Research and consolidation of the knowledge on teacher training: the doublo NEFOP challenge

Authors

  • Leila Pio Mororó UESB

DOI:

https://doi.org/10.31639/rbpfp.v10i19.170
Abstract views: 697 / PDF downloads: 358

Keywords:

Teacher Training, Research group, Teacher Education Policy

Abstract

The research group Nefop (Center for study, research and teacher training), has like mission to promote studies, research and develop actions on and for training and teaching work, with the aim of contributing to the consolidation of research on the training of teachers in the interior of Bahia. The group has been developing research and extension events subsidized by internal and external institutional financing and in collaboration with other research groups. Among the research carried out by the Nucleus, this text will highlight those related to teacher education policies, with emphasis on the evaluation of the special training programs developed in the country in the last two decades. From these surveys it is possible to affirm that in the institutions of higher education involved with these actions, the immediacy and the improvisation predominate; that the governing bodies of public policies, in general, are not clear about their responsibilities in the collaboration regime, with the responsibility of teachers to remain in training. These, in turn, feel satisfied with the certification received and the resulting professional and salary valorization.

Downloads

Download data is not yet available.
 PlumX Metrics

References

ANDRADE, Silvana Sousa. Políticas para formação de professores: os impactos do Parfor na formação, na existência individual e no trabalho docente. Dissertação (mestrado) – Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia, Programa de Pós-Graduação em Educação – PPGEd, Vitória da Conquista, 2018.
BASSO, Itacy Salgado. As condições subjetivas e objetivas do trabalho docente: Um estudo a partir do ensino de história. Tese de doutorado. Universidade Estadual de Campinas – UNICAMP, Campinas, SP: 1994.
BELLO, Isabel Melero.; BUENO, Belmira Oiveira. Programas especiais de formação de professores no Brasil: a universitarização do magistério em questão. Arquivos analíticos de Políticas educativas, 18, 2012.
BELLO, Isabel Melero.. Programas especiais de formação de professores em serviço no Brasil: do discurso democrático à ações regulatórias. In: Reunião Anual da ANPED, 31, 2008. Caxambú, MG. Anais..., Caxambú, MG, 2008.
BELLONI, Isaura. Metodologia de avaliação em políticas públicas: uma experiência em educação profissional. São Paulo, Cortez, 2000.
CAPES/DEB. Relatório de Gestão – PARFOR, 2009-2013. Brasília, 2013. Disponível em <http://www.capes.gov.br/images/stories/download/bolsas/1892014-relatorio-PARFOR.pdf> Acessado em 17 de janeiro de 2018.
CHEPTULI, Alexandre. A dialética materialista: categorias e leis da dialética. São Paulo, SP. Editora Alfa-Omega, 1982.
CURY, Carlos R. Jamil. Educação e Contradição: Elementos metodológicos para uma teoria crítica do fenômeno educativo. 3ª edição. São Paulo, Cortez/Autores Associados, 1987.
FIGUEIREDO, Marcus Faria; FIGUEIREDO, Argelina Maria Cheibub. Avaliação política e avaliação de políticas: um quadro de referência teórica. São Paulo: IDESP, 1986.
FREITAS, Helena Costa Lopes de. Certificação docente e formação do educador: regulação e desprofissionalização. Educação e Sociedade. Campinas, SP. vol. 24, nº 85, dez 2003.
_____. A reforma do Ensino Superior no campo da formação dos profissionais de educação básica: As políticas educacionais e os movimentos dos educadores. Educação e Sociedade. Campinas, SP, n. 68, 1999. p. 17-44.
MARX, Karl. Manuscritos Econômicos-Filosóficos. Tradução: Artur Morão. Lisboa, Edições 70, 1987.
