CONTINUING QUALIFICATION FOCUSED ON TEACHING STUDENTS WITH VISUAL IMPAIRMENT: TEACHER PERCEPTIONS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.31639/rbpfp.v16.i35.e753
Abstract views: 218 / PDF downloads: 118

Keywords:

Special education, Inclusion, Teacher education, Blind, Low vision

Abstract

Inclusive Education has provided the universal right for everyone to have access to schooling in mainstream education. However, this achievement highlights the gaps in initial teacher training, demonstrating the urgency of restructuring licensure courses. The article aims to analyze teachers’ perceptions regarding the teaching of visually impaired students in regular classrooms. Based on this reality, a cycle of training workshops was proposed for teachers at a public school in the metropolitan region of the state of Rio de Janeiro. The results reflect on the perceptions of the participating teachers regarding the methods, techniques, and specialized resources that contribute to the teaching-learning process of visually impaired students. Restructuring initial and continuing training and promoting collaborative teaching are essential for students with disabilities to have quality education and equal conditions with other students.

Downloads

Download data is not yet available.
 PlumX Metrics

References

ANTUNES, Katiuscia C. Vargas; GLAT, Rosana. Formação de Professores na Perspectiva da Educação Inclusiva: Os Cursos de Pedagogia em Foco. In: PLETSCH, M. D. & DAMASCENO, A. (Org.). Educação Especial e Inclusão Escolar: reflexões sobre o fazer pedagógico. Seropédica: Edur/UFRRJ, p. 188-201, 2011.

AUGUSTO, Fernanda Aparecida; SANTOS, Danielle Aparecida do Nascimento dos. Educação especial e inclusiva e formação de professores: reflexões mediante a autoscopia. Revista Eletrônica Científica Ensino Interdisciplinar. Mossoró, v. 8, n. 25, 2022. DOI: https://doi.org/10.21920/recei720228254552

BERNARDO, Fábio Garcia; RUST, Naiara Miranda. A utilização de materiais grafo-táteis para o ensino de ciências e matemática para alunos com deficiência visual. In: VIII CBEE - Congresso Brasileiro de Educação Especial, 2018, São Carlos. Anais. Campinas: Galoá, v. 3. p. 1-19. 2018.

BERNARDO, Fábio Garcia; RUST, Naiara Miranda. Desenvolvendo práticas e valores para a inclusão social: as contribuições das aulas de ciências da natureza e matemática em uma escola especializada para alunos com deficiência visual. Revista Teias, 2021. v. 22, n. 66. DOI: https://doi.org/10.12957/teias.2021.57610. DOI: https://doi.org/10.12957/teias.2021.57610

BRASIL. Decreto nº 6094: Dispõe sobre a implementação do Plano de Metas Compromisso Todos pela Educação. Brasília, 2007.

BRASIL. Conselho Nacional de Educação. Resolução CNE/CP nº 2, de 20 de dezembro de 2019. Define as Diretrizes Curriculares Nacionais para a Formação Inicial de Professores para a Educação Básica e institui a Base Nacional Comum para a Formação Inicial de Professores da Educação Básica. Brasília, 2019.

BRASIL. Censo Escolar da Educação Básica 2022: Resumo Técnico. INEP, Brasília, 2023. Disponível em: https://download.inep.gov.br/publicacoes/institucionais/estatisticas_e_indicadores/resumo_tecnico_censo_escolar_2022.pdf. Acesso em: 04 de Jun. 2023.

BRAUN, Virginia; CLARKE, Victoria. Using thematic analysis in psychology. Qualitative Research in Psychology, 2006. DOI: https://doi.org/10.1191/1478088706qp063oa

BRAUN, Patricia. Uma intervenção colaborativa sobre os processos de ensino e aprendizagem do aluno com deficiência intelectual. Centro de Educação e Humanidades: Faculdade de Educação - UERJ, Rio de Janeiro, 2012.

CAPELLINI, Vera Lúcia Messias Fialho. Avaliação das possibilidades de ensino colaborativo no processo de inclusão escolar do aluno com deficiência mental. 2004. Tese (Doutorado em Educação Especial) Universidade Federal de São Carlos. 2004. Disponível em: https://repositorio.ufscar.br/bitstream/handle/ufscar/2921/TeseVLMFC.pdf?sequence=1&isAllowed=y

FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia - Saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 2004.

