THE CHALLENGE OF COLLABORATIVE TEACHING IN THE INCLUSIVE SCHOOL

Authors

DOI:

https://doi.org/10.31639/rbpfp.v16.i35.e706
Abstract views: 215 / PDF downloads: 88

Keywords:

School inclusion, Collaborative action, Collaborative teaching

Abstract

This article presents the results of a research that questioned the challenges of school inclusion, especially considering the demands of collaborative teaching. The question was: what are the contributions of collaborative teaching to school inclusion? The general objective of this investigation was to identify and problematize how collaborative teaching between specialist teachers and regent teachers has taken place in the process of school inclusion. It was a narrative research, the instruments were pedagogical letters and conversation wheel. The research participants were four regent teachers and two specialist teachers. The results showed that collaborative teaching in its true conception does not yet occur in most school units, however there are several collaborative actions. It was also pointed out that it is necessary to provide professionals with time and space for these interactions.

Downloads

Download data is not yet available.
 PlumX Metrics

References

BRASIL. Política Nacional de Educação Especial na Perspectiva da Educação Inclusiva. Brasília, DF: MEC/SEESP, 2008. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/seesp/arquivos/pdf/politica.pdf. Acesso em: 13 maio 2021.

BRASIL. Decreto nº 7.611, de 17 de novembro de 2011. Dispõe sobre a educação especial, o atendimento educacional especializado e dá outras providências. Brasília, DF: Presidência da República/Casa Civil, 2011.

CAPELLINI, V. L. Avaliação das possibilidades do ensino colaborativo no processo de inclusão escolar do aluno com deficiência mental. 2004. Tese (Doutorado em Educação Especial) - Universidade Federal de São Carlos, São Paulo, 2004. p. 300.

CAPELLINI, V.L.; MENDES, E.G. O ensino colaborativo: favorecendo o desenvolvimento profissional para a inclusão escolar. Educere et Educare, 2007. 113-128.

CAPELLINI, V. L.; RODRIGUES, O. M. (Orgs.). Estratégias pedagógicas inclusivas. In: Formação de professores: práticas em educação inclusiva. Bauru: UNESP/FC, 2009. v. 4.

LIBÂNEO, J. C. Didática: velhos e novos temas. São Paulo: Edição do Autor, 2002.

MENDES, E. G; VILARONGA, C. A.; ZERBATO, A. P. Ensino colaborativo como apoio à inclusão escolar: unindo esforços entre educação comum e especial. São Carlos: UFSCar, 2014.

RODRIGUES, R. K. Atendimento educacional especializado na educação infantil: interface com os pais e professores da classe comum. 2014. Dissertação (Mestrado em Educação especial) - Universidade Federal de São Carlos, São Paulo, 2014.

STAINBACK, S.; STAINBACK, W. Inclusão: um guia para educadores. São Paulo: Artmed, 1999. p. 52-66.

VILARONGA, C. A.; MENDES, E. G. Ensino colaborativo para o apoio à inclusão escolar: práticas colaborativas entre os professores. Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos, v. 95, n. 239, p. 139-151, jan./abr. 2014. DOI: https://doi.org/10.1590/S2176-66812014000100008

Published

2024-10-04

How to Cite

COSTA-RENDERS, E. C.; COUTINHO, R. I. D. THE CHALLENGE OF COLLABORATIVE TEACHING IN THE INCLUSIVE SCHOOL. Formação Docente – Revista Brasileira de Pesquisa sobre Formação de Professores, [S. l.], v. 16, n. 35, p. e706, 2024. DOI: 10.31639/rbpfp.v16.i35.e706. Disponível em: https://revformacaodocente.com.br/index.php/rbpfp/article/view/e706. Acesso em: 21 nov. 2024.