MORORÓ, Leila Pio; COUTO, Maria Elizabete Souza. O colóquio temático Formação de Professores: indícios de sua contribuição para a produção do conhecimento na área. In: Crise, Conflitos e Conhecimento no Mundo Contemporâneo. 1 ed. Campinas: Librum Editora, 2017, p. 67-87.2017
_____. As condições de formação do professor-discente do Parfor na Bahia. Horizontes (EDUSF), v. 33, p. 29-38, 2015. DOI: https://doi.org/10.24933/horizontes.v33i1.121
MORORÓ, Leila Pio; SILVA, Renê. A expansão da formação de professores na Bahia: a avaliação do Parfor por universidades e municípios. Revista Práxis Educacional. v. 11, n. 20, set./dez. 2015. p. 189-208. Disponível em <http://periodicos.uesb.br/index.php/praxis/article/viewFile/5280/5061>
MORORÓ, Leila Pio. Pesquisa avaliativa e política de formação de professores: considerações metodológicas. In: Notas teórico-metodológicas de pesquisa em educação: concepções e trajetórias. Ilhéus, Ba: Editus, 2017. p. 55-74.
_____. A expansão da formação em serviço de professores no Brasil: a implantação do PARFOR na Bahia. Anais... In: X Colóquio Nacional e III Colóquio Internacional do Museu Pedagógico, 2013, Vitória da Conquista, Ba. Produção do Conhecimento no limiar do século XXI: tendências e conflitos. Vitória da Conquista: Ediuesb, 2013. v. 1. p. 01-15.
_____. Velhos problemas, novas soluções? A Formação de Professores na Bahia. Anais... In: X Congresso Estadual Paulista sobre Formação de Educadores. Águas de Lindoia, SP, 2009. Formação de Professores e a prática docente: os dilemas contemporâneos. São Paulo: Editora Unesp, 2009.
_____. Rede UNEB 2000: da euforia ao espanto, as contradições se estabelecem. 2005. 139 p. Tese de doutorado. UFSCar. São Carlos, SP, 2005.
OLIVEIRA, Betty Antunes de. O trabalho educativo: reflexões sobre paradigmas e problemas do pensamento pedagógico brasileiro. Campinas, Autores Associados, 1996.
POLITZER, Georges. Princípios Fundamentais de Filosofia. Tradução de João Cunha Andrade. Ed. Fulgor: São Paulo, 1972.
SAVIANI, Dermeval. Pedagogia Histórico-crítica: primeiras aproximações. São Paulo: Cortez: Autores Associados, 1991.
SILVA, Renê. Contradições na articulação dos entes federados para implementação do Plano Nacional de Formação de Professores da Educação Básica (PARFOR) no estado da Bahia. Dissertação (mestrado) – Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia, Programa de Pós-Graduação em Educação – PPGEd, Vitória da Conquista, 2017. Disponível em <http://www2.uesb.br/ppg/ppged/wp-content/uploads/2016/10/Dissertacao-Rene-Silva.pdf>
VILAS BOAS, Maria Cristina Xavier Reis. Política para a formação docente: uma análise do Plano Nacional de formação de professores – Parfor. Dissertação (mestrado) – Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia, Programa de Pós-Graduação em Educação – PPGEd, Vitória da Conquista, 2017. Disponível em <http://www2.uesb.br/ppg/ppged/wp-content/uploads/2017/04/Disserta%C3%A7%C3%A3o-Maria-Cristina-19.04.17-6.pdf>
ZEICHNER, Kenneth M.; ANTUNES, Cristina. Uma agenda de pesquisa para a formação docente. Revista Brasileira de Pesquisa sobre Formação de Professores – Formação Docente. V. 1, N. 1. Ago./Dez., 2009. p. 13-40. Disponível em: <https://www.revformacaodocente.com.br/index.php/rbpfp/article/view/3/2>

Published

2018-12-31

How to Cite

MORORÓ, L. P. Research and consolidation of the knowledge on teacher training: the doublo NEFOP challenge. Formação Docente – Revista Brasileira de Pesquisa sobre Formação de Professores, [S. l.], v. 10, n. 19, p. 115–130, 2018. DOI: 10.31639/rbpfp.v10i19.170. Disponível em: https://revformacaodocente.com.br/index.php/rbpfp/article/view/170. Acesso em: 24 nov. 2024.

Similar Articles

<< < 1 2 

You may also start an advanced similarity search for this article.