GARCIA, Rosalba Maria Cardoso. Política Nacional de Educação Especial nos anos 2000:a formação de professores e a hegemonia do modelo especializado. SEMINÁRIO NACIONAL DE PESQUISA EM EDUCAÇÃO ESPECIAL, V: formação de professores em foco. São Paulo: 26 a 28 de agosto de 2009. Anais, UFSCar, 2009.

GLAT, Rosana.; BLANCO, Leila de Macedo Varela. Educação Especial no contexto de uma Educação Inclusiva. In R. Glat (Org.), Educação Inclusiva: Cultura e cotidiano escolar (2a ed., pp. 15-3). Rio de Janeiro: Sette Letras, 2015.

KASSAR, Monica. A formação de professores para a educação inclusiva e os possíveis impactos na escolarização de alunos com deficiências. Cadernos CEDES, Mato Grosso do Sul, 2014. DOI: https://doi.org/10.1590/S0101-32622014000200005

MARÇAL MARTINS, Davila; SANTOS, Rosivane Silva dos; DENARI, Fátima Elisabeth. O trabalho colaborativo: parcerias entre professores do ensino comum e do ensino especial. Conjecturas, 22(3), 167–181, 2022. https://doi.org/10.53660/CONJ-699-823 DOI: https://doi.org/10.53660/CONJ-699-823

MENDES, Enicéia Gonçalves. A formação do professor e a Política Nacional de Educação Especial. In: SEMINÁRIO NACIONAL DE PESQUISA EM EDUCAÇÃO ESPECIAL, V: formação de professores em foco. São Paulo: 26 a 28 de agosto de 2009. Anais. UFES, UFRGS, UFSCar, 2009.

MARINHO-ARAÚJO, Claisy Maria; ALMEIDA, Sandra Fransceca Conte de. Psicologia escolar: Construção e consolidação da identidade profissional. Campinas: Alínea, 2014.

MOURA, Adriana Borges Ferro; LIMA, Maria da Glória Soares Barbosa. A Reinvenção Da Roda: Roda De Conversa, Um Instrumento Metodológico Possível. Interfaces da Educação, Paranaíba, 2014.

NÓVOA, António. A formação da profissão docente. In: Os professores e sua formação. Publicações Dom Quixote Ltda, Lisboa – Portugal, 1997.

PLETSCH, Marcia Denise. A formação de professores para a educação inclusiva: legislação, diretrizes políticas e resultados de pesquisas. Editora UFPR, Curitiba, n. 33, p. 143-156, 2009. DOI: https://doi.org/10.1590/S0104-40602009000100010

ROSA-SILVA, Patrícia de Oliveira. Estudo das reflexões sobre a ação de uma professora de ciências: um caso de formação continuada. 2008. Dissertação Mestrado em Ensino de Ciências e Educação Matemática) – Universidade Estadual de Londrina, Londrina, 2008.

SILVA, Aitan Almeida da; SANTOS, Laudeci Almeida. Ensino regular e atendimento educacional especializado na perspectiva do trabalho colaborativo. Revista Imersão: Capim Grosso - BA, Ano II, Volume III, N 3, Set. 2021

THIOLLENT, Michel. Metodologia da pesquisa-ação. São Paulo: Cortez, 2008.

VIEIRA, Elaine.; VOLQUIND, Léa. Oficinas de ensino? O quê? Por quê? Como? 4. ed., Porto Alegre: EDIPUCRS, 2002.

YIN, Robert K. Pesquisa qualitativa do início ao fim. Tradução de Daniel Bueno. Revisão técnica de Dirceu da Silva. Porto alegre, RS: Penso, 2016.

Published

2024-08-20

How to Cite

SOUTO, E.; RUST, N. M. CONTINUING QUALIFICATION FOCUSED ON TEACHING STUDENTS WITH VISUAL IMPAIRMENT: TEACHER PERCEPTIONS. Formação Docente – Revista Brasileira de Pesquisa sobre Formação de Professores, [S. l.], v. 16, n. 35, p. e753, 2024. DOI: 10.31639/rbpfp.v16.i35.e753. Disponível em: https://revformacaodocente.com.br/index.php/rbpfp/article/view/e753. Acesso em: 21 nov. 2024.