Contributions of Programa Residência Pedagógica to the initial training of future language teachers: aspects of collaborative partnership

Authors

  • Caroline Carnielli Biazolli UFSCar
  • Isadora Valencise Gregolin UFSCar
  • Joceli Catarina Stassi-Sé UFSCar

DOI:

https://doi.org/10.31639/rbpfp.v13i26.420
Abstract views: 1451 / PDF downloads: 1495

Keywords:

Programa Residência Pedagógica., Collaborative Partnership., Initial training., Language teachers.

Abstract

This article seeks to analyze the contributions of Programa Residência Pedagógica to the initial training of future language teachers of a public institution in São Paulo/Brazil. In addition, it aims to problematize aspects of the collaborative partnership between universities and schools that have fostered discussions on the curricular reformulation of the referred course. To reach this goal, the paper discusses the conceptions and principles that support the initial training of future language teachers in this institution and it presents the proposal of the first edition of the Program as well the challenges imposed by the pandemic for the development of the second edition. In conclusion, the online configuration of the supervised internship highlighted the importance of presence moments for the constitution of teaching identities. At the same time, it allowed the engagement of the future language teachers with their learning process, and it allowed greater interaction with the preceptors, consolidating the partnership that has been built in the last decade. 

Downloads

Download data is not yet available.
 PlumX Metrics

References

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Educação é a base. Ensino Médio. Brasília: MEC/CONSED/UNDIME, 2018. Disponível em: <http://basenacionalcomum.mec.gov.br/wp-content/uploads/2018/04/BNCC_EnsinoMedio_embaixa_site.pdf>. Acesso em: 31 out. 2018.
BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Educação é a base. Brasília: MEC/CONSED/UNDIME, 2017. Disponível em: <http://basenacionalcomum.mec.gov.br/wp-content/uploads/2018/02/bncc-20dez-site.pdf>. Acesso em: 28 ago. 2018.
CAPES. O Programa de Residência Pedagógica. Disponível em: <https://capes.gov.br/educacao-basica/programa-residencia-pedagogica>. Acesso em: 13 set. 2020.
CRUZ, G. B. da. A prática docente no contexto da sala de aula frente às reformas curriculares. Educar em Revista, Curitiba, n. 29, p. 191-205, 2007. Disponível em: < https://www.scielo.br/pdf/er/n29/13.pdf>. Acesso em: 14 dez. 2019.
FARIA, E. de; SOUZA, V. L. T. de. Sobre o conceito de identidade: apropriações em estudos sobre formação de professores. Psicol. Esc. Educ., v. 15, n. 1, p. 35-42, 2011. Disponível em: <https://www.scielo.br/pdf/pee/v15n1/04.pdf>. Acesso em: 20 ago. 2017.
FRANCO, M. A. R. S. Pedagogia e prática docente. São Paulo: Cortez, 2012.
FRANCO, M. A. R. S.; GILBERTO, I. J. L. A prática docente e a construção de saberes pedagógicos. Revista Teias, Rio de Janeiro, v. 12, n. 25, p. 212-224, maio/ago. 2011. Disponível em: < https://www.e-publicacoes.uerj.br/index.php/revistateias/article/view/24177/17155>. Acesso em: 17 jan. 2019.
FOERSTE, E. Parceria na formação de professores. Revista Iberoamericana de Educación, v. 34, n. 3, p. 1-12, 31 dic. 2004. Disponível em: <https://rieoei.org/RIE/article/view/3547/4045>. Acesso em: 24 abr. 2009.
FREIRE, P. Pedagogia da Esperança: um reencontro com a Pedagogia do Oprimido. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1992.
