Partnership university - primary school and the teacher learnin: contributions related to the role played by the PIBID supervisory teachers and undergraduate students

Authors

  • Talita da Silva Campelo
  • Giseli Barreto da Cruz

DOI:

https://doi.org/10.31639/rbpfp.v8i15.143
Abstract views: 848 / PDF downloads: 614

Keywords:

Teachers, PIBID Partnership university - primary school, theory & practice

Abstract

This article analyses data collected for a research on a project based on the partnership between university and primary school. This program endorses teachers’ training opportunities by providing Scholarship Programs for Teaching contexts (PIBID) - proposed by CAPES. We have focused on the actions developed in this project, aiming at scrutinizing the investigative measures which take place during interventions and mediations between supervisory teachers and undergraduate students. Methodologically, it was established a case study. In order to sustain our positions, we have resorted to the theoretical assumptions built by the studies of Cochran-Smith & Lytle (1999) and Zeichner (2010), sought to discuss the influences of PIBID. The results show that to promote closer ties between university and school - findings highlight the need to provide spaces and opportunities to discuss and problematize teachers’ work and pedagogical choices. To sum up, PIBID program enhances good learning/professional opportunities for new teachers (undergraduate fellows). This learning encompasses the indivisibility of theory and practice.

Downloads

Download data is not yet available.
 PlumX Metrics

References

ANDRÉ, M. E. D. A. Estudo de caso em pesquisa e avaliação educacional. Brasília: Liber livro, 2005.

_______. O que é um estudo de caso qualitativo em educação? Educação e Contemporaneidade, Salvador, v. 22, n. 40, p. 95-103, jul./dez, 2013.

COCHRAN-SMITH, M. A tale of two teachers: Learning of teach over time. 2012. In: Kappa Delta pi Record, july/sept, 2012, p. 108-122.

______________; Lytle, S. L. Relationships of knowledge and practice: Teacher learning in communities. In: Review of research in education, ed. A. Iran Nejad and P. D. Pearson, 24(1): 249–305. Washington, DC: American Educational Research Association,

CRUZ, G. B. da. Práticas de formação em Pedagogia: dilemas e perspectivas. XVI ENDIPE - Encontro Nacional de Didática e Práticas de Ensino (Congresso). UNICAMP – Campinas, 2012.

GATTI, B.A. et al. Formação de professores para o ensino fundamental: instituições formadoras e seus cur-rículos. Relatório de pesquisa. São Paulo: Fundação Carlos Chagas; Fundação Vitor Civita, 2008. 2 v.

_______. A Formação de professores no Brasil: Características e problemas. Educação e Sociedade. Campinas, v. 31, n. 113, p. 1355-1379, out./dez. 2010.

_______. Educação, escola e formação de professores: políticas e impasses. Educar em Revista, Curitiba, n. 50, p. 51-67, out./dez. 2013.

LESSARD, C. O Trabalho docente, a análise da actividade e o papel dos sujeitos. Sísifo: Revista de Ciências da Educação, Lisboa, n. 9, p. 119-127, 2009.

LÜDKE, M.; BOING, L. A. Do trabalho à Formação de Professores. Cadernos de Pesquisa, v. 42, n.146, p. 428-451, maio/ago. 2012.

PIBID - UFRJ - O PIBID. Disponível em: < www.pibid.pr1.ufrj.br >. Acesso em: 27 jan. 2015.

ROLDÃO, M. do C. Formar para a excelência profissional: pressupostos e rupturas nos níveis iniciais da docência. Educação & Linguagem, n. 15, p. 18-42, jan./jun. 2007.

_______. A formação de professores como objecto de pesquisa: contributos para a construção do campo de estudo a partir de pesquisas portuguesas. Revista Eletrônica de Educação, Universidade Federal de São Carlos, 2006. Disponível em: .

SHULMAN, L. S. Conocimiento y enseñanza: fundamentos de la nueva reforma. Profesorado: Revista de curriculum y formación del profesorado, v. 9, n. 2, p. 1, 2005.

TARDIF, M.; LESSARD, C. O Trabalho docente: elementos para uma teoria da docência como profissão de interações humanas. Petrópolis: Vozes, 2005.

YIN, R. K. Estudo de caso: planejamento e métodos. Porto Alegre: Bookman, 2010.

ZEICHNER, K. Repensando as conexões entre a formação na universidade e as experiências de campo na forma-ção de professores em faculdades e universidades. Educação, Santa Maria, v. 35, n. 3, p. 479-504, set./dez. 2010.

Published

2016-12-31

How to Cite

CAMPELO, T. da S.; CRUZ, G. B. da. Partnership university - primary school and the teacher learnin: contributions related to the role played by the PIBID supervisory teachers and undergraduate students. Formação Docente – Revista Brasileira de Pesquisa sobre Formação de Professores, [S. l.], v. 8, n. 15, p. 95–108, 2016. DOI: 10.31639/rbpfp.v8i15.143. Disponível em: https://revformacaodocente.com.br/index.php/rbpfp/article/view/143. Acesso em: 22 jul. 2024.

Issue

Section

Articles