, E. Formação e ação docente: desenvolvendo competências profissionais. In J. Machado & J. M. Alves (Org), Professor e Escola, conhecimento, formação e ação (pp. 55-76). Porto: Ed. Universidade Católica Editora Porto. 2016.

MORGADO, J. C. Identidade e profissionalidade docente: sentidos e (im)possibilidades. Ensaio: Avaliação de políticas públicas Educativas, 19(73), 793-812. 2011. DOI: https://doi.org/10.1590/S0104-40362011000500004

NÓVOA, A. Profissão professor. Porto: Porto Editora. 1995.

NÓVOA, A. Professores e a sua Formação num Tempo de Metamorfose da Escola. Educação & Realidade, 44(3), 1-15. 2019. DOI: 10.1590/2175-623684910 . Acesso em: 17 .04.2023. DOI: https://doi.org/10.1590/2175-623684910

PERRENOUD, P. Construir as competências desde a escola. Porto Alegre: Artmed. 1999a.

PERRENOUD, P. Formar professores em contextos sociais em mudança, prática reflexiva e participação crítica. Revista Brasileira de Educação, 12, 5-21. 1999b.

PERRENOUD, P. 10 novas competências para ensinar. Um convite a viagem. Porto Alegre: Artmed. 2000.

PIMENTA, S. G. Formação de professores: identidade e saberes da docência. In S. G. Pimenta (Org.), Saberes pedagógicos e atividade docente (pp. 15-34, 7ª ed.). São Paulo: Cortez. 2009.

ROLDÃO, M. C. do. Função docente: natureza e construção do conhecimento profissional. Revista Brasileira de Educação, 12(34), 94-106. 2007. DOI: 10.1590/S1413-24782007000100008 Acesso em: 17 .04.2023. DOI: https://doi.org/10.1590/S1413-24782007000100008

SACRISTÁN, J. G. Consciência e acção sobre a prática como libertação profissional dos professores. In A. Nóvoa (Org), Profissão professor (pp. 63-92). Porto: Porto Editora. 1995.

SILVA, T. T. da. A produção social da identidade e da diferença. In T. T. da. Silva, S. Hall & K. Woodward (Org). Identidade e diferença: a perspectiva dos estudos culturais (pp. 73-102). Petrópolis: Vozes. 2009.

TARDIF, M. Saberes docentes e formação profissional (8ª ed.). Petrópolis: Vozes. 2007.

Published

2024-02-09

How to Cite

PINHEIRO, D.; FREIRE, S. THEORETICAL CONTRIBUTIONS TO THINKING ABOUT TEACHER TRAINING FROM THE PERSPECTIVE OF PROFESSIONALITY. Formação Docente – Revista Brasileira de Pesquisa sobre Formação de Professores, [S. l.], v. 15, n. 34, p. 4–15, 2024. DOI: 10.31639/rbpfp.v15i34.717. Disponível em: https://revformacaodocente.com.br/index.php/rbpfp/article/view/717. Acesso em: 29 dec. 2024.
Crossref
0
Scopus
0