LIFE-FORMATION LINKS IN HIGHER EDUCATION DIDACTICS: ECHOES OF A SYLLABUS IN THE INITIAL TRAINING OF PEDAGOGUES

Authors

DOI:

https://doi.org/10.31639/rbpfp.v16.i35.e785
Abstract views: 78 / PDF downloads: 18

Keywords:

Didactics, higher education, (auto)biographical research, teacher learning

Abstract

Considering Didactics to be an epistemological field (Libâneo, 2020), which recognizes the professional performance of teachers in a multidimensional context (Candau, 2020), we conducted a study to understand the organization and systematization of the discipline of didactics in the Pedagogy course at a federal university in the northwest of Rio de Janeiro. We used a qualitative approach and document analysis methodology to answer our initial question: What is the didactic conception present in the syllabus of the didactics subject in the Pedagogy course? The results show that by integrating themes and readings from different time periods, the syllabuses contribute to the reconfiguration of didactics, with political and social implications. The conclusion is that the dialogic alignment with the subjectivities of the undergraduates and everyday school life fosters the experience of looking at memory, training and reality in the direction of building teacher becoming with the echoes of everyday life marked and implicated in the journeys of life-formation.

Downloads

Download data is not yet available.
 PlumX Metrics

References

ALMEIDA, M. I.; PIMENTA, S. G. Pedagogia universitária: valorizando o ensino e a docência na universidade. Revista Portuguesa de Educação, v. 27, n. 2, p. 7-31, 2014. DOI: https://doi.org/10.21814/rpe.6243

ANASTASIOU, L. G. C. Metodologia de ensino na universidade brasileira: elementos de uma trajetória. In: Castanho, S.; Castanho, M. E. (Orgs.). Temas e textos em metodologia do ensino superior. Campinas: Papirus, p. 57-70, 2001.

CANDAU, V. M. Didática: revisitando uma trajetória. In: CANDAU, V. M; CRUZ, G. B.; FERNANDES, C. (Orgs.) Didática e fazeres-saberes pedagógicos: diálogos, insurgências e políticas. Petrópolis, RJ: Vozes, p. 22-32, 2020.

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília, 2018.

CASTANHO, S.; CASTANHO, M. E. (Orgs.) Temas e textos em metodologia do ensino superior. Campinas: Papirus, 2001.

CRUZ, G. B. Didática e docência no ensino superior. Rev. bras. Estud. pedagog., Brasília, v. 98, n. 250, p.672-689, set./dez. 2017. DOI: https://doi.org/10.24109/2176-6681.rbep.98i250.2931

CUNHA, M. I. O professor universitário na transição de paradigmas. Araraquara: Junqueira & Marin, 1998.

CUNHA, M. I. Trabalho docente e ensino superior: In: Rays, O. Trabalho pedagógico: realidades e perspectivas. Porto Alegre: Sulina, p. 213-225, 2006, 1999.

CUNHA, M. I. (Org.) Pedagogia universitária: energias emancipatórias em tempos neoliberais. Araraquara: Junqueira & Marin, 2006.

CUNHA, M. I. (Org). Reflexões e práticas em pedagogia universitária. Campinas: Papirus, 2007.

CUNHA, M. I. (Org.) Os conceitos de espaço, lugar e território nos processos analíticos da formação dos docentes universitários. Revista Educação Unisinos, São Leopoldo, v. 12, n. 3, p. 174-181, set./dez. 2008. DOI: https://doi.org/10.4013/edu.20083.03

CUNHA, M. I. (Org.) Trajetórias e lugares de formação da docência universitária: da perspectiva individual ao espaço institucional. Araraquara: Junqueira & Marin, 2010.

D´ÁVILA, C.; SANTOS, E. Ecos da necropolítica neoliberal sobre o currículo na Educação Básica e na Educação Superior. Rev. Eletrônica Pesquiseduca. Santos, V.14, N.36, p. 948-960, mai.-ago, 2022. DOI: https://doi.org/10.58422/repesq.2022.e1390

JOSSO, M-C. Experiências de vida e formação. Trad. José Claudino e Júlia Ferreira. São Paulo: Cortez, 2004.

LIBÂNEO, J. C; FERREIRA, L. S.; MEDEIROS, E. A; ARAÚJO, O. H. Entrevista com o professor José Carlos Libâneo – O curso de Pedagogia no balanço das políticas educacionais. Revista Eletrônica Científica Ensino Interdisciplinar, Mossoró, v. 8, n. 27, 2022. DOI: https://doi.org/10.21920/recei72022827624635

LIBÂNEO, J. C. Implicações epistemológicas no campo teórico, investigativo e profissional da Didática e desafios políticos e pedagógicos-didáticos em face ao desmonte da educação pública. In: Candau, V. M; Cruz, G. B.; Fernandes, C. (Orgs.) Didática e fazeres-saberes pedagógicos: diálogos, insurgências e políticas. Petrópolis, RJ: Vozes, p. 48-64, 2020.

LIBÂNEO, J. C. Prefácio. In: Veiga, Ilma Passos Alencastro; Fernandes, Rosana César Arruda. Por uma didática da educação superior. Campinas-SP: Editora Autores Associados, p. 41-60, 2020.

PASSEGGI, M. C; SOUZA, E. C. O movimento (Auto)Biográfico no Brasil: esboço de suas configurações no campo educacional. Revista Investigación Cualitativa, 2 (1), 2016 p.6-26.

PIMENTA, S. G; SEVERO, J. L. R. de L. A didática na Base Nacional Comum da formação docente no Brasil – Guinada ao tecnicismo no contexto da mercadorização da educação pública. In: CANDAU, V. M; CRUZ, G. B.; FERNANDES, C. (orgs.) Didática e fazeres-saberes pedagógicos: diálogos, insurgências e políticas. Petrópolis, RJ: Vozes, 2020.

SOUZA, E. C. (Auto)biografia, ciência e arte: diálogos com Oliver Sacks. Revista e-Curriculum, São Paulo, v. 21, p. 1-17, 2023. DOI: https://doi.org/10.23925/1809-3876.2023v21e59921

VEIGA, I. P. A; SILVA, E. F. Para onde vão a didática geral da educação superior e as didáticas específicas? In: VEIGA, I. P. A; FERNANDES, R. C. A. Por uma didática da educação superior. Campinas-SP: Editora Autores Associados, p. 41-60, 2020.

Published

2024-10-04

How to Cite

DA SILVA FIGUEIRA, S. T. LIFE-FORMATION LINKS IN HIGHER EDUCATION DIDACTICS: ECHOES OF A SYLLABUS IN THE INITIAL TRAINING OF PEDAGOGUES. Formação Docente – Revista Brasileira de Pesquisa sobre Formação de Professores, [S. l.], v. 16, n. 35, p. e785, 2024. DOI: 10.31639/rbpfp.v16.i35.e785. Disponível em: https://revformacaodocente.com.br/index.php/rbpfp/article/view/e785. Acesso em: 15 oct. 2024.