FREIRE, P. Pedagogia do Oprimido. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1987.
GAUTHIER et al. Por uma teoria da Pedagogia: Pesquisas Contemporâneas sobre o saber docente. Ijuí: Unijuí, 1998.
GIROUX, H. Pedagogia crítica como projeto de profecia exemplar: cultura e política no novo milênio. In: IMBERNÓN, F. (Org.) A educação no século XXI: os desafios do futuro imediato. Porto Alegre: Artmed, 2000. p. 65-75.
IMBERNÓN, F. Formação docente e profissional: formar-se para a mudança e a incerteza. São Paulo, Cortez.
LIBERALI, F. C. Construir o inédito viável em meio a crise do coronavírus – lições que aprendemos, vivemos e propomos. In: LIBERALI, F. C. et al. (Orgs.). Educação em tempo de pandemia: brincando com um mundo possível. Campinas: Pontes Editores, 2020. p. 13-21.
MARCELO, C. A identidade docente: constantes e desafios. Form. Doc., Belo Horizonte, v. 01, n. 01, p. 109-131, ago./dez. 2009. Disponível em: <https://revformacaodocente.com.br/index.php/rbpfp/article/view/8/6>. Acesso em: 25 maio 2010.
NÓVOA, A. Professores: imagens do futuro presente. Lisboa: Educa, 2009.
PIMENTA, S. G.; LIMA, M. S. L. Estágio e docência. São Paulo: Cortez, 2004.
RODRIGUES, M. A. Quatro diferentes visões sobre o estágio supervisionado. Revista Brasileira de Educação, Belo Horizonte, v. 18, n. 55, p. 5-24, out.-dez. 2013. Disponível em: <https://www.scielo.br/pdf/rbedu/v18n55/11.pdf>. Acesso em: 18 nov. 2014.
ROJO, R. Pedagogia dos multiletramentos: diversidade cultural e de linguagens na escola. In: ROJO, R; MOURA, E. (Orgs.). Multiletramentos na escola. São Paulo: Parábola, 2012. p. 11-31.
ROMANOWSKI, J. P.; MARTINS, P. L. O. Formação continuada: contribuições para o desenvolvimento profissional dos professores. Rev. Diálogo Educ., Curitiba, v. 10, n. 30, p. 285-300, maio/ago. 2010. Disponível em: <https://periodicos.pucpr.br/index.php/dialogoeducacional/article/view/2416/2332>. Acesso em: 10 jul. 2016.
SACRISTÁN, J.G. O currículo: uma reflexão sobre a prática. São Paulo: Penso editora, 2017.
SANTOS, O. J. Pedagogia dos conflitos sociais. Campinas, SP: Papirus, 1992.
SAVIANI, D. Formação de professores: aspectos históricos e teóricos do problema no contexto brasileiro. Revista Brasileira de Educação, Belo Horizonte, v. 14, n. 40, p. 143-155, jan./abr. 2009. Disponível em: <https://www.scielo.br/pdf/rbedu/v14n40/v14n40a12.pdf>. Acesso em: 12 jan. 2020.
TARDIF, M. Saberes docentes e formação profissional. Petrópolis: Vozes, 2002.
TARDIF, M. Saberes profissionais dos professores e conhecimentos universitários: elementos para uma epistemologia da prática profissional dos professores e suas conseqüências em relação à formação para o magistério. Revista Brasileira de Educação, Belo Horizonte, n. 13. p. 5-24, jan./fev./mar./abr. 2000. Disponível em: <http://anped.tempsite.ws/novo_portal/rbe/rbedigital/RBDE13/RBDE13_05_MAURICE_TARDIF.pdf>. Acesso em: 21 jan. 2001.

Published

2021-04-15

How to Cite

CARNIELLI BIAZOLLI, C.; VALENCISE GREGOLIN, I.; CATARINA STASSI-SÉ, J. Contributions of Programa Residência Pedagógica to the initial training of future language teachers: aspects of collaborative partnership. Formação Docente – Revista Brasileira de Pesquisa sobre Formação de Professores, [S. l.], v. 13, n. 26, p. 155–170, 2021. DOI: 10.31639/rbpfp.v13i26.420. Disponível em: https://revformacaodocente.com.br/index.php/rbpfp/article/view/420. Acesso em: 22 jul. 2024.