WHAT DO STUDENTS IN THE TEACHING COMPONENT REPORT ABOUT MENTAL HEALTH?

Authors

DOI:

https://doi.org/10.31639/rbpfp.v16.i35.e709
Abstract views: 55 / PDF downloads: 39

Keywords:

Didactic, Pandemic, Anxiety, Mental health

Abstract

The pandemic scenario has ceased face-to-face university activities, demanding other forms of pedagogical organization. Thus, this research analyzed - from the perspective of students enrolled in the Didactics component of undergraduate courses at federal and state universities in Brazil - the remote teaching, taking into account the conditions of students to participate in the activities and the specificities of the teaching of Didactics. This is a quanti/qualitative research, of empirical approach, in which an online questionnaire was used for data collection. The analytical focus was on the emotional aspects, the psychological impacts/effects of the pandemic in the students’ daily lives and its repercussions/implications in the educational processes. The results indicated an increase in anxiety and depression, and insecurity regarding the professional future. These conditions call for didactics to reorganize the learning environment considering the different forms of mediation.

Downloads

Download data is not yet available.
 PlumX Metrics

References

AMERICAN PSYCHIATRIC ASSOCIATION (APA). Manual diagnóstico e estatístico de transtornos mentais (DSM-5). Porto Alegre: Artmed, 2014.

ANDIPE. Associação Nacional de Didática e Práticas de Ensino. Relatório da pesquisa Ensino de Didática na modalidade online: desafios e prospecções no contexto da pandemia pela COVID-19. Salvador, ANDIPE, 2020. Disponível em https://www.andipe.com.br/pesquisa-1. Acesso em: 19 mar 2022.

CHEMAMA, Roland. Dicionário de psicanálise. Tradução de Francisco Franke Settine. Porto Alegre: Artes Médicas Sul, 1995.

COELHO, A. P. S., OLIVEIRA, D. S., FERNANDES, E. T. B. S., SANTOS, A. L. de S., RIOS, M. O., FERNANDES, E. S. F., NOVAES, C. P., PEREIRA, T. B., FERN-ANDES, T. S. S. Saúde mental e qualidade do sono entre estudantes universitários em tempos de pandemia da COVID -19: experiência de um programa de assistência estudantil. Research, Society and Development. v. 9, n. 9, p.1-14. Disponível em: https://rsdjournal.org/index.php/rsd/article/view/8074/7227. Acesso em: 20 de mar 2022. DOI: https://doi.org/10.33448/rsd-v9i9.8074

CLARK, D. A., BECK, A. T. Terapia cognitiva para os transtornos de ansiedade. Porto Alegre: Artmed, 2012.

DALY, M., SUTIN, a., ROBINSON, E. Longitudinal changes in mental health and the COVID-19 pandemic: Evidence from the UK household longitudinal study. Psychological Medicine. Cambridge University Press: Londres, 2020, p. 1–10. Disponível em: https://doi.org/10.1017/S0033291720004432. Acesso em: 19 de mar 2022 DOI: https://doi.org/10.31234/osf.io/qd5z7

FUNDAÇÃO OSWALDO CRUZ (FIOCRUZ). ConVid pesquisa de comportamentos. 2020. Disponível em: <https://convid.fiocruz.br/index.php?pag=principal. Acesso em: 15 de mar 2021.

KENSKI, Vani Moreira. Tecnologias e ensino presencial e a distância. 3. ed. Campinas, SP. Papirus, 2003.

KHAN, A. H., SULTANA, M. S., HOUSSAIN, S., HASAN, M. T., AHMED, H. U., SIKDER, M. T. The impact of COVID-19 pandemic on mental health and well-being among home-quarantined Bangladeshi students: A cross-sectional pilot study. Journal of Affective Disorders, 2020. p. 121–128. DOI: https://doi.org/10.1016/j.jad.2020.07.135

LIBÂNEO, José Carlos. Ensino de didática: continua sendo perfumaria? II Encontro Estadual de Didática e Prática de Ensino - EDIPE. Conferência 05.11.2007. Anápolis: CEPED, 2007.

LIBÂNEO, J. C. Ensinar e Aprender, Aprender e ensinar: o lugar da teoria e da prática em didática. In: LIBÂNEO, J. C.; ALVES, N. (org.). Temas de Pedagogia: diálogos entre didática e currículo. SP: Cortez, 2012.

LIBÂNEO, J. C. Didática. 2. ed. São Paulo: Editora Cortez, 2013.

SAVOIA, N. G. A ansiedade. In: LIPP, M. (org). Sentimentos que causam stress: como lidar com eles. 2. ed. Campinas, Papirus, 2010.

SCHLEMMER, Eliane; DI FELICE, Massimo; SERRA, Ilka Márcia Ribeiro de Souza. Educação OnLIFE: a dimensão ecológica das arquiteturas digitais de aprendizagem. Educar em Revista, Curitiba, v. 36, e76120, 2020. Disponível em: https://revistas.ufpr.br/educar/article/view/76120/42529. Acesso em: 17 mar. 2022. DOI: https://doi.org/10.1590/0104-4060.76120

TEIXEIRA, L. A. C., COSTA, R. A., MATTOS, R.M.P.R., PIMENTEL, D. Saúde mental dos estudantes de Medicina do Brasil durante a pandemia do coronavírus disease 2019. Jornal Brasileiro de Psiquiatria. 2021, v. 70, n. 1. p. 21-29. Disponível em: https://doi.org/10.1590/0047-2085000000315. Acesso em: 20 de mar. 2022. DOI: https://doi.org/10.1590/0047-2085000000315

WALLON, Henri. Do ato ao pensamento: ensaio de psicologia comparada. Petrópolis: Vozes, 2008.

WORLD HEALTH ORGANIZATION (WHO). COVID-19 pandemic triggers 25% increase in prevalence of anxiety and depression worldwide. 2022. Disponível em: https://www.who.int/news/item/02-03-2022-covid-19-pandemic-triggers-25-increase-in-prevalence-of-anxiety-and-depression-worldwide. Acesso em: 20 de mar 2022.

WORLD HEALTH ORGANIZATION (WHO). Depression and Other Common Mental Disorders – Global Health Estimates. 2017. Disponível em: http://apps.who.int/iris/bitstream/10665/254610/1/WHO-MSD-MER-2017.2-eng.pdf?ua=1. Acesso em: 20 de mar 2022.

ZIMERMAN, David E. Vocabulário contemporâneo de psicanálise [recurso eletrônico]. Porto Alegre: Artmed, 2008.

ZIMERMAN, David E. Fundamentos psicanalíticos [recurso eletrônico] : teoria, técnica e clínica: uma abordagem didática. Porto Alegre: Artmed, 2017.

Published

2024-06-06

How to Cite

NÖRNBERG, L.; BORTOLAZZO, S. F. WHAT DO STUDENTS IN THE TEACHING COMPONENT REPORT ABOUT MENTAL HEALTH?. Formação Docente – Revista Brasileira de Pesquisa sobre Formação de Professores, [S. l.], v. 16, n. 35, p. e709, 2024. DOI: 10.31639/rbpfp.v16.i35.e709. Disponível em: https://revformacaodocente.com.br/index.php/rbpfp/article/view/e709. Acesso em: 3 jul. 